Kuva Kuva

Vaihteisto+jakis öljyn hullunkierto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Vaihteisto+jakis öljyn hullunkierto

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Nostan tämän kysymykseni erilleen, toisesta jutusta, jos tämä huomattaisiin paremmin...

Onko tuo "hullunkierto" systeemi ollut jollakin pidempääkin käytössä?
Katselin tänään niitä proppujen paikkoja, ja näyttäisi siltä, että siihen ulosoton proppuun en laita sitä letkua, kun siitä menee se pakoputki niin läheltä (lämpenemis, tilanahtaus ym...) vaan ajattelin sinne jakiksen pruppuun laittaa sen letkun.
Mutta nythän se proppu on paljon alempana kuin vaihteiston proppu, eli tyhjentyykö vaihteiston öljyt nopeammin sen letkun kautta sinne jakikseen, kuin sieltä jakiksesta ehtii siirtyä akselin kautta varsinaiseen vaihteistoon öljy takaisin?
Eli pääseekö tuollaisen systeemin takia sitten vaihteisto käymään kuivana, varsinkin vitos-vaihteen osalta?

Löytyykö täältä kokemusta pidemmältä ajalta tuolla konstilla viritetystä öljynkierrosta?
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Joo niiden päälootan ja jakiksen täyttöproppujen väliin se kierto.

No bertassa on ollut tuo systeemi n. 200000 km käytössä, ja kokemuksesta voin sanoa että se pää loota pysyy koko ajan tapissaan ja jakoloota vajettuu jos ja kun vuotoa on(ennen täyttyi pääloota ja vuoti sitten kytkimeen).

Itse olen toteuttanut sen siten että letku kiertää ensin eteenpäin ja sitten taakse siksi ettei mäissä öljyt vaihtaisi laatikkoa... En tiiä onko siitä hyötyä vai ei.

Mutta toimiva systeemi ja vähentää sitä alla ryömimistä melko paljon.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
bj-40/76
Viestit: 19
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 11:37 am
Paikkakunta: Oulu

Ja mistäkähän keksimmöstä oli kyse?

Viesti Kirjoittaja bj-40/76 »

Jos kyseessä on bj tai hj, niin nuo öljyt pysyy paljon paremmin omissa
laatikoissa jos jakiksen huohotin on auki. (siis ei tukossa turpeesta ja
moottoriöljystä ruosteesta tms.)

Toki kaikkein parasta olisi, jos tuon huohottimen letkuttais
esim. konehuoneeseen mahd. ylös, ja vaikkapa mopon verkkobensansuodatin letkun nokkaan

Toki se vaihteiston pääakselin stefa voi porsia, mutta silloinkin
syynä usein tuo huohottimen tukkeentuminen.
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kannattanee laittaa kuristus tuohon laatikon päähän siihen letkulähtöön.
esim 2mm reikä riittää kyllä hullukierrolle mutta hidastaa esim roiskeiden tms syystä johtuvaa mahollista liiallista öljynpinnan vaeltumista päälaatikosta.
Vastaa Viestiin