Sivu 1/3

LJ takavalojen fiksausta, ruosteremonttia ja vähän muutakin

Lähetetty: Ke Maalis 14, 2012 2:04 pm
Kirjoittaja vartiainen
Joo, tuli sitten kontattua tuolla auton alla vähän peräpäätä tutkimassa ja alkaa noi puskurivalot tai tarkemmin polttimojen runkoliittimet rapistua(toimii enää yksi parkki ja yksi jarruvalo sekä vilkut) käsiin, joten hain Motonetista BJ75 lamput (made in Taiwan). No ei ne ihan yhtä hyvin istu kuin originaalit mutta olkoot. Sitä vaan kysyisin että miten saman asian tehneet on toteuttanut tuon johdotuksen?
Lampuissa tuli mukana johtosarja jossa on muistaakseni 6 pinninen liitin, mutta alkuperäisiin menee vain kolmepinninen hantin puolelle ja nelipinninen toiselle. Puskuriin menee vissiin nelipinninen kummallekin puolelle. Miten ootte tehnyt?

Lähetetty: To Maalis 15, 2012 12:17 pm
Kirjoittaja vartiainen
Itse itselleni vastaten-->elvytin puskurivalot vielä kerran. Motonetin valot saa vielä jäädä hyllyyn inspiraatiota odottamaan, vaihdetaan sitten kun on pakko. Puskurivaloissa alkaa olemaan rungotkin aika haperaa kamaa, laitoin M10 pulteilla kiinni valojen kehyksistä (tein kierteet puskurin reikiin) niin on ainakin jatkossa helpompi irroitella harsimista varten.

Lähetetty: To Maalis 15, 2012 12:38 pm
Kirjoittaja vartiainen
Nikkari kirjoitti:Hommasta on tosin jo aikaa, milloin asian kanssa olen puuhastellut, mutta jospa tästä sekavasta sepustuksesta olisi edes jotain apua - jos ei paljoa muuta, niin edes varoittavana esimerkkinä...
Kiitos vinkistä. Omassa autossani vetokoukun sähköt on vedetty ryöstäjillä sieltä puskurin valojen johdoista, kamala sotku, ihme että toimivat. Tai en ole vielä kokeillut toimivatko edes...
Eli mun pitää sitten vetää sekä vetokoukun että umpioden valot jossain vaiheessa uusiksi. Omassa autossa on kummallakin puolella sellainen aika iso liitin, josta lähtee takaosan kiertävään johtokanaaliin kaapelinippu. Siinä menee tankin anturi (2 napaa), puskurivalot (4napaa) ja ylätakavalo (pakki 2napaa ja sumari 2 napaa) Toisella puolella sama poislukien sumari ja tankin anturi.

Lähetetty: To Maalis 15, 2012 12:39 pm
Kirjoittaja vartiainen
Kummallista kun nää viestit menee ihme järjestykseen välillä.

Lähetetty: To Maalis 15, 2012 12:39 pm
Kirjoittaja Nikkari
Hommasta on tosin jo aikaa, milloin asian kanssa olen puuhastellut, mutta jospa tästä sekavasta sepustuksesta olisi edes jotain apua - jos ei paljoa muuta, niin edes varoittavana esimerkkinä.

Pientä mittailua yleismittarilla ja jännitteenkoestimella vaadittiin, kun ystäväni autoon asensimme nuo ebay'sta tilatut vastaavat takavalot. (kyseessä oli vanhakorinen RJ70, vm.1990)
Autoon oli asennettu vetokoukun pistorasia, joka oli haaroitettu apumiehen puolella kulkevan johtosarjan johdoista. Näihin liitoksiin pääsi hyvin käsiksi irroittamalla oikeanpuoleisen takasivun verhoilupaneelin.

