Kuva Kuva

HDJ:n akku ongelma.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: HDJ:n akku ongelma.

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Rauta kirjoitti: Kaveri keneltä ostin värkin oli laittanut reilu vuosi sitten 65 amppeeriset bilteman akut keulille. ja nyt akut paskana.
Vähän pienethän nuo on, mut Bilteman alle 100 Ah akuilla on kyllä 2, 3 tai 4 vuotta takuuta riippuen mallista. Itellä tsippas yks hopeinen vuoden käytön jälkeen (oli 3 vuoden takuu), ei ollu kuittiakaan mutta sain kaikki rahat takaisin, eli loistavasti pelas takuu. Tämä pari vuotta sitten.

Otin 100 Ah patterin hyllystä tilalle Corollaan (Verso diisseli), sopi paikoilleen kun siirsi maapiuhan korimaadoitusta. Nyt on virta riittäny. Kyllä Hodariinkin sopii 2x100 Ah akut, oli mulla KZJ:ssakin. FJ:ssä pitää tulla toimeen 75 Ah keltasella Optimalla.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

tänään huomasin että syksyllä kun noi ajovalot laitoin ja pistin uudet releet ja johdot lähivaloille, niin virran olin ottanut kuskinpuolen akusta.
ja kyllä mä sitä muutaman kerran olen startannut valot päällä. ei sitten vissiinkää ole noi xenon ballastit niin herrkkiä virran heittelylle.
tänään kyllä vedin sen johdon hanttarinpuolen akkuun...
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Optimoista vielä, mikäs se olis sopiva optima? Jos sitten kerralla ostaisi kunnon akut. Niin monessa paikassa noita optimoita hehkutettu että tekisi mieli itsekkin kokeilla.
janski79
Viestit: 85
Liittynyt: La Marras 20, 2010 10:37 am
Paikkakunta: miehikkälä

Viesti Kirjoittaja janski79 »

Eikös noi optiman ampeerit ole jotain ihan muuta kun normaali akuissa? Ainakin jonkun mainoksen mukaan, vastasiko tuplaa vai jopa enemmän?
Avatar
Tuppu
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

1. Red Topit laitoin hodariin, saa nähä kuinka pelittää...

IKH:n sivuilta lainattua:

·50 Ah
·kylmäkäynnistysvirta EN 815, -18°
-kaksoisnavat
·mitat: P 237 - L 172 - K 197 mm
·paino 18,4 kg
-vastaa starttiteholtaan n. 140 Ah normaaliakkua
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Sain vaihdettua biltemassa akut, tai toisen ja toisen joutui itse ostamaan. No, onhan sekin jotain kun ei tosiaan ollut kuittia. Tarkoitus olisi kyllä vaihtaa Optimat tilalle, menee sitten bilteman akut vene projektiin.

On kanssa omassa hodarissa ollut varoitus valoilla pienimuotoinen joulukuusi aina välillä menossa, tarkistannut maa piuhat ei ollut mitään ainakaan omaan silmään huonosti. Kun laitoin uudet akut kiinni, niin sai ajaa peräti reilu päivän että ei yhtään välähtänyt valot. Tänään meni hermo valojen välkkymiseen ja vetäsin uuden maa piuhan koneesta koriin, ei auttanut. Kaipa se pitää kohta kaivaa laturi pöydälle, ja koittaa sitä ihmetellä. Ihmetyttää vaan jos se on paskana, kun on vaihdettu vuosi sitten.

Ilmoitellaanpa lisää kun on optimat keulilla tai laturi pöydällä että miten kävi.
Menipäs jo ohi aiheen. Pitää vissiin koittaa jaksaa tehdä oma projekti ketju niin voi sen täyttää sitten omilla sekoiluilla.

Ja vielä lisäys, ei ollut bilteman akut 65 vaan 60.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Syynää Rauta se laturin herätevirtaliitin tarkkaan, varsinkin se uudempi pieni malli n. 2mm leveillä piikeillä on aika hengetön ja naaraspuolikkaan sisällä oleva joustava liuska herkästi kuoleentuu tai murtuu kokonaan irti. Paras olisi kokeilla irtopiikillä onko puristusvoimaa yhtään jäljellä.

Minulla oli talvella latauksen kanssa ongelmaa ja herätevirran naarasliittimeen mahtui kaksi piikkiä päällekkäin kun ne joustavat osat oli tosiaan kokonaan irti.

Apukaapeleista senverran vielä, että jos apukaapelit ei muuten yletä, apuvirtaa voi antaa myös kuskinpuoleiseen akkuun, kaapelit vaan pitää kytkeä nimenomaan akun napoihin, siis ei miinus -apukaapelia runkoon. Periaatteessa avustava auto voi olla käynnissäkin. Näiden kanssa muutenkin kannattaa selvyyden vuoksi unohtaa kaikenlaiset yleiset kaapelien kytkentäohjeet, ja kytkeä kaapelit aina ja poikkeuksetta yhden akun napoihin suoraan, ei koskaan runkoon. Silloin ei tarvitse miettiä, eikä tule yllätyksiä. Jos tietää, että vain toinen akku on heikko, kannattaa kytkeä siihen, tulee parhaiten apua silleen. Tästä tuli vähän kokemusta tuon herätevirtaliittimen takia.
TP
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Kiitoksia vinkistä. Pitää katsoa toi liitin. On ollut vaan niin kiireinen ja mukavuudenhaluinen (joku voisi väittää että laiska) että ei ole tallille asti päästy. Jos sitä vaikka sunnuntaina koittais saada jotain tehtyä.
Avatar
Rauta
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 15, 2011 9:03 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Vähän valiaika päivitystä tännekkin. Katsoin herätevirta liittimet. Oli yllättävän jämäkän oloiset, tuntuivat olevan vielä kunnossa.

Tullut nyt laitettua ylimääräinen maapiuha ja vaihdettu maapiuha mikä tulee salamarasiaan. Vielä satunnaisesti valot räpsyy.

Ongelmaksi nyt tuli kun katsatus setä ei tykännyt kun jarrujen huutomerkki valo paloi. Eli pitää vissiin ottaa laturi irti, kun tuntuu että kaikki muut paikat on käyty läpi.

Osaako joku tulkita kun valot alkavat välkkymään lähinnä sen jälkeen kun auto on ollut tyhjäkäynnillä ja siitä lähtee ajamaan. Olen kokeillut että onko eroa jos on enemmän tai vähemmän jengaa koneessa. Sillä ei ole huomattavaa vaikutusta. Valot saa myös sammumaan välillä kun renklaa tuuletinta päälle ja pois.
Vastaa Viestiin