Kuva Kuva

hj61 12ht männänrengasjuttua

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

AaJii
Viestit: 6
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:53 pm
Paikkakunta: Rusko

hj61 12ht männänrengasjuttua

Viesti Kirjoittaja AaJii »

Nonii eli kohtuu uutena cruiseristina oon kattellu näitä männänrengasjuttuja ja aika monet on sitä mieltä, että pitäis tarkastuttaa noi männänrenkaat puolen miljoonan paikkeilla. Mulla ajettu 570tkm ja käy erittäin nätisti, eikä savuta muuta kun kylmänä hetken vaaleeta, öljyäkään ei ole syönyt yhtään. Kysäsin tuttava autokorjaajalta, että kannattaako niitä tarkistaa, niin totes vaan että turhaan avata konetta sitä varten että sitte ku ei enää käynnisty niin tutkitaan :D Onko se iso homma tarkastaa ne, siis korjaamolla(€€€?), itellä kun ei ole paikkaa eikä kyllä ihan riittävää tietotaitoakaan.
Ja onko se nyt ylipäätään järkevää, kun se nyt muuten toimii hienosti ja lähtee hyvin käymään. Ei oo tietoa aiemmista remonteista.
Ja jos joku sattuu tietämään Turun seudulta oikean hoojii asiantuntijan jolle kannattais näyttää ja muutenkin niin saa kertoa =)
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Ei taida päästä mäntiin käsiksi kuin kannen purkamalla. Alakautta ei 12ht purkaannu ainakaan paikallaan. Mutta jos epäilys on ja kalvaa selkäpiitä ja puuharahaa löytyy niin ota kone+lootapaketti autosta ulos ja katkaise paketti lattialla ja kärrää moottori pajalle jossa uusit sen kokonaan (tai teet itse), niin ei ole sitten murhetta seuraavilla sadoilla tuhansilla kilometreillä. Pelkästään sen takia, että haluaa katsoa onko ne ehjät, ei kannata koko pannua palastella. Homma kustantaa uusine osineen sellaisen 1500-2000 euroa riippuen koneen kunnosta. Roodogsilta Australiasta saa osia. Ja tietenkin Suomen Toyotalta. :lol:
Samalla olisi varmaan jäkevä laakeroida joiltain osin laatikko, jos se pitää jotain poikkeavaa ääntä.
AaJii
Viestit: 6
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:53 pm
Paikkakunta: Rusko

jep

Viesti Kirjoittaja AaJii »

Joo, siinähän se on ku ei mun mielestä ainakaan mikään viittais siihen että alkais olee männänrenkaat loppusuoralla, ku niin nätisti käy. Toisaalta oon omistanu sen vasta 3kk joten ei kyllä kokemustakaan sen enempää :D
Laatikko on laakeroitu justiinsa ja kytkytin vaihdettu, että ei kyllä sen puoleenkaan viitteis tollasia. Lähinnä tarkotin sitä, että mahtaako toi olla enemmän sääntö ku poikkeus, että puolen miljoonan paikkeilla alkaa löystymään kone?
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Niin, kai se vähän yksilökohtaista on että miten niitä menee. Olen kyllä kuullut 700tkm ajetuistakin joissa ei ole koskaan pannua avattu. Netistä olen lukenut tarkemmin vain muutamasta tapauksesta, et mikä se oikea määrä on ja se säännönmukaisuus että rengasura leviää? Jos se sun aarre kerran nätisti käy eikä sirise tai naputa niin ei muuta kun usvaa putkeen. Sitten jos on pakottava tarve investoida pari tonnia johonkin niin uudistaa sitten sen moottorin, jos meinaa sen loppuelämänsä pitää. :D
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se on vähän kakspiippunen juttu tuo tarkastus.

Jos tarkastat täysin oireettomasta koneesta niin voi olla ettei siellä ole mitään kulumista tapahtunutkaan, ja jos et tarkasta niin voi olla että kun kone alkaa oireilla niin on mennyt lohkokin jo pilalle.
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Uskallan sanoa, että pelkkä rengastus ei missään tapauksessa kannata.

Noilla kilometrillä ylimmän renkaan urat on senverran väljät jo, että uusilla renkailla tulee huonompi kuin urissa olleilla vanhoilla. Ihan varmasti varauduttava vaihtamaan männät kanssa tai sorvaamaan urat leveämmille renkaille. Poraamisen sillä voi säästää kun sylinterit on useimmiten ihan moitteettomassa kunnossa jos renkaita ei ole vielä poikki.

Eli vanhoilla vaan eteenpäin jos kone toimii, tai varaudu valmiiksi vähän laajempaan remonttiin. Tuo on ihan totta että tietyssä vaiheessa lohkoa voi sitten joutua putkittelemaan jos tarpeeksi kauan ajaa.
TP
Vastaa Viestiin