Kuva Kuva

BJ42 laturiongelmaa tms

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

olwi
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 9:35 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

BJ42 laturiongelmaa tms

Viesti Kirjoittaja olwi »

Hei, hankin bjni kohta 10v sitten, ja muuten ollut jetipeli, mutta sähköjen kanssa koko ajan mystistä ongelmaa: Vaikka laturi vaihdettiin tehdaskunnostettuun, ja reilu vuosi sitten laitettiin jännitteennostin, joka nostaa latausjännitteen olemaan 28V kahden akun yli, niin silti tuntuu, että akut eivät riittävästi lataudu laturista, ja tämä sitten syö akkujakin niin, että 2-4 vuoden välein saa uusia akun, vaikka pitäs olla tosi laadukas Exiden 100Ah akkuja.

Olen hankkinut avuksi defan pikalaturit akkujen kylkeen, mutta nekin toimii oudosti, kun exiden akku ei koskaan indikaattorin myötä sillä tule täyteen, eli vihreä indikaattori ei näin kerro, vaan indikaattori sanoo, että lataa akku, mutta defakin on jo siirtynyt ylläpitojännitteeseen.

Useampi autosähköliikekin on katsonut läpi, ja ihmetellyt, muttei hullua hurskaampaa.

Arvostaisin gurutietoa tästä mystisestä ongelmasta..


Onko tämä jotenkin yleistä 24V systeemeissä vai mikä lie?


#156
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

Mahdatko olla vaihtanut akut eriaikaan, tai oletko ryöstänyt virran toiselta akulta esim radiolle? kolmantena tulee mieleen runkoliitos jos on hapettunut. Neljäntenä esim takavalojen liittimet saattaa kosteudenkanssa päästää virrat läpi.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Mikä ihmeen jännitteen nostin :shock: :shock:

Tuo 2-4 vuotta on kyllä nykyakuilla normi kestoikä.

Oma lääke tuohon on ollu laittaa akut kerran-pari vuoteen rinnan 12 voltin hitaaseen lataukseen. Noin kun se laittaa niin ne latautuu täsmälleen samaan jännitteeseen ja sen jälkeen ne latautuu myös ajossa samaan tahtiin.

Jos sillä annetaan vaikka apuvirtaa johonkin 12 voltin laitteeseen niin se akku mistä sitä virtaa on annettuu jää hieman vajaaksi ja siitä hetkestä eteenpäin se jää aina vähän kerrassaan toista jälkeen ja kuolee ajastaan.

Ja tuo edellä mainittu radio homma tekee sen myös ja ihan satavarmasti.

Iteltä kuoli just männäviikolla bertasta toinen akku viiden-kuuden vuoden ikäisenä. Tosin ajoin ne äkkinäisyyttäni(kele) kuivaksi.

Normisti ne on kestäny sen 2-3 vuotta.

Latausjännite on ollut jotain 29-30 volttia.

Ja yksi perusjuttu on että se välikaapelikin pitää olla ehjä. Nuo älylaturit saattaa häiriintyä siitä toisesta akusta. Ja tämä on villi arvaus koska en tunne niiden sielun elämää mutta luulisin että jos siihen semmoisen haluaa laittaa niin sitten sen pitäisi olla 24 volttinen.

Itse en ole semmoista ikinä kaivannu vaan jos vaikka auratessa on akut päässy polvilleen niin oon pistäny ne silloin juurikin tuohon 12 v rinnanlataukseen yöksi tms ajaksi.

Ja ne akut pitää uusia aina samaan aikaan tai muuten oravanpyörä on taas valmis. Hätä apuna voi tietenkin vaihella niitä miten vaan mutta se ei ole oikea ratkaisu pitkän päälle.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin