Sivu 1/3

J120 Land Cruiser Sähköongelma

Lähetetty: Su Helmi 17, 2013 9:11 pm
Kirjoittaja Matox
Terve foorumin väki!

Ostimme tuossa 290th ajetun -04 Land Cruiserin. Auto kävi ruostesuojauksessa. Seuraavana päivänä lähtiessämme reissuun alkoi noin 100km jälkeen vilkkua latauksenmerkkivalo. Ajoimme läheiseen varaosa liikkeeseen ja mittasimme akulle tulevan lataus jännitteen. Jännite näytti tällöin vaeltelevan rankasti 14.8-15.5v välillä. Jännitteen noustessa autosta kytkeytyi myös pois nopeusmittari, jarrujärjestelmät ajonvakausjärjestelmät yms. Jouduimme ajamaan autolla takaisin kotiin. Seuraavalla viikolla Autoon vaihdettiin uusi laturi. Autossa latausjännite hieman laski, mutta oli yhä yli 14.5v. Epäiltiin, että autoon asennettu laturi olisi viallinen, joten autoon asennettiin toinen vaihtolaturi. Sama tulos yhä, jännitteet ovat korkeat ja vaihtelevat todella rajusti. Perjantaina kävimme ostamassa vielä Land Cruiseriin uudet akut, koska akut olivat vielä alkuperäiset. Tämäkään muutos ei kuitenkaan ongelmaan vaikuttanut.

Mittasimme jännitettä jatkuvasti ajossa yleismittarilla tupakansytyttimestä. Latausjännitteen merkki valo alkoi vilahdella tai syttyipalamaan, kun jännite laski alle 14.3v.

Onko kellään täällä ollut vastaavaa ongelmaa? Tai tietäisikö kukaan ongelmaan mahdollista ratkaisua?


Terveisin Matti

Lähetetty: Su Helmi 17, 2013 9:27 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Aloitetaan perus asioista ensin.
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=4311

Lähetetty: Su Helmi 17, 2013 9:33 pm
Kirjoittaja Matox
Käyttäjä kirjoitti:Aloitetaan perus asioista ensin.
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=4311
Oppia ikä kaikki.

Re: J120 Land Cruiser Sähköongelma

Lähetetty: Su Helmi 17, 2013 10:25 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Matox kirjoitti: Auto kävi ruostesuojauksessa. Seuraavana päivänä lähtiessämme reissuun alkoi noin 100km jälkeen vilkkua latauksenmerkkivalo. Ajoimme läheiseen varaosa liikkeeseen ja mittasimme akulle tulevan lataus jännitteen. Jännite näytti tällöin vaeltelevan rankasti 14.8-15.5v välillä.
Terve kaima

Aloitetaan simppelimmistä asioista ensiks, auto kävi ruostesuojauksessa ja vika ilmeni sen jälkeen. Mitä tehdään ruostesuojauksessa ekaks? Pestään auto höyrypainepesurilla, annetaan kuivua jne. Eli etteipä vaan olis jäänyt korin ja rungon väliseen maapiuhan pulttiliitokseen kosteutta, joka ehkäpä vielä jäi massan alle hautumaan. Aika usein on selvää alkavaa hapettumaa aluilla, mitä lämpö ja kosteus jeesaa vielä kivasti. Sen verran mystinen vika että mystisyydellään viittaisi myöskin maapuolen ongelmaan, ne kun ilmenee mitä ihmeellisimmillä tavoilla.

Eli maakaapelit irti ja putsputs. Luulenpa että kaikki rokkaa sen jälkeen eikä maksanutkaan mitään.

Re: J120 Land Cruiser Sähköongelma

Lähetetty: Su Helmi 17, 2013 10:30 pm
Kirjoittaja Matox
Terve kaima

Aloitetaan simppelimmistä asioista ensiks, auto kävi ruostesuojauksessa ja vika ilmeni sen jälkeen. Mitä tehdään ruostesuojauksessa ekaks? Pestään auto höyrypainepesurilla, annetaan kuivua jne. Eli etteipä vaan olis jäänyt korin ja rungon väliseen maapiuhan pulttiliitokseen kosteutta, joka ehkäpä vielä jäi massan alle hautumaan. Aika usein on selvää alkavaa hapettumaa aluilla, mitä lämpö ja kosteus jeesaa vielä kivasti. Sen verran mystinen vika että mystisyydellään viittaisi myöskin maapuolen ongelmaan, ne kun ilmenee mitä ihmeellisimmillä tavoilla.

Eli maakaapelit irti ja putsputs. Luulenpa että kaikki rokkaa sen jälkeen eikä maksanutkaan mitään.

Terve kaima!

Tuossa erään Land Cruiser harrastajan/autokorjaajan kanssa pohdimme samaa asiaa, eli maadoitus ongelmaa. Maadoitukset käydään ensiviikolla läpi. Kiitos vinkistä!

Lähetetty: Ti Helmi 19, 2013 10:22 pm
Kirjoittaja Matox
Noniin, nyt on käyty kaikki maadoituspisteet autosta läpi. Puhdistettu ja kiinnitys tarkistettu. Ei löytynyt pahempia hapettumia tai huonoja liitäntöjä.