No, asennuksenhan voi tehdä monin eri tavoin, mutta kun tunnetustikin aina tahtoo kiire painaa päälle - niin päädyimme suorittamaan tämän siten, jotta toimme kuljettajan puoleiselle takavalolle oman johdotuksen.
(hyllystä löytynyttä vetokoukun sähköistykseen tarkoitettua 7x1,5 kaapelia, kun sitä nyt sattui entuudestaan kieppi olemaan)

Rekisterikilvenvalollehan johto tulee tuon vasemman puoleisen "takavalopaneelin takaa", sen liitäntä sitten siltä puolen.

Vanhat takapuskurissa sijaitsevat takavalot pois ja niille tulevat johdotukset kylmäksi. Nämä löytyivät auton johtosarjasta lähtevästä liittimestä, joka sijaitsi oikean puolimmaisen sivun takakotelossa, verhouspanelin alla.

Näissä uusissa takavaloissahan ei tosin mitään ce, tai dot-merkintöjä ole, mutta nätithän ne toki ovat, entisiin tuikkuihin verrattuna.
Takasumuvalohan sijaitsi muistaakseni toisessa alkuperäisessä "takavalopaneelissa", joten sehän tässä tapauksessa nyt jäi pois, ellei sitten halua erillistä asentaa puskuriin.

Takapuskureiden reiät umpeen ja viimeistely metallikitillä. Päälle musta Hammerite-maali pensselillä, joka kruunasi lopputuloksen. 8)

Vanha sanontahan kuuluukin: "koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä se uusiksi"... :wink:

Lähetetty: Pe Maalis 16, 2012 6:09 pm
Kirjoittaja vartiainen
Innostuin tuossa vähän purkamaan tuota takapäätä kun tein näitä valojuttuja ja komppasin vähän takahelmoja. Auto on ens viikolla menossa peltisepälle kun takahelmat korjataan ja sitten tässä on joku "saksalainen pakkeliveistoskurssin opinnäytetyö" toisessa takakulmassa. Pellit on kyllä ehjät kun sisäpuolelta katselee, mutta ulkopuolelle säädetty jotain. No ne otetaan nyt auki ja tehdään silleen oikeesti, sitten maalia päälle. Samalla korjataan oviaukkojen takakulmat ja katotaan takalevikkeiden alle jos siellä on jotain kamalaa...

Että sellanen nyt tuli mieleen kun olen noita muovi/lasikuitulevikkeitä pällistellyt niin olisko auton peltien keston kannlta järkevää raksia ne kokonaan pois, täyttää kiinnikkeiden reiät hitsaamalla ja maalata? Popniiteillä näkyy olevan kiinnikkeet jäljellä, mutta kiinnikkeet aika huonossa hapessa. Naapurilla on tuossa vastapäätä hj61 samanlaisilla levikkeillä ja sillä alkaa toinen korjauskierros levikkeiden alta (mittarissa 400tkm, -91 HJ). Se on niiden kanssa tuskaillut kun ei saa pidettyä puhtaana levikkeiden alta.

Joka tapauksessahan nää mädäntyy, mutta mädäntyykö enemmän levikkeet paikallaan kuin ilman?

Lähetetty: La Maalis 17, 2012 5:51 pm
Kirjoittaja Jussi
Kyllähän ne mätänee helpommin sieltä levikkeen alta. Ois parempi korjata nyt jos siellä on vielä mitä korjata. Meidän LJ:n reunat on jo niin haperot että voisin ostaa ne sun levikkeet.

t. Juha

Lähetetty: La Maalis 17, 2012 6:19 pm
Kirjoittaja vartiainen
No mikä ettei. Mun täytyy kyllä ekaks kysyä tuolta maalaamosta et paljonko budjetti räjähtää kun maalaukseen tulee vähän lisää hommaa.

Kiinnikkeet on näköjään popniiteillä autossa kiinni, kaks reikää per kiinnike ja kiinnikkeitä on neljä tai viis per kaari. Lisäks joku neropatti on korjaillut vähän repsahtaneita levikkeiden kiinnityksiä jollain koneruuveilla, joita sojottaa vähän siellä sun täällä. :lol:

Löysin kuskinpuolen takahelmasta golfpallon kokoisen tuuletusreiän ulkoilmaan, oli kerännyt aikamoisen kurapaakun lokarin sisään. Selvästi renkaasta lähtenyt kurasuihku rikkonut pellin, vaikka tässä on originaalit takakuraläpät. Toinen puoli oli ehjä, mutta rapeahko. Takakaarista oli ojanpuoleinen aika pehkaa mutta pelastettavissa, tienpuoleinen oli aika hyvä. Etukaaret hyvät...

