Kuva Kuva

HJ45 Akkuongelmia

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Pelmis
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 1:28 pm
Paikkakunta: Kotka

HJ45 Akkuongelmia

Viesti Kirjoittaja Pelmis »

Elikkäs siis...
Alotetaanpa varuiksi ihan alusta, eli siis edellisen omistajan aikana on ollut ongelmaa, että kun auto seisoo pidempiä aikoja, niin akut tyhjääntyy ittellään. Sitä sitten on tutkittu ja hutkittu ja oletettavasti saatu se kuriin.
Mutta nyt sitten auto tekikin tempauksen.

Kesken ajon, ajovalot (ym. sähköinen) alkokin toimimaan "puoltehoilla"
No auto ei kai siis lataa. Kotiin päästyä virtaa ei ollu enään starttiin, joten laturi akkuihin kiinni ja kapppas vaan, etummainen akku täysin kuollut (luulin jo akkulaturin olleen paskana)
Ei siis pelaa 12 Voltilla :D

No uudet akut keulille, kone tulille ja yleisvirtamittarilla niitä mittailemaan.
No mä olettaisin, että 24,jotain volttia ei nyt ole kyllä ihan riittävä latausjännite.
Laturissa siis häikkää (hiilet luultavasti)

Kysymys kuuluukin, että oliko toi etummaisen akun leviäminen mielettömän huonoa tuuria (vähän tohdin olla tuohon skeptinen), vai olisko vielä ehdotuksia, mistä vikaa vois vielä ettiskellä?

Kiitoksia jo etukäteen.
#498 (läheltä liippas)
HJ-45 -79 (käyttis)
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Oliko siitä ekasta akusta otettu virtaa jollekkin 12v. härpäkkeelle,rokkikoneille tai la-puhelimelle?
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
Pelmis
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 1:28 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Pelmis »

Aa, meinasin unohtaa, että ei ollut eka kerta toikaan, silloin oli seisonnan aikana tappanu akun ja silloin oli otettu 12V takimmaiselta akulta ulos.

Mutta nyt siis ei ole ulosottoa, muuta, kuin 24V

Ja edellinenkin omistaja oli vaihtanut molemmat akut, kuin myös tein itse.
#498 (läheltä liippas)
HJ-45 -79 (käyttis)
Avatar
möttis
Viestit: 366
Liittynyt: To Touko 14, 2009 4:21 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja möttis »

Mulla ollut paljon vastaavia ongelmia myös.

Jos siitä toisesta akusta otettu 12 ulos ja se on mennyt tyhjäksi niin luultavasti laturi on sitä keittänyt ja se on heikentänyt menoa.

24 on siis todellakin liian pieni latausjännite, paitsi jos akut on ihan täynnä.
Kannattaa myös katsoa, jos laturin säädin on morjes. Multa tappoi akut niin tyhjäksi, että ei enää lähtenyt millään eloon.

Ja myös uudet radiot on perkeleitä. Jos niistä ei ota koko virtaa (paitsi muisti päällä) niin ne syö kaksi isoa akkua tyhjäksi yössä.

Ei ehkä niinkään apua, mutta jotain kokemuksia ainakin.
Matias Kotkasaari 050 3373240
HJ60 -81 Camry ke11 automaatti -86
HJ60 -81 Volvo XC 60 -14
HJ45 -78 Pappatuna -78
HJ45 -80 Pappatuna -76
BJ40 -76
FJ55 -79
#456
Avatar
Pelmis
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 1:28 pm
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Pelmis »

Tota radiota tuli epäiltyä itekin aikanaan.

Uudet akuthan nuo tietty on ja täynnähän ne on, muttamutta. Mukavahan se lataus olis saada mitattua, ettei noitakin nyt turhaan hajottais.
Päävirtakytkin vois olla tuohon laitteeseen muutenkin ihan pätevä hankinta.

Omituisintahan tuossa oli se, että etummainen akku oli ihan täysin menetetty tapaus. Mittauksella sain, olikohan tuo jonkun 6V ulos ja mitään ei suostunu laturi sille työntämään ja takimmainen akku olikin taas täysin päinvastainen, 12,3V näytti, kun sitä tuossa mittailin.

Tilannehan olis helpompi korjata, jos ymmärtäis sähköstä muutakin, että se sattuu saatanasti :D
#498 (läheltä liippas)
HJ-45 -79 (käyttis)
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tuon edellä mainitun ymmärryksen lisäksi ei tuossa tilanteessa tarvi muuta kuin ymmärtää käydä kaikkine autoineen jossain autosähköliikkeessä niin alkaa vika selviämään.

Eli koska ne akut on sarjassa niin ne ei tasaudu normaali latauksessa eli ajossa. Vaan se kumpi on vajaampi jää aina jälkeen ja jos siinä on vaikka radio tai se on muuten sökö niin se jää aina enemmän ja enemmän jälkeen kunnes lopulta kuolee totaalisesti.

12.2 volttia on jo täysin tyhjän akun jännite ja 12.7 täyden eli tyhjä se on se toinenkin.

Eli jos nyt on uudet akut eikä lataa vieläkään tarpeeksi eli n. 27 ja yli volttia niin sitten mars autosähköliikkeeseen. Koska jos ei sähkö ole tuttua niin säätimen kuntoa et pysty ite arvioimaan ja jos se on sökö niin et myöskään sitä mikä sen on särkenyt.

Mutta akut osaat laittaa varmaankin sillointällöin eli vaikka ennen talvea yöksi rinnan lataukseen. Eli kaikki akunkengät irti ja starttikaapeleilla plussat yhteen, ja miinukset yhteen. Ja sitten akkulaturilla normaaliin 12 voltin lataukseen. Ja mitä pidempään on eli vaikka viikonlopun yli, niin sitä parempi. Eli näin toimien ne akut latautuu samaan jännitteeseen ja silloin ne latautuu myös ajossa paremmin.

Ja tämä toimenpide on hyvä tehdä myös jos on jouduttu antamaan pidempään 12 voltin apuvirtaa jollekkin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja toimivassakin 24V systeemissä olisi hyvä vaihdella akkujen paikkoja parikertaa vuoteen jotta akkujen kunto pysyisi tasaisena.

Oikea latausjännite saisi olla 28V luokkaa.
fournier
Viestit: 19
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 7:30 pm
Paikkakunta: Joroinen

Viesti Kirjoittaja fournier »

Taistelin samoin akkujen kanssa niin pitkään ennenkuin tein päävirtakytkimen.Siihen loppu ongelmat.Radio ja jännittenalentajat söi akut tyhjäksi muutamassa päivässä jos auto seisoi ja etenkin talvella kun virranulostulo on muutenkin nihkeämpää..
Vastaa Viestiin