Sama ongelma autossa jatkuu. On kyllä todella mystinen vika.

Re: J120 Land Cruiser Sähköongelma

Lähetetty: Ke Helmi 20, 2013 11:40 am
Kirjoittaja -MaTTi-
Matox kirjoitti:Seuraavalla viikolla Autoon vaihdettiin uusi laturi. Autossa latausjännite hieman laski, mutta oli yhä yli 14.5v. Epäiltiin, että autoon asennettu laturi olisi viallinen, joten autoon asennettiin toinen vaihtolaturi. Sama tulos yhä, jännitteet ovat korkeat ja vaihtelevat todella rajusti.
Miten voi teoriassa olla mahdollista että laturi tuuppaa yli 14.5V jos se on lataussäätimineen uusittu? Jotenkin vaikuttaa ottavan sarjaan toista akkua.

Kokeileppa ottaa toisen akun (oikean eli hanttarinpuoleisen) kenkä irti, sama kummako otat. Pitäis startata ja ladata normaalisti ilmankin. Mitäs sitten on jännite?

Lähetetty: Ke Helmi 20, 2013 6:35 pm
Kirjoittaja Matox
Molempia akkuja käytetty erikseen irti, mutta ei huomattavaa vaikutusta jännitteen määrään. Yhä tulee reilu 14.5v akulle lataus jännitettä.

Lähetetty: Ke Helmi 20, 2013 8:34 pm
Kirjoittaja Antsa
14.5 volttia on mielestäni vielä normaali latausjännite.

Paljonkos lataa kun kaikki kuorma on käytössä eli valot,lämppärit ym...

Lähetetty: Ke Helmi 20, 2013 8:47 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
14.5V vielä tosiaan ookoo jos pysyy tuossa eikä pomppaile 15.5V:iin niinkuin aiemmin, mutta onko tässä nyt muita oireita vielä päällä? Toimiiko nopeusmittari, ABSit, ESPit yms?

Lähetetty: To Helmi 21, 2013 7:15 pm
Kirjoittaja Matox
Lataus siis pomppaili todella rankasti alimillaan lataus oli 14.5v. Kun lataus pomppasi korkealle herkesivät nopeusmittari abs espit yms toimimasta.


Tänään löytyi vika. Aloimme käydä johtoja läpi ja löysimme laturilta lähtevästä johtonipusta s-napaan menevän johtodon, joka oli todella pahasti nirhautunut. Lähes poikki. Korjasimme johon ja eristimme johdon kunnolla ja lataus laski 14.1v ja jännitteen heittely tasoittui.


Löytyihän se vika viimeisellä! Kiitos -MaTTi-:lle ja Antsa:lle osallistumisesta pohdintaan.

Terveisin Matti

Lähetetty: Ke Maalis 13, 2013 9:53 am
Kirjoittaja Matox
Seuraava vika "ajettu pihalle" Tänään tuossa toimistolle tuli ajeltua. Risteykseen tullessa syttyi autossa palamaan luistonestonvalo, ajonvakautusjärjestelmänvalo ja toimintahäiriönvalo. Tämän jälkeen auto otti noin 1,5t kierrosta. Ei vastannut kaasuun juuri ollenkaan. Sammutin auton, mutta häiriövalot paloivat yhä. Nyt ollaankin sitten tässä Toyotalla ottamassa vikakoodia pihalle.

T: Matti

Lähetetty: Ke Maalis 13, 2013 11:25 am
Kirjoittaja -MaTTi-
Kannattaa ostaa muutaman kympin OBD-testeri itelle millä saa luettua ja nollattua viat, tienaa heti ekalla kerralla hintansa takaisin.

Lähetetty: Ke Maalis 13, 2013 12:31 pm
Kirjoittaja Micci
Toimiiko se OBD testeri tässäkin vehkeessä?
Täytyypä hommata itekin kun mulla on tehnyt pari kertaa tuon samaisen vian mutta se on korjaantunut tähän saakka sammuttamalla ja uudelleen käynnistämälllä.
Huollossa pyysin selvittämään asiaa mutta eivät löytäneet mitään tähän viittaavaa kodia, saattaa kuulemma johtua TTE -boxistakin että tuommoinen vika joskus tulee...

Lähetetty: Ke Maalis 13, 2013 1:43 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
Micci kirjoitti:Toimiiko se OBD testeri tässäkin vehkeessä?
Kyllä sieltä töpseli löytyy, tosin ennen 1.1.2006 käyttöönotetuissa ei välttämättä kulje kaikki mahdollinen data vielä kun ei ole direktiivi edellyttänyt ennen tuota päivää käyttöönotetuissa >2500 kg kok.massaisissa dieseleissä. Näillä harrastelijaluokan laitteillahan ei päästä kuin moottorinohjauspuolelta koodeja lueskelemaan, turvavarusteille ja ABSeille tarttis olla monipuolisempi laite.

Toyotahan sytyttää samaan aikaan moottorihäiriövalon kanssa myös ABS:n ja ajovakauden merkkivalot, vaikka jarrupuolella ei mitään vikaa olisikaan.