Kuva Kuva

12ht:n suuttimista

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 465
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: 12ht:n suuttimista

Viesti Kirjoittaja osilpi »

En ole koskaan suutinta purkanut, mutta nyt kun on tiedossa, että kärjet pitää varmasti vaihtaa, ajatuksena oli itse purkaa yksi suutin, jotta saisi osat hankittua valmiiksi ennen pajalle vientiä.

Onnistuuko suutinkärjen irroitus ilman erikoistyökaluja?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: 12ht:n suuttimista

Viesti Kirjoittaja Jul »

osilpi kirjoitti: Pe Loka 18, 2019 9:34 pm En ole koskaan suutinta purkanut, mutta nyt kun on tiedossa, että kärjet pitää varmasti vaihtaa, ajatuksena oli itse purkaa yksi suutin, jotta saisi osat hankittua valmiiksi ennen pajalle vientiä.

Onnistuuko suutinkärjen irroitus ilman erikoistyökaluja?
Onnistuu. Suutin kiinni ruuvipenkkiin ja muistaakseni 14 mm avaimella (mielellään pitkällä hylsyllä ) irti holkki, joka pitää kiinni suutinkärkeä suutinrungossa.
BJ75 1987
# 274
osilpi
Viestit: 465
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: 12ht:n suuttimista

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Kuudesta 12 h-t:n suuttimesta 5 irtosi helposti ja viimeinen (toisiksi lähin ohjaamoa) ei sitten millään (näillähän ei ole siis ajettu kuin muutama kymmenen tuhatta kilsaa eli taisi löytyä syy kasvaneeseen savutukseen).

Itse rakennetulla pinnapultteihin tukeutuvalla ulosvetäjällä ei uskalla vetää enempää, sillä pelkään paluulinjan kierteiden hajoavan (olisko m8x1 tms). Olen jättänyt ulosvetäjään vedon päälle yöksi, koputellut suutinta joka suunnasta, kokeillut paineilmavasaraa (siitä monesti ollut apua) jne.

Massaulosvetäjää en ole vielä päässyt käyttämään, sillä sen käyttö vaatii konepellin irroituksen ja se ei onnistu yksin. Toisekseen massaulosvetäjän kiinnitystä varten pitää pinnapultit irroittaa, jotta sen ulosvetään ketjun saa oikeasti tukevasti kiinni.

Ajattelin seuraavaksi nypätä siis ne pinnapultit pois (hitsaamalla mutterit päihin) ja tehdä jonkun työkalun, jolla suutinta pääsisi nitkuttelemaan sivusuunnassa hieman, jos se sitten herkistyisi. Aloin vain miettimään, että tuossa voi käydä niinkin, että se suuttimen kasassa pitävä kierre vain löystyy eli lieneekö siitä mitään hyötyä.

Muutenhan konetta voisi käytellä suuttimen mutterit löysällä, mutta on siinäkin oma hommansa koota kaikki vermeet takaisin, täyttää jäähdytinnesteet ym. Lisäksi suutin jää niin piiloon, ettei siitä näe, onko mitään tapahtunut, ennen kuin vermeet on taas purettu päältä pois.

Vinkkejä?

Nämä kärjet ajattelin tilata, kunhan kaikki suuttimet on irti.
http://www.euro4x4parts.com/parts/ipi20 ... 68030.html
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 465
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Re: 12ht:n suuttimista

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt suuttimet tehty.
Kärjet tuli loppupeleissä ihan suutinpajalta ja oli siis mallia DLLA150P24 nd mf.
Yksikään nettikauppa ei kyennyt toimittamaan kuutta ja näissä meni uusiksi myös välipalat, joten valinta oli oikea.
Koko paketti noin 700€ töineen, irtosuuttimiin.

Tuohon hintaluokkaan löytyi jo kolme tekijää, joista valkkasin lähimmän.

Vanhat suuttimet olivat täysin loppu, kertoi tekijä ja esitteli vanhoja naarmuisia kärkiä.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin