Kuva Kuva

J120 Suutinvika iski

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

JMO
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 04, 2016 9:38 pm
Paikkakunta: Sodankylä

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja JMO »

Osaakos arvon raati sanoa, mikä näissä tappaa nuot suuttimet..? viime talvena omaani (-07) vaihettu kaikki neljä ja nyt taas kilikattaa kylymänä niin maan perusteellisesti... on kait nuilla jo varmaan 15tkm takana.. ja koko koslalla 235tkm ajettu..
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Oliko alkuperäset, tarvike vai korjatut? Ei muuta kun testaukseen ja takuuseen jos on paskana.
JMO
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 04, 2016 9:38 pm
Paikkakunta: Sodankylä

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja JMO »

Kyllä ne ihan toyotan tiskiltä oli..kielsin jopa korjattuja laittamaan. 1v takuuhan noissa tosiaan pitäis olla.. mutta luulempa vaan että ainaki itellä alkaa vähän yskityttämään 8kk:n välein vaihella nuita...
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Kyllä jopa toyota tekee joskus viallista... käyppä ny testauttaan ne eka niin tietää onko edes niissä vika..
JHS
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 7:35 am
Paikkakunta: OULU

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja JHS »

Mulla vaihdettiin eilen uudet denson suuttimet ja huollosta sanottiin että pitäis koodata uudet ECU:lle. Taas Toyotalla sanottiin ettei tarvisi --> kuuleman mukaan osaavat tehdä sen itse. Mitenkähän on?

Itse testasin techstreamilla ja en löytänyt mistään kohtaa missä olisi päässyt noita koodeja laittamaan...

Auto Land Cruiser 120 3.0 vm.2003

Kommentteja kaivataan :)

.JHS
JHS
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 7:35 am
Paikkakunta: OULU

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja JHS »

Vastaampas itse tähän, koodauksia ei tarvitse tehdä jos tulee neljäjohtoa suuttimelle. 2-johtoiset suuttimet täytyy koodata.
JHS kirjoitti:Mulla vaihdettiin eilen uudet denson suuttimet ja huollosta sanottiin että pitäis koodata uudet ECU:lle. Taas Toyotalla sanottiin ettei tarvisi --> kuuleman mukaan osaavat tehdä sen itse. Mitenkähän on?

Itse testasin techstreamilla ja en löytänyt mistään kohtaa missä olisi päässyt noita koodeja laittamaan...

Auto Land Cruiser 120 3.0 vm.2003

Kommentteja kaivataan :)

.JHS
Stefi
Viestit: 3
Liittynyt: La Loka 29, 2016 9:00 pm
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja Stefi »

Mulla vaihdettiin suuttimet ja ne kyllä koodattiin Toyotan omalla testerillä. Ne oli ns 2lla johdolla. Denson suuttimia löytyy myös tarvikkeena Suomesta. Ovat aivan samalla koodilla mitä alkuperäiset. Hinta vaan huomattavasti edullisemmat. Löytyy sekä "tehdaskorjattuja" ja uusia. Itse ostin uudet.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

Ei liity cruiseriin mut D4D kumminki. Vaihdoin avensikseen toyotalta ostetut tehdaskorjatut suuttimet. Onko toi koodaus ihan huuhaata? :D
HJ60 -82
carina II LB GL -89
carina II -90
avensis STW -06

slck#473
Jani Erola
Heikki
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Huhti 18, 2017 8:55 am
Paikkakunta: Imatra

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Moi vaan kaikille cruiserin omistajille. Täältä on tullut jonkun verran tietoa autoon liittyen kaivettua ja ajattelin nyt itsekin kommentoida tähän suutinketjuun, jos vaikka jollekin olisi tiedosta hyötyä.

Vaihdoin viime kesänä omaan 430tkm ajettuun -06 cruiseriin suuttimet. Suosittelen kyllä itse tekemään suutinjumpan jos on yhtään kiinnostusta ja perus ruuvailu onnistuu. Työnä tuo ei sinänsä ole kovinkaan kummoinen, aikaa tosin kului reilusti, muistaakseni noin 6h. Momenttiavain on oltava ja 17mm avolenkki tai mielummin kukonjalkatyyppinen avain polttoaineputkien irroitusta varten. Itse en tosin irroittanut polttoainelinjoja tukista ollenkaan, venakopan saa kyllä irti ilman putkiston irroitustakin.
Tärkeintä tuossa operaatiossa on riittävä puhtaus, itse pesin moottorin ja konehuoneen huolellisesti painepesurilla ennen operaation aloittamista. Suuttimien koodaus Techstreamilla onnistuu myös hyvin itse. Muistaa vaan kirjata suuttimien koodit ja järjestyksen huolellisesti ylös ennen kasausta.

Itse vaihtaen tuosta tuli kuluja kaikenkaikkiaan noin 1300€, joista suuttimien osuus englannista tilaten 1250€ (uudet Densot) ja techstream+kaapeli ebaysta 50€.
Seuraava operaatio omaan autoon olisi egr tulppaus + imusarjan putsaus ja Ozbushilta tilatun manual mapperin asennus.

Suuttimien vaihtoon löytyi muuten joltain aussiforumilta hyvät kuvalliset ohjeet, en vain tähän hätään löytänyt linkkiä.
LC12006
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 8:56 pm
Paikkakunta: Jns

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja LC12006 »

Terve!
120 vm 2006, ajettu 270th. Keväällä veto kävi laiskaksi, Ok- autolla huollossa mittasivat 1- ja 2 ruiskun lukemat => huonot. Suuttimet vaihdettiin. Nyt 11 000 km myöhemmin samalla tavalla LC laiska kiihdyttäessä ja kulutus lisääntynyt. Huolto edessä ja taitaa 3- ja 4 suuttimet mennä vaihtoon. Kysymys; OE numero vaihdetuissa 2367039296. Netistä E-Baystä Saksasta hakiessa ei löytynyt kuin yksi toimittaja Itävallasta, jonka suuttimessa sama numero. Onko OE- numeron oltava täysin sama, voiko asentaa ''sekaisin'' eri OE- numeroilla olevat suuttimet, jos vuosimalli ja moottori sama?
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Olis kannattanu kaikki vaihtaa kerralla...
Ihan varmaks en tiedä, mutta luulen että pitää olla samat, kun näähän koodataan kai auto kohtaisesti.

Ootko suomesta kattonu suuttimia?
LC12006
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 04, 2017 8:56 pm
Paikkakunta: Jns

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja LC12006 »

Kyllä katsoin, ovat vaan 150 - 200 kalliimpia/ kpl. Käytin huollossa, mittasivat suuttimet, arvot ok. Polttoainesuodattimessa oli jotakin mönjää => suodatin vaihtoon ja taas vedot tallella, onneksi.
kzj
Viestit: 84
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 10:08 am
Paikkakunta: Kouvola

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja kzj »

Suuttimien tiivistevian löytämiseen oljynvaihdossa tehtävän öljypumpun imusiivilän tarkastamisen lisäksi tälläinen tee-se-itse testi:

Jätä auto yöksi mäkeen parkkiin nokka alas(/ylös)päin.

Tiivisteiden vuotaessa öljyä pääsee vuotamaan sylinteriin ja startissa pölläyttää savua. ( esim: https://www.youtube.com/watch?v=y75jbDk0fzU )
Löytyy myös pradopointista juttua.

Omassa ei ollut tasaisella juuri mitään pölläytystä havaittavissa, vain kun oli keula alaspäin parkissa.
1 ja 2 suutinten tiivisteet vuotaneet, imusihti jo ihan tukkeessa, täydellinen merkkihuoltohistoria(Saksa), edellisestä huollosta 9tkm.
Tuskin olisi seuraavaan öljynvaihtoon selvinnyt ilman moottorituhoa.... :roll:
BJ75PU 1987 -> KZJ95 1998 -> KDJ120 2005 -> KDJ90 2001 -> KDJ120 2007 :mrgreen:
-Pete-
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2009 8:54 pm
Paikkakunta: Osalo

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja -Pete- »

Onko kellään tietoa mitä mallisarjaa tämä ongelma koskee vai kaikkia? Omaan on tehtu saksassa joko koneen vaihto tai koneremppa, saksa hieman heikohko tai jopa olematon joten kuittien perusteella hankala tulkittava, varmuudella.... Toyota vastasi ko kyselyyn seuraavasti
"Tässä autossa ei ole aktiivisena suuttimien pohjatiiviste kampanjaa, eikä ole tehtynä, eli ei kuulu tähän autoon."
Vm 2005 ja automaatti.


 
Risto113
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 10, 2016 12:10 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: J120 Suutinvika iski

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

-Pete- kirjoitti:Onko kellään tietoa mitä mallisarjaa tämä ongelma koskee vai kaikkia? Omaan on tehtu saksassa joko koneen vaihto tai koneremppa, saksa hieman heikohko tai jopa olematon joten kuittien perusteella hankala tulkittava, varmuudella.... Toyota vastasi ko kyselyyn seuraavasti
"Tässä autossa ei ole aktiivisena suuttimien pohjatiiviste kampanjaa, eikä ole tehtynä, eli ei kuulu tähän autoon."
Vm 2005 ja automaatti.


 
Mulla myös 2005 automaatti, suomen toyotalta sama vastaus "ei koske tätä autoa, kampanjaa ei ole tehty eikä ole aktiivisena".
...pumpun sihti lähes tukossa, 1 tiiviste vuoti pahasti 2 vähän n. 385tkm kohdalla.

Suosittelen lähtötiedoista huolimatta, aina kun 1kd moottoriin vaihtaa öljyt, tarkistamaan sihdin huolella (ihan sama milloin vaihdeltu tiivisteitä!).
Parin minuutin homma, odottaa vaan että öljyt kunnolla valuneet ja katsoo ropusta lampun kanssa.

Jos mustaa kökköä sihdissä yhtään, kaikki tiivisteet vaihtoon ja sihdin putsaus.

Suuttimista korjausarvot voi myös katsoa ja vaihtaa jos lähellä +/-5, mutta tuo sihtihomma tärkein.
Vastaa Viestiin