Kuva Kuva

BJ 40 ulosott/laatikko

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

BJ 40 ulosott/laatikko

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Jostain vanhasta topicista luin että ulosotto voi aiheuttaa melkoista sirinää vaikka ei ole kytkettynä .
Voiko olla mahd.että pto. laakerit, tai tiukka hammaskosketus ?(pto välissä pelkkä tiiv.aine ei tiiv.)
Heti kylmänä parempi,lämmetessä pahenee.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Jossain manuaalissa on muuten mainittuna, et missä välissä tiiviste on pakollinen, kuten esim uudemman halkaistavan jakiksen väleissä on oltava paperit.
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
Kontio
Viestit: 163
Liittynyt: La Tammi 03, 2009 6:39 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Vaihdoin tässä jokinaika sitten HJ:iihin kaksisuuntaisen ulosoton yksisuuntaisen tilalle, ja siinä sitten samalla ihmettelin tuon ulosoton toimintaperiaatetta.
Tuossa yksisuuntaisessa kytketään hammaspyörä kosketukseen jakiksen kanssa, kun taas kaksisuuntaisessa ulosotossa hammaspyöräpari pyörii koko ajan, kun auto on liikkeellä.
Ja sitten kun pyörittelin käsin sitä irtonaisena olevaa kaksisuuntaista pto:ta, niin sieltä sisältä kuului selvästi jo laakeriääniä alimmaiseselta rattaalta.

Joten kysymykseen vastaten, voi kuulua ulosotosta ääniä, vaikka se ei ole kytkettynä päälle, johtuen juuri niistä kahdesta kokoajan pyörivästä hammaspyöräparista.
Raudassa raha ei ole hukassa!

ex HJ 60 -83
ex HJ 61 -90
ex HDJ 80 -92
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Yritin tavata manuaalia mutta suoraa vastausta ei löytyny.

Mutta koska suunta valitaan sillä alimmalla hammaspyörällä niin siellähän on sillon hammaskosketus koko ajan pto:n ja jakolootan välillä.

Eli jos sieltä puuttuu tiiviste niin se kyllä saattaa mennä tiukaksi se väli.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Otin tossa vinssiakselin irti ja pyöritin ulosotto päällä ja laatikot vapaalla sitä ulosoton laippaa. Tuntuu jossain kohtaa kanittavan,mutta on siinä muita paikkoja missä voi kanittaa.
Hassua vaan että ääni vähenee ,melkein poistuu kun veto päällä ajaessa ylämäkeen.
Viimeksi muokannut benjaminf, Su Kesä 03, 2012 2:39 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
bj-40/76
Viestit: 19
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 11:37 am
Paikkakunta: Oulu

Re: BJ 40 ulosott/laatikko

Viesti Kirjoittaja bj-40/76 »

[quote="benjaminf"]Jostain vanhasta topicista luin että ulosotto voi aiheuttaa melkoista sirinää vaikka ei ole kytkettynä .
Voiko olla mahd.että pto. laakerit, tai tiukka hammaskosketus ?(pto välissä pelkkä tiiv.aine ei tiiv.)
Heti kylmänä parempi,lämmetessä pahenee.[/quote]

Ulosoton alla kuuluu olla melko paksu paperitiiviste, hammasvälys menee nollille/nekatiiviseksi jos puuttuu. tuli taannoin kokeilta


Ja tuo että vedättäessä ei kuulu, jostuu siitä että tuo hammasratas samalla akselilla kun jakolaatikon sisäänmeno, ja kun vedättää niin kaikki välykset menee toiseen reunaan ja silloin siellä on pikkusen enemmän tilaa. :(
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Laitoin tänään 0,5mm. tiivisteen väliin ja samassa uudet laakerit pto puoliseen akseliin.
30 km.lenkki heitetty,ja ainakin vielä äänet poissa.
Tuntuu kun koko auto kulkis köykäsemmin.
KIITOS vinkeistä.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
Vastaa Viestiin