Kuva Kuva

öljyt lj70

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Erion
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2009 11:17 am
Paikkakunta: Helsinki

öljyt lj70

Viesti Kirjoittaja Erion »

Tyhmä kysymys, mutta voisiko joku vääntää rautalangasta minulle mitä öljyjä pitää LJ70:seen laittaa -87? Eli moottoriin laatikkoon, jakikseen ja periin?

Katsoin jo käsikirjasta slck:n sivulta mitä kuuluisi laittaa mutta motonetissä en ollut enää öljyistä varma. Auttaisiko joku?
(kertoisi vaikka tähän tyyliin :mobilube GX 70w80 -laatikkoon)

Manuaalista katsoin niin laatikkoon ja jakikseen tulisi eri öljyt, onko tosiaan näin? Bj40 tulee ainakin samat, siksi ihmettelen.
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Joku halpa (turbo)dsl öljy koneeseen, 10-30 talvella, 15-40 kesällä ja halvinta GL-5 voimansiirtoon joka reikään :)

Ainaki Bertassa toimii ihan ok. Päävaihteistossa GL5 on vähän jäykkää talvella mutta toimii kun vähän pyörii.

Ei jaksa montaa pyttyä ostaa :D

Soitin jopa kerran aiheesta teboilin infoon niin sieltä kerrottiin, että jos laatikot pelaa GL5:lla ok niin on vaan paksumpi öljykalvo kuin GL4.
Kaikissa fiksummissa lootissa ei pelaa GL5 niin silloin käytetään lirumpaa GL4.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Sen verran että jos ei ihan halvinta niin toiseksi halvinta sitten.

Nii se GL 5 tarkoittaa hypoidi peräöljyä jossa on kovempi paineen kesto kuin GL 4:ssä. Eli synkrot ei välttämättä toimi niin hyvin kuin pitäisi.

Ja tosiaan BJ:t Ja HJ:t toimii GL 5 laatikossakin ihan manuskan mukaankin.

Mutta kokeile ,sillä se selviää. Ja 20 litran pytyissä kun ostaa ölpät niin jää litrahinta vs. roudaamisen vaiva vielä kohtuulliseksi.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Land Cruiser
Viestit: 65
Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 1:37 pm
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Land Cruiser »

Itse olen käyttänyt

-Koneessa 5w-50 kesät talvet ja öljynpaineet ok

-Vaihteistoissa 75W-90 GL-4

-Perissä: edessä 75W-90 GL-5 hypoid , takana 80W-90 GL-5 LS
Avatar
maraani
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:36 am
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maraani »

Land Cruiser kirjoitti:Itse olen käyttänyt

-Koneessa 5w-50 kesät talvet ja öljynpaineet ok

-Vaihteistoissa 75W-90 GL-4

-Perissä: edessä 75W-90 GL-5 hypoid , takana 80W-90 GL-5 LS
En malta olla täsmentämättä ketjun aloitus huomioiden, että tuo takaperän öljyn LS on lisäaineistettua kitkalukolle. Eikö vaan?
Avatar
jpesala
Viestit: 384
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 11:11 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jpesala »

Moi, isot pojat on kertonu, että GL-5 ei saisi laittaa laatikkoon jos on pronssiset synkronirenkaat! Kuulemma kuluttaa näitä vanhojen laatikkojen synkronirenkaita. Ja jostain syystähän ainakin 70-sarjasten laatikoissa on ykkösen ja kakkosen synkronit kuluneita. Olisiko GL-5 "liianhyvää" öljyä. Itse olen käyttänyt ainoastaan GL-4 päävaihteistossa.
Onkohan kukaan tieteellisesti moista väitettä tutkinut?
t.jp
BJ-42 Korpivaaran turbottama
ex BJ-40 räpeltämätön 1+2 paku
ex RJ-70 "uus koppanen" käyttöentisöity
ex VZJ-90 löytö.de
ex 2x RJ-70
ex LJ-70 paku
ex 2x BJ-40 paku
ex LJ-70
ex Taro 4x4
ex 2x Hilux 4x4
ex 5x Unimog
SLCK jäsen #36
Krisse
Viestit: 80
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 2:09 am

Viesti Kirjoittaja Krisse »

>> kertoisi vaikka tähän tyyliin :mobilube GX 70w80 -laatikkoon

Tarpeetonta mennä merkkeihin ja 'malleihin' kun niitä pitää sitten metsästää sieltä sun täältä että löytää just jonkun suosittelemat öljyt. Merkittävää on ne luokitukset ja mainitsemasi Mobilube GX on GL4 luokituksen öljyä. Viskositeetitkaan eivät noissa ole niin olennaisia, 75 ja 90 välillä noi useimmat on ja ne käyvät näihin meidän romuihin.

>> Päävaihteistossa GL5 on vähän jäykkää talvella mutta toimii kun vähän pyörii.

Ei se GL5 kylmässä merkittävästi jäykempää ole kuin GL4:kään, lootaöljyt vaan ovat kylmässä paksuja mutta tästäkin päästään käyttämällä täyssynteettisiä öljyjä. Jos lompakko kestää niin purkkivalikoimaa voi vähentää ostamalla sekä GL4 että 5 luokitukset täyttävää täyssynteettistä, esimerkiksi Mobilin SHC joka käy sitten jo joka reikään PAITSI kitkalukolliseen perään.

>> Soitin jopa kerran aiheesta teboilin infoon niin sieltä kerrottiin, että jos laatikot pelaa GL5:lla ok niin on vaan paksumpi öljykalvo kuin GL4.