Lähetetty: Su Maalis 18, 2012 8:18 am
Kirjoittaja hj
saattaisi olla orginaali valot puskuriin mut katon loman jälkeen tallista jos maltat 2 viikkoo oottaa

Lähetetty: Su Maalis 18, 2012 9:24 am
Kirjoittaja vartiainen
No toki maltan, kun nuo nykyisetkin sain toimimaan. Toiselta puolelta oli ruostunut maajohto siitä polttimon rungosta irti, vinkulla vingutin niin kauan että sain jotain teräksen kiiltoa aikaiseks ja siihen sitten putkiklemmarilla kiinni. Heh. Toimii....

Lähetetty: Su Maalis 18, 2012 3:37 pm
Kirjoittaja r2ree
Ite kun olen noita takavaloja korjaillu, niin olen tinannu kaikki liitokset ja varmistanu kutistesukalla. Tietää, että kestää. Vaikka uittaskin välillä.

Lähetetty: Ma Maalis 19, 2012 1:03 pm
Kirjoittaja vartiainen
Joo, näin on että pitäs kunnolla oikein käydä noi läpi. No, ensiks pientä mätäremppaa. Otin vähän lisää takakulmia auki niin kyllähän siellä toisellakin puolella oli LJ:lle tyypillinen nyrkin kokoinen reikä alahelmassa. Toisen puolen levikkeen kiinnikkeet korkanneet koko takakaaren osalta irti. Höh. No, puretaan ja korjataan...Astinlaudatkin tuossa on, taidan jättää paikalleen.

Lähetetty: Ke Maalis 21, 2012 6:31 pm
Kirjoittaja vartiainen
Jussi kirjoitti:Kyllähän ne mätänee helpommin sieltä levikkeen alta. Ois parempi korjata nyt jos siellä on vielä mitä korjata. Meidän LJ:n reunat on jo niin haperot että voisin ostaa ne sun levikkeet.

t. Juha
Tulipa purettua levikkeet pois ja sen näköistä oli alla että meni auto vähän suurempaan peltiremonttiin ja maalaukseen sen päälle. Siellä mitään peltiä ollut enää takalevikkeiden alla ollenkaan.... Levikkeet on tuolla kauppapalstalla myynnissä.

Lähetetty: To Maalis 29, 2012 3:47 pm
Kirjoittaja vartiainen
Pakko ny kirjottaa ku niin vituttaa. Avattiin tossa takakulmaa ÄlJiistä pakkelihalkeaman paikkeilta ja sieltä paljastui vanha kolarivaurio joka oli korjattu hitsaamalla pintapeltiin jotain pellinpaloja ja siihen leipastu pari senttiä pakkelia päälle. Ei mitään toivoa parsia enää noista palasista kokoon ja peltiseppä sanoi et hän ei kehtaa siihen mitään kakkua leipoa. Onko sitten tehty Suomessa vai Saksassa, yhtäkaikki huonoa työtä, vaikka päällepäin olikin ihan hyvännäköinen kunnes pakkanen halkassut pintamaalin. Korjauspeltiä ei tietenkään saa mistään ja Rinta-Jouppi pystyy toimittamaan vain koko takakyljen pellin joka maksaa ihan saatanasti. Hienosti alkoi tää ruiserimeisinki... :(

Lähetetty: To Maalis 29, 2012 8:51 pm
Kirjoittaja JAWA
Aina harmi löytää susikorjauksia. Jokainen vanhanliiton mies pyöräyttää polven päällä uudet pellit BJ40:een tosta noin vain...
Mites se pläkkäri, antoiko kustannusarviota jos tekee takakulman suorasta pellistä?