Kuva Kuva

HJ-61 perämurikat Berttaan ja muuta lukkoasiaa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

ARB, 61:n murikat vai koko aksulat?

ARB
3
16%
61:n akselit
9
47%
61:n murikat sovitettuna
7
37%
 
Ääniä yhteensä: 19
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

HJ-61 perämurikat Berttaan ja muuta lukkoasiaa

Viesti Kirjoittaja komk »

Sain uskoteltua itseni, että 61:n perämurikat passaisivat Bertan aksuloihin. Lienenkö unta nähnyt :oops:

Onko siis Bertassa ja 61:ssä ne murikan kiinnityslaipat samankokoiset?
Ainakin HJ-60:n murikka istuu Bertan akseliin.

Jos ne nyt sattuisi passaamaan niin mitä pitää sitten vääntää, että pirssi liikkuu ja vetää neljästä nurkasta?

Varmaankin vetarit ei passaa mitenkään paikoilleen eli millainen savotta ne olisi virittää passaamaan.?

Tämä ideointi siksi, koska lukothan ne pitäisi olla mutta ei viitsisi koko aksuloita vaihtaa. Käsittääkseni 61:n akseleiden sovittamisessa on omat hankaluutensa. Viisaammat kommentoikoot.

Ajattelin, että jos lukkoja laitan niin automaattiset "välimallin" lukot skippaan kerralla.

Entäpä nämä paljon puhutut ABR:it?
Kun niihin sen pari rahaa joutuu työntämään niin onko ne hintansa väärtit. Lähinnä kestävyys huolettaa kun niiihin ei kuulemma saa varaosia.
Entäpä niiden asentaminen?

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Avatar
killerwo
Viestit: 349
Liittynyt: To Marras 25, 2004 3:37 pm
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja killerwo »

Joo itteäkin kiinostais tuo 61:sen murikan sovitus ja tiedän että sitä on myös harrastettu. Mut perhana ku en muista sen nimeä. Varmaan lukee tätäkin foorumia.
Käsittääkseni joutuu muokkaan sen puolen veteria jossa liikkuu lukkopalikka. Eli oikeanpuolen. Ainakin takana taitaa selvitä vain toisen vetarin fiksauksella. Yks vaihtoehto on teettää esim karpiolalla uus takatikku jossa pitemmän boorit tai täytehitsata entistä ja jyrsiä pitemmät boorit. Tuo täytyhitsaus kuulostaa pahalta mutta toisaalta siihen täytehitsattuun osaan ei kyllä tuu sellaisia rasituksia kun siihen osaan jossa lukkopalikka on kun lukko on kiinni??Mutta hitsuksen jälkeen se tulee lämpökäsitellä uudestaan jos haluaa saada kestävän. Joten vois olla järkevin teettää uus tikku pitkällä boorilla. Joskus kuulut sellasen hinnan kuin n.200€ uus tikku.
No tää oli tälläistä haista paska pohdintaa , et joku joka on tehnyt tai tapittanut vierestä ku joku on tehnyt niin vois kertoa...
Blue skies and headdown
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

En ole aivan varma lukkomurikan heittämällä sopivuudesta, mutta kyllä niitäkin on harrastettu.

Ongelmaksi muodostuu sitten HJ:n perävälitys, joka ei isoilla maastorenkailla ajoon sovellu, ja sitten ne vetoakselit. Parhaimmillaan operaatiosta selviää muutamalla satasella, mutta todennäköisesti joutuu ensin maksamaan lukoista, sitten vetoakseleista, sitten perävälityksistä ja mahdollisesta asennustyöstä ja lopuksi on vielä sellainen ongelma että 61:n lukkojen kytkemiseen käytetyt vaijerit ovat jokseenkin väärän mittaiset, ja niissä on vielä se naurettava vipukoneisto, joka ei ihan sellaisenaan mahdu J4:n lattian alle.

Vetoakseleissa on 61:ssä tosiaan lukon kytkemistä varten pidempi booritus, ja koska murikka on sama edessä ja takana, on muistaakseni 61:n etutikku käypä sellaisenaan J4 etuakseliin (lyhyt puoli on yhtä pitkä kummassakin). Taka-akselin tikun joutuu sitten teettämään, tai ostamaan Toyotalta nimikkeellä BJ-75 takavetoakseli, joka ei sitten sovi muuhun kuin täyskevennettyyn taka-akseliin, joita ei muistaakseni ole muissa kuin viimeisissä bertoissa, joissa on myös levyjarrut. Täyskevennetyn tunnistaa siitä että takanapa jatkuu ulospäin samalla tavalla kuin etunapakin, eli vanteen saa nostettua keskitötterön päälle keikkumaan. Puolikevennetyssä taka-akselissa taas on navan keskusta suunnilleen samassa tasossa (pelti)vanteen keskustan kanssa, ja tähänhän ei 61:n murikka sitten niin helposti käykään.

Täytehitsaus voisi olla mahdollisuus, mutta voi olla vaikeaa varmistaa että hitsaustäyteaineessa on tarpeeksi kromia, molybdeeniä ja ennen kaikkea hiiltä, jotta täytehitsattu kohta ei laimenna vetarin perusainetta ja jää lämpökäsittelystä huolimatta heikoksi. En suosittele ellei tiedä tarkalleen mitä tekee!

ARBin lukot ovat käsittääkseni hyvät, omassakin autossa on yksi sellainen, mutta en ole käyttänyt sitä vielä kuin kerran, ja silloinkin kerhon puheenjohtajan hallin paineilmaletkulla kun piti saada murrosten boorit oikeaan asentoon suhteessa tasauspyörästöön. Toisin sanoen paineilmajärjestelmän rakentaminen on kesken.

Kestävyyden pitäisi olla huippuluokkaa, silmämääräisesti arvioiden oli kyllä varsin järeä se mötikkä. Ainoa mikä kuulemma vuosien satossa voi kulua on kaksi o-rengasta jotka siis tiivistävät lukon ilmantuontirenkaan pyörivästä tasauspyörästön kuoresta.

Varaosia pitäisi löytyä, ja saadakin varsin helposti, onhan maassamme yhdellä yrityksellä ARBin edustus. Jos nyt jotain sattuisi hajoamaan.

Asennus vaatii kuitenkin välityksen irrotuksen ja uudelleenasentamisen, joka siis kysyy jonkinlaista ammattitaitoa ja mm. heittokellon.

Viimeiseksi pitääkin sitten kertoa minusta kaikista fiksuimmasta vaihtoehdosta, eli BJ75:n akseleista (vuosimalli -87 ylöspäin): niissä on sama lukkomurikka kuin 61:ssä, mutta tiheämmällä välityksellä, eli samalla 4,111:llä kuin BJ4#:kin. Lisäksi jousten kiinnitykset ovat samanlaiset, ja leveyskin täsmää millin tai parin heitolla, eli akselit käyvät asentaa heittämällä paikoilleen. Kaiken kukkuraksi lukkojen kytkentävaijerit tulevat ratin viereen kytkinpolkimen yläpuolelle, eli niiden istuttaminen paikoilleen pitäisi olla lasten leikkiä. Suurin ongelma onkin saatavuus, ovat yllättäen aika haluttua tavaraa, ja varsin harvinaisetkin. Mutta eiköhän tässä lähivuosina ala armeijan huutokaupoista irrota kohtuuhinnalla BJ/PZJ-75-autoja joissa jo on nuo lukot.

Sitten on tietysti vielä sellainen vaihtoehto lähinnä taka-akselin lukoksi kuin Aussie Locker tai Lock Right, eli ns. palalukko (joka on siis on aito 100% lukko) jonka toiminta perustuu siihen että kaarteeseen ajettaessa, jossa tarvitaan "tasaustoimintaa" eri nopeudella pyörivien sisä- ja ulkopuolen renkaiden välillä, lukko päästää pykälä kerrallaan ulomman renkaan hypähtämään yli, eli kemppilukkomaista kanitusta sillä ei ole. Asennus on aika helppo ja pitäisi onnistua jos on vähääkään korjaillut auton mekaanisia osia. Ainoita huonoja puolia ovat sitten ajoittainen kevyt nykiminen (kun lukko aukeaa kaarteessa) ja se, ettei sitä voi kytkeä pois kun on esim. sivuttain liukkaassa mäessä ja pitäisi päästä perä edellä ylös, siinä käy helposti niin että perä lähtee luisumaan sivusuunnassa.

No, pähkäilkää!
Avatar
SuurSyömäri
Viestit: 852
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 2:16 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SuurSyömäri »

väite:

Vetoakseleissa on 61:ssä tosiaan lukon kytkemistä varten pidempi booritus, ja koska murikka on sama edessä ja takana, on muistaakseni 61:n etutikku käypä sellaisenaan J4 etuakseliin (lyhyt puoli on yhtä pitkä kummassakin).



Vastaväite lievennettynä "joo" -sanalla:

Joo lyhkänen on samanmittainen :)... mutta pitkä boori on pitkässä tikussa. Eli 61 taka-aksulan rojut uppoaa kivutta BJ4X täyskevennettyyn taka-aksulaan.
.

"Almost Ex-Wannabe Cruiserist"

SLCK #28
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Voihan räkä, noin sen aluksi muistin ja kirjoitinkin, ja sitten aloin miettiä ja lopulta editoin viestiä... mutta kuitenkin, toinen akseli käy kivuttomasti, toinen ei. Useimpia todennäköisesti kiinnostaa lukko niin edessä kuin takanakin.

Oppia ikä kaikki.

Jonas
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No niin. Alkaahan sitä kommenttia löytymään. Jätin äänestyksestä tahallani pois sen BJ-75 akseliston, koska niitä ei ole järkevään hintaa saatavilla.

Omassa kotterossanihan on just se vanhempi puolikevennetty taka-aksula eli hommia olisi siis tiedossa jos meinaa murikan istuttaa :(

Vielä sellainen tarkennus eli 61:n periinhän pitäisi passata bertan välitykset?
Eli jos murikat löytyy niin vaihtaa välitykset bertan hilppeistä.

Ittellä oli jonku aikaa hj-60 perämurikka omassa katsastusta varten takana ja se välitys on todellakin suolesta.

Aikaisemmin bertassani oli kemppilukko ja siitä ei tykännyt kukaan eli mä ja katsastusmies :D
Sen verran sen kempin kans ajelin maastossa, että huomasin jatkuvan lukon olevan pahasta.
Esim. Liukasta mäkeä vinottain ajaminen ja kääntäminen ei onnistu mitenkään kun auto kiepsahtaa pystyyn ja sitten vinssataan.

- jm
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Möhnä! Yllä siis mä...

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
BJV-8
Viestit: 121
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 2:45 pm
Paikkakunta: Asikkala

Fakta

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

61:n murikat ei käy heittämällä 4x akseleihin (siirto holkin kohtaa joutuu leventää noin 1cm) muuten kyllä.
61:n takatikku menee suoraan 42 kevennettyyn bajoon (siis lyhyt puoli).
Etutikun joutuu teettää niitä valmistaa karpiola tuolla vilppulassa (siis pitkän puolen) hinta noin 200.
Paras vaihto ehto minun mielestä on 61 koko taka-akseli (koska 42 kevennetyt suht kiven alla) ja eteen murikka ja tikun teetätys.
Tollasen 75 akselit ku rikkoo ni joutuu jo lähtee kavereitten kanssa ettii.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Eipä toi BJ-75 akselin hankitakaan ihan mahdotonta ole vaikka
se etuvetoAKSELI hajoisikin karpiola tekee kyllä niitäkin ja jos hätä tulee niin tojon alkuperänen 330€(huom vetoakseli ei NIVEL)
pidempi takavetari taitaakin sitten olla pelkästään Orkkis kamaa,
mutta yleensä ne kyllä kestää Vetarin laipan pultit vaan tuntuu menevän ensiksi poikki.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Re: Fakta

Viesti Kirjoittaja komk »

BJV-8 kirjoitti: Paras vaihto ehto minun mielestä on 61 koko taka-akseli (koska 42 kevennetyt suht kiven alla) ja eteen murikka ja tikun teetätys..
Tuo kuullostaa jo ihan kohtuulliselta. Saisi lukon ensiksi vaikka taakse ja sitten etupäähän kun ehtii rakentamaan. Varsinkin kun saattaisi löytyä joutilas etuaksula mistä vääntää.

