Kuva Kuva

hj-60 vaihtaen hj-61 syöttöpumpun? penkitetty 205hp

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

no voihan ny paska. aina puuttuu jotain nippeleitä. hain tänään pari alupuikkoo niin pääsee työstään tota öljynsuodattimen jalkaa. ihmeen painava se lauhduttimen kansi, vaikka on jotain alumiinin seosta.
olis mulla kyllä migggiin alumiini lankaa, mutta ei pelaa ton argonin kans!
mitähän kaasua siihen pitäis olla?
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Virman tigissä oon ollu näkevinäni Mison-pullon, ja on ne sillä alumiiniäki tiggaillu, mutta en tiiä asiasta sen enempää.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja alumiinihän vaatii vaihtovirta hitsin,eli invertteri ei toimi.

Tai ei ainakaan muutama vuosi sitten toiminut.

Ja vielä notta nimenomaan argoni on alumiinille woikosken oppaan mukaan.

Onhan se miggi vaihtovirta kone?

Ja sittenkin joku lanka vaatii tasavirtaa...
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

se on sellanen voimavirta kemppi 2100 ja bilteman pieni lankakerä alulankaa.

ja tosiaan parivuotta sitten hitsasin coolerin päätyä jollain valovirta inventterillä ja oli tosi vaikeeta hitsata. vaikka olen levyseppä/hitsari ammatiltani ettei käyttäjässä pitäis vikaa olla!
nyt on kyllä oma voimavirta kemppi puikkohitsikin kunnossa.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Juu invertteri antaa kantti aaltoa,joka ei kelpaa amuliinille eli kannattattaa lueskella ne ohjeet.h
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Joo, kyllä kaasuna on oltava alumiinille puhdas argon migillä ja tigillä, ei seoskaasu esim. Ar 80% + co2 20%. Tigillä on kyllä oltava alumiinille vaihtovirta mutta migithän on aina tasavirtakoneita ja se pelaa alumiinilla. Kempomat 150 mig argonilla ja Esabin langalla on onnistunu loistavasti, ainakin minun mielestä. Miten se ei onnistunu migillä? Puhtaat pinnat pitää olla ja rasvattomat, seevit metallikävyllä tai viilalla ja puhdistukset rosteriharjalla. Jotkut lankaseokset ei saata sopia toisille hitsattaville seoksille. Puikkojen virtavaatimus kai periaatteessa määräytyy enempi päällysteen kuin metallilajin mukaan, siis onko emäksinen vai hapan puikko. Käytännön kokemusta alumiinista minulla ei kyllä puikkojen osalta ole mutta puikkovalmistajalta viimeistään löytyy tieto millä virralla palaa. Tuo homma varmasti onnistuu puikollakin hitsattuna.

Oliskohan sen pumpun myyjällä niitä liittimiä tallessa?
TP
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

puikolla onnistu hyvin täyttö!
ja ei ollut pumpun myyjällä osia tallessa, oli sillä vaan varapumppuna.
hp-dieselin mustola meinas että mb 123 olis saman moinen paluuliitin jos niitä löytyis helpommin! ja siksi pitäisi olla paluu kun kiertävä dieseli jäähdyttää pumppua. ei uskois että sekin voi kuumeta ja leikata kiinni.
onko ideaa mistä voisi vastaavan takaiskuventtiilin saada?
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

huomenna olis taas tarkoitus kokeilla vaihtaa pumppua!

muistaako kukaan missä asennossa on kampiakselin merkit kun pumpussa oleva viistettyhammas on käännetty reijän kohdalle?
ja ongelmahan on kun tossa vanhassa lohkossa ei ole sitä reikää niin tietäis edes lähelle missä asennossa sen kuuluisi olla!

viimeksi laitoin vain arpomalla pumpun taks, ja hyvä säkä kävi ku toisella jo osu niin lähelle että riitti säädössä vara!
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

no niin! nyt on uudenmallinen lauhduttimenkansi vaihdettu! ja samalla huomasin että on vanhan pumpun keskipakosäädin ihan horo! jättää ennakkoo päälle eikä meinaa palauttaa jos meisselillä kokeilee väännellen painoista!

keskipakosäätimen kartioissa on eroa! ei ole siis vaihtokelpoisia! suoraruiskun limpulla laitan siis kasaan!

siinä vielä kuva mitenkä on täytetty sitä öljykanavan kohtaa
Kuva

ja tollasela paineilma t-haaralla on otettu öljykierto kellon alta
Kuva[/url]
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

ja tossa vielä kuva siitä uudesta lauhduttimen kannesta ja öljynsuodatin jalasta

Kuva
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

ja jotta ongelmat ei loppuisi. niin pumppua paikalleen laittaessa ei se mennyt pohjaan asti vaan jäi 3mm rakoa!
siinä uudessa keskipako limppussa oli isopi halkaisija ja 5mm pidempi!
siispä sorvaria etsiin. sekin oli kesälomalla, mutta antoi itse sorvata tarvittavat! pyöristin reunaa reilusti, ja kokonais mitasta sain poistettua 1,5mm, ja se riitti.

suutin putket sai aika helpolla paikoilleen!

Kuva
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

no nyt pääsi ajeleenkin jo vähän! hyvin pelaa ainakin vielä.
on siinä näköjään eroa onko ammattilaisen tekemä pumppu vai säädinkö itse ja nyt savuttaa malli. savua pölähtelee kun paikoillansa polkee mutta ajossa ei tule oikeestaan yhtää. vetoja tuli huomattavsti lisää, käyntiääni muuttui hieman myös. ja mitä tyhjäkäynti vääntöön tulee niin kyllä nyt vääntää hienosti siinä 500r/min kohdalla, ja allakin käy välillä ja laturin valot vaan vilkahtaa mutta jaksaa sammumatta!

että ei se pumpusta kiinni ole jos 61 ei väännä, tai sitte toi pumpun laitto vaikutti!
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

kyllähän se pumppu on varmasti hyvä, jos hp-dieselistä on tullut 8)
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jätkä ansaitsisi jonkinlaisen nobelin kyläseppäpalkinnon tuosta hommasta. :idea: :idea: :idea: :idea:

Ja enemmin vääntöön vaikuttanee se että 2H ssa on kovemmat puristukset,kuin 12 H-T:ssä

Mutta vielä kerran...hatun noston arvoinen suoritus!!!
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

tänään kävin ajelemassa maastossa, niin lompsottelin eteenpäin ihan tyhjäkäynnillä joka on noin 600-700r/min niin kerran sammui kun tökkäs nopeesti kantoon, muuten kyllä kiipes multakasoille yms muiden pienien ojien yli nätisti kaasuun koskematta. kierrokset vaan putoo lähelle 500 ja alkaa horsköttään kone! vastaa kyllä kaasuun heti jos meinaa hyytyä ihan pikku kierroksillakin. ei ole ollut havaittavissa sellaista kengurumaista käytöstä kuten jossakin 61 on.

kulutuksesta vielä vaikee sanoo, mutta ei ole mittari paljoo pudonnut viimeisen 120km matkalla.
Vastaa Viestiin