Kuva Kuva

VINSSI ASIAA

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Vieras

VINSSI ASIAA

Viesti Kirjoittaja Vieras »

:roll: ostin vähän aikaa sitten Bertan ja siinä ei ole vinssiä. Kysyisinkin kuinka vissi toimii jos sellainen olisi, vipu on sisällä, mutta kardaani ja vinssi poistettu.

a) vivusta kun kääntää eteen/taakse? vinssi pyöriin suuntaa ja toiseen?

b) olen nähnyt vissin , jossa oli edessä sellainen vipu joka siirtää kytkin kappaleen vinssin rumulle kiinni eli sitä voi siis käyttä edestäkin kun sisältä on veto laitettu päälle?

c) tarkoitukseni olisi hommata vinssi ja laittaa nokalle lumentyönnnin, kestääkö "kola" ylhäällä vinssi avulla eli jos vinssillä nostan/lasken kolaa,. ELKKKÄ pitääkö vinssi varmasti että ei esim. siirtymä ajossa kola kolahda alas?
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Tuo edessä, vinssissä oleva kytkin ei ole tarkoitettu käytettäväksi silloin, kun veto on päällä, vaan se on siinä jotta vaijeri voidaan vetää ulos ilman että koneella pyöritetään vinssiä.

Tuo matoruuvivälitys pitää vinssin kyllä tiukasti "lukossa", kuuleman mukaan jopa niin että jos vinssin kardaani menis jyrkässä nousussa poikki niin auto pysyis "roikkumassa" pelkän vinssin varassa, mutta ihan tuota en oo kokeillu.

Ite kans oon ajatellu hojoon jotain tuommosta puskulevysysteemiä jota vinssillä nostais ja laskis, mutta meinaavat tuolla ps.com:in puolella että on hidas, ja hankalaa "kepitystä".
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
pyyvama
Viestit: 234
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 5:47 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pyyvama »

a) Juuri näin se taitaa vanhemmissa cruisereissa olla
Uudemmissa on vaan ON/OFF.

b) Cruisereitten mekaanisissa vinsseissä on just tollanen "koirakytkin".
Sillä saa kelan vapautettua. Toimii vain kun vaijeri ei ole kireällä.

c) Vinssissä on matopyöräveto joten ei pyöri kuin kardaanista pyörittämällä.
Kokemusta ei ole, mutta isot pojat on kertoneet, että auran nostelu vinssillä on hermoille käypää hommaa. Jokin sähköinen halpisvinssi voisi olla kätevämpi.

Matti

Edit: No olipas HJ60 lukenu tarkkaan samat jutut PS.COM:ista :)
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Semmosta se on ku itellekki aattelee, ja juttuja lukee, niin niistä jää jopa jotain mieleenki.:D

Jos nyt joskus jotain tuommosta rakennan, niin mulla (näillä näkymin) olis käyttö semmosta, ettei kauheesti tarvis nostaa ja laskea. Eli nostetaan levy keulalle, ajetaan lähtöpaikkaan, lasketaan alas, pukataan, nostetaan ylös ja ajellaan viemään levy pois keulalta. Tokihan tässäkin on vaarana, että nälkä kasvaa syödessä...
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

:roll: joo, minunkin käyttö olisi lähinnä edellisen mukaista. tarkoitus ei ole ruveta lumiurakoitsijaksi eikä "nostella" puskulevyllä lumia penkereiksi eli siis vaan ylös ja alas!

mikähän lienee syynä että ei muka ole toimiva? ei tietysti vedä vertoja jollekin hydraulivarustukselle mutta on helppo ja yksinkertainen toteuttaa!
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Aina pitää pysähtyä nostelemaan ja laskemaan.

Samallahan se laskeutuis vaikka eteenpäin ajaessa, mutta kun ulosotossa ei ole synkroja, ja rattaatki suorahampaiset, sekä tuloratas pyörii aina kun auto liikkuu, niin siitä kai tuo hankaluus.

Jos jotain pihaa auraat, eli alas, 2 m eteen, ylös, 2 m taakse, jne jne., niin ymmärrän kyllä kömpelyyden. Mutta jos pukkaat 250 m pihatietä ajotieltä tallin eteen, ja tallin edustan sitte kolalla, niin miksei toimis?
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Vinssi jää tosiaan kireälle jos esim. turvasokka katkeaa kun veto on päällä. Sitten sitä onkin kiva irroitella. Kytkentäholkkia ei tosiaan saa inahtamaan moskallakaan tuollaisessa tilanteessa.

Eli vinssi toimisi auran nostossa ja laskemisessa, johon tehtävään niitä onkin jonkun verran vuosien saatossa käytetty.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Joo,kyllä se aika tiukallelle jää...

Kerran nasahti sokka poikki ku yhessä sorapenkassa leikittii...

Oli onneks kaveri traktorilla paikan päällä ni tehtii vähän paanaa että pääs työntämää etukuormaajalla takapuskurista vaijerin löysälle=)

Loppu pelissä siinä kyllä kävi sillee että hj piti repii jontikalla alas sielt puuterista ku saatii varppi pois männystä...Oli sen verran kallella että höräs ilmaa ku oli tankki melko tyhjä...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

No niin!

Ite oon joskus kaatamaan puun kun on jäänyt varppi tiukalle,mutta elämä opettaa mitä kannattaa kokeilla ja mitä ei.

N.4 talvea tuli aurattua jäärataa,Ja kotipihaa vaijeri nostolla, toimii aika hyvin kun oppii tekniikan,eli suunnan vaihdon yhteydessä aina nosto/lasku,toimii ajaessa aika hyvin.Myös tuli opittua se,että vaijeri kannattaa tiukata hyvin ennen aura touhuja,tai laittaa jonkinlainen rajoitus ketju tms.estämään auran allemenoa.Tuli meinaan mielenkiintoinen tilanne kun keskellä järveä hyppäsi fj 40
vinossa olevan auran"selkään",siten että vain yksi pyörä tapasi jäähän.Ja siihen aikaan ei ollut kännyköitä.

No olisi myös aura kaupan.Hydrauli nostolla ja käännöllä oleva,koneikkoineen päivineen 650 €

T:Antsa 0500-752101
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Kimble
Viestit: 115
Liittynyt: La Huhti 30, 2005 8:21 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimble »

Korjailen HJ:ni mekaanista vinssiä.

Edellinen omistaja ei ole vinssiä käyttänyt eikä varmaan sitäkään edellinen. Koko jööti on ruosteessa, rullakita jumissa, kuitusydäminen vaijeri on poikki ja pari pikkuista osaa puuttuu. Sen verran olen kuitenkin kokeillut, että kardaani pyörii käsin pyörittämällä ja kela pyörii sen mukana. Kardaani klonksuu alla, se rinkula mistä kardaani tulee auton alla läpi on löysällä ja heiluu. Siitä nokalla olevasta vivusta, millä rulla kytketään vapaalle puuttuu tappi joka osuu vastakappaleen hahloon. Vastakappale kuitenkin liikkuu. Kardaanin lootasta lähtevään päähän on juuri vaihdettu stefa.

Elikkä muutama kysymys:
-mistä puuttuva tappi kampeen jolla kela vapautetaan? Pultti vaan?
-mitä kaikkea pitää aukoa ennenkuin vinssiä uskaltaa pyörittää voimalla?
-kunnostusvinkkejä?

Vaijerikeskutelua olen seurannut ja olen ymmärtänyt, että 8 mm terässydämistä n. 4 tonnin murtolujuista vaijeria käytetään ja että sitä menee kelalle 40-45 m ja että "sulakkeena" toimivan sokan voi vaihtaa m6 12/9 pulttiin kunhan reijän poraa niile sopivaksi.
Kimble, :shock:
SLCK #248
Tilapäisesti Cruiseriton
Vastaa Viestiin