Eikös 61:n aksula ole karvan leveämpi kuin bertan oma?
Eikait siitä varmaan suurta haittaa ole mutta mitä setä sanoo konttuurilla?

Miten kardaanin sovittaminen? Passaako laipat heittämällä?

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

60 mm on se leveys ero ja se on nimen omaan keskimurikasta katsottuna kuskin puolella,eli jos haluu pitää kardaani linjan suorana saattaa kuskin pyörä olla sen 60mm enemmän luukulla.
BJV-8
Viestit: 121
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 2:45 pm
Paikkakunta: Asikkala

Viesti Kirjoittaja BJV-8 »

Ei ne vaikeudet tohon akselin leveyteen lopu. Periaatteessa takanakin joutuu leventää jousin kiinnikkeitä rungossa 3cm puoleltaan saadakseen akselin keskitettyä. Kardaanin sivuttais kulma ei ole ongelma siihen on japaninpoika keksiny ratkasun jota härmässä sanotaa ristikoksi. Toi levittäminen on aiheellista muuten tulee tosissaa toi kuskin fillari morottaa komeesti lokarista tai sitten ei lukon vivusto mahdu jousen ja murikan välii. Leima ei ole ongelma menee muutoksella tai sitte ei tartte muuta ku vihellellä jos eivät noteeraa kyseistä muutosta. ja sitten on vielä välitys vaihettava ku hj:ssa 3.7 ja bj:ssä 4.11
Mut ei muuta ku kauhee pajotus käyntii ei se vaikeeta ole ku tekee harkiten, joten älä missään nimessä vedä koko vehjettä tuhannen p****n päreiks on liian monelta loppunu into kesken ja kalusto myyty tee se itse miehille rakennus-sarjana.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Helppo hommahan se on takaa pelkät akselissa olevat jousenkiinnikkeet siirtää sisemmäksi(rälläkällä vanhat vaan irti ja hitsaamalla uuteen kohtaan)
,mutta kun etupäässä pitää siirtää rungossa olevia jousenkiinnikeitä että hj60/61 akseli pysyy "keskellä"
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

BJV-8 kirjoitti: Mut ei muuta ku kauhee pajotus käyntii ei se vaikeeta ole ku tekee harkiten, joten älä missään nimessä vedä koko vehjettä tuhannen p****n päreiks on liian monelta loppunu into kesken ja kalusto myyty tee se itse miehille rakennus-sarjana.
On sitä jo sen verran pajottu parin viime talven aikana ettei tulisi mieleenkään myydä DYI -pakettina :D :x


Se lukkoprojekti ei kyllä satu mitenkään tälle talvelle kun menin investoimaan kämpän, joka pitää laittaa kokonaa sisältä uusiksi.
Mamma muistutti kohteliaasti projektien tärkeysjärjestyksestä :oops:
Itte ajattelin, että jos olisi pajomisen jälkeen vähän keittiön kaappeja iltapuhteella suunnitellu....

Sitte sen kämpän jälkeen olis edessä peltihommia ja SOA katsastuksen loppuun saattaminen...

Kesämökkikin pitäs ruveta tekemään...

Mitenhän tuon tulotason sais pidettyä edes samassa vaikka puolta vähemmällä ajanhukalla. Hyviä ideoita otetaan vastaan.
Joku ehdotti pankkiryöstöä mutta riski on vähän liian kova 8)

Mutta hyvähän se on suunnitella valmiiksi kun ne lukot siihen on joskus tulossa. Tietääpähän keräillä kamoja mukaan jos vyöryy vastaan :D

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

onko tota soa (spring over) kellään otteessa,jos on niin millä millimäärällä se sinne on tullut?
minkälaisilla lattajousilla?
Vastaa Viestiin