Eipä ole Nesteen ja Mobilin ukot tuollaista kertoneetkaan. Nyrkkisääntönnäksi ovat kertoneet että nopeat kierrokset ja pienet paineet (lähinnä vaihdelaatikot) GL4 ja pienet nopeudet ja suuret paineet sekä kulmavaihteet (eli lähinnä perät) GL5. Ei tietenkään ole joka tilanteeseen sopiva ratkaisu mutta pääperiaatteiltaan.

>> Kaikissa fiksummissa lootissa ei pelaa GL5 niin silloin käytetään lirumpaa GL4.

Ei se kyllä olennaisesti lirumpaa ole, toisen (GL4) lisäaineistus vaan sopii useampien lootien synkroille koska se on siihen käyttöön tehty. Liruisuuden määrää kuitenkin pääasiassa viskositeetti ja kuten tuolla alussa totesin niin 75 ja 90 välllä ne pääasiassa on näissä perusliemissä.

>> Ja tosiaan BJ:t Ja HJ:t toimii GL 5 laatikossakin ihan manuskan mukaankin.

Tutkin tuossa Nesteen öljysuosituksia Läjään ja sen perusteella mikä vaan (synteettinen/mineraali ja gl4/gl5) käy laatikkoon :-D GL4 päädyin kuitenkin lootaan joka reikään laittamaan, etuperään GL5 ja takaperään GL5 LS
Niva, Läjä ja muut saavutukset @ wonk.sytes.net/76s/
Avatar
Erion
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2009 11:17 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Erion »

Uskaltasiko vielä joku kuitata että nämä valitsemani öljyt on nyt oikeat.

Kone:
-Kesällä Mobil delvac 15w40
-Talvella Mobil delvac 10w30

Laatikko
-Mobilube GX 80w90 GL-4

Etuperä
-Mobilube HD 80w90 GL-5

Takaperä
-Mobilube LS 85w90 GL-5

Näyttääkö oikeilta?
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Miä kyllä laittasin täyssynteettiset joka reikään. Ja tosiaan GL-4:t päälaatikkoon. Menee muutama kymppi lisää rahaa, mut voitelu pelaa pakkasellakin.

Miten olis Teboilin Diamond Diesel 5W-40 koneeseen (Tarjoustalosta 62 €/10 litraa), EP 75W-90 vaihteistoihin, Hypoid 75W-90 etuperään ja taakke jotain LS-versiota. Teboilin 75W-90 on jotain 8-9 €/litra.

http://www.teboil.fi/FolderProducts.asp ... ;4352;4356
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Nii on siinä vielä semmoinen juttu että miten pitkiä tai lyhyitä siivuja vetelet sillä talvella menemään.

Eli jos työmatka ajot esim. on lyhkäsiä niin synteettiset ölpät maksaa talvessa ittensä säästyneenä dieselinä.

Miulla kun on tunnin siivu suuntaansa niin perinteinenkin laatu kyllä kerkiää lämmetä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Erion
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2009 11:17 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Erion »

Nuo öljyt mulle myytiin. Varmaan osan saisi vielä vaihdettua oikeanlaisiin. Olen öljyjen kanssa ihan kädetön joten siksi kyselen.

Työmatka ajot on noin 10km ja 30min. Eli ei pakkasilla välttämättä ehdi lämpenemään.
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

öljy

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

Minusta ei nykyaikana kannata pelleillä mineraaliöljyillä, kun synteettisiä saa niin kohtuuhintaan ja on juuri omiaan talvella tommosilla kohtuulyhyillä matkoilla. Hyvä jokavuodenajan öljy esim teboil täyssynteettinen Super HPD 5W-40 20L astioisa maksaa hiukan toistasataa!
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja oma pohdinta meni juuri tuonne voimansiirto osastolle.

Eli Bertalla kun lähtee yli 15 asteen pakkasella liikenteeseen niin pitää olla nopea että kerkiää vaihtaa kakkoselle kun voimansiirto ei rullaa sitten pätkääkään...

No siihen on on apuna että aamusumpin ajan pyörittää jakista vapaalla ja päälootaa kolmosella, mutta sekään ei notkeuta perien ölppiä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Erion
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Joulu 04, 2009 11:17 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Erion »

Miten tietää onko mineraali vai täyssynteettinen öljy? Ostamissani purkeissa ei mielestäni lukenut kun yritin etsiä.

Omassa bj40ssä, missä on samat öljyt mitä listasin(paitsi takaperässä ja koneessa) niin talvella vauhti ei ihan hirveästi hyytynyt. Eli jos on samaa tasoa niin ei haittaa.

Niin ja nykyisin kone lohkoläppärissä kotipihassa ja töissä lämpimässä hallissa jos vaikuttaa öljyjen valintaan.

Täyssynteettisistä öljyistä minua lisäksi peloteltiin että vuotaa joka paikasta jos laittaa vanhaan autoon täyssynteettiset. Siksi kannattaa kuulemma laittaa mineraalit.

Paljonko lisää kulutusta jos on liian jäykät öljyt? noin suurinpiirtein?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Jossain oli tuosta kulutuksestakin juttua en vaan muista missä.

Ainakin omassa bertassa huomaa jo näillä keleillä miten voimansiirto alkaa mennä kylmiltään tahmeaksi.

Jos ei muusta niin hinnasta erottaa sen synteettisen öljyn :shock: Ja luulisin että se lukee siinä pöntön kyljessäkin...

Ja luokka on jotain 80-140 tms.

Pitäisiköhän oikein kokeilla tänä talvena että laittaisi ne synteettisen kurat kun tuo on nyt melko tiivis akseli svappien jäliltä....
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin