Kuva Kuva Kuva Kuva

J120 Suutinvika iski

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? » To Loka 09, 2014 10:27 pm

Auto kävi 300tkm huollossa merkkiliikkeessä. Pyysin samalla katsomaan suutinten korjausarvot ja kuten pelkäsinkin, alkaa suuttimet olla vaihtokunnossa..

Suuttimien korjausarvot:
Syl 1 -0,5
Syl 2 -3,3
Syl 3 +5
Syl 4 -1,8

Sain samalla myös korjausarvion suutinten vaihdolle.
Työtä ~3.5h
Varaosat ~1300€
Näiden lisäksi myös "paineputket" pitäisi vaihtaa ~700€.

Tämä suuttimien hinnan päälle tuleva paineputket jäi askarruttamaan, onko ne todella vaihdettava kun suuttimet vaihdetaan?

Lisäksi mietin pitääkö suuttimet koodata kun ne vaihdetaan?
Olisikohan järkevää teettää remontti jossain muualla kuin merkkiliikkeessä? Esim:
http://www.hiomoisokangas.fi/www/index. ... eselosasto
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81

Avatar
PETEBJ75
Member
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 11:42 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 » Pe Loka 10, 2014 1:09 pm

Korjausarvot?
SLCK# 62
KDJ120 -05
Ex- LC200 Arctic Trucks -10
Ex- FJ Cruiser- 08
Ex- 4Runner -91
Ex- RJ70 -90
Ex- HJ61 -90
Ex- BJ75 -88
Ex- BJ42 -81

Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? » Pe Loka 10, 2014 1:44 pm

PETEBJ75 kirjoitti:Korjausarvot?
Jep, niistähän on puhuttu tässä ketjussa myös aiemmin:
kenni_ kirjoitti:
ottok kirjoitti:Ootteko seurailleet omatoimisesti suuttimien kuntoa?

Viime huollossa merkkiliikkessä todettiin kahden suuttimen olevan vaihtorajalla ja suositeltiin varautumaan vaihtoon.

Tilasin techstreamin+kaapelin, että voi seurailla korjausarvojen kehitystä. On ollut vaan jo 2 kk tulossa kiinasta...

Onko jollakin hajua, minkälaisilla arvoilla viimeistään kannattaa vaihtoon ryhtyä?

Kiitos,
Taitaa olla suositus lähellä nollaa. Omat oli ihan vituillaan jo kun arvo oli jotain 5.
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81

kenni_
Member
Viestit: 354
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ » Pe Loka 10, 2014 9:57 pm

peLoGo? kirjoitti:

Sain samalla myös korjausarvion suutinten vaihdolle.
Työtä ~3.5h
Varaosat ~1300€
Näiden lisäksi myös "paineputket" pitäisi vaihtaa ~700€.

Tämä suuttimien hinnan päälle tuleva paineputket jäi askarruttamaan, onko ne todella vaihdettava kun suuttimet vaihdetaan?

Lisäksi mietin pitääkö suuttimet koodata kun ne vaihdetaan?
Olisikohan järkevää teettää remontti jossain muualla kuin merkkiliikkeessä? Esim:
http://www.hiomoisokangas.fi/www/index. ... eselosasto
Tilasin ite suuttimet osasuoralta, sieltä saa denson alkuperäsiä suuttimia jonkin verran halvemmalla. En tiedä asentaako ne niitä.
Noi putket kai vaihdetaan sen takia ettei jää vuotaan kun otetaan auki. Perustelevat sitä common railin korkeella ruiskutuspaineella tai jotain... todellisuutta en tiedä.

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Pe Loka 10, 2014 10:20 pm

peLoGo? kirjoitti:alkaa suuttimet olla vaihtokunnossa..

Suuttimien korjausarvot:
Syl 1 -0,5
Syl 2 -3,3
Syl 3 +5
Syl 4 -1,8
Mitä sillä suutinten vaihdolla saavutettais? Siihen asti kun auto osaa itse kompensoida suutinten kulumisen, onko väliä jos siellä joku näyttää +5?

Uskaltaiskohan vilkasta missä kunnossa on kohta puol miljoonaa ajetun Versokorollan suuttimet? Kuva Kun nyt olis tuo Techstreamikin läppärissä.

Onneks FJ:ssä on bensakone, aika paljon yksinkertasempi kuin nykydieseli, ei EGRääkään.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

kenni_
Member
Viestit: 354
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ » La Loka 11, 2014 12:24 pm

-MaTTi- kirjoitti:
peLoGo? kirjoitti:
Mitä sillä suutinten vaihdolla saavutettais? Siihen asti kun auto osaa itse kompensoida suutinten kulumisen, onko väliä jos siellä joku näyttää +5?
No sillä olis pystyny välttään yli 8 tonnin koneremontin jos olis vaihtanu ajoissa...

Mutta onneks tän ketjun myötä ihmiset tiedostaa nyt kyseisen ongelman paremmin ja osaa ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin ajoissa.

Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4118
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi,Luopioinen,Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä » La Loka 11, 2014 12:48 pm

Kirjottaako kenni tonne ukk osioon tietopaketin tästä problematiikasta. Sieltä se löytys sukkelaa.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------

kenni_
Member
Viestit: 354
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ » La Loka 11, 2014 5:01 pm

Käyttäjä kirjoitti:Kirjottaako kenni tonne ukk osioon tietopaketin tästä problematiikasta. Sieltä se löytys sukkelaa.
Voinhan sinne rustailla sen mitä aiheesta tiedän. :)

ottok
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2013 9:06 pm
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja ottok » La Loka 11, 2014 9:54 pm

-MaTTi- kirjoitti:
peLoGo? kirjoitti:alkaa suuttimet olla vaihtokunnossa..

Suuttimien korjausarvot:
Syl 1 -0,5
Syl 2 -3,3
Syl 3 +5
Syl 4 -1,8
Mitä sillä suutinten vaihdolla saavutettais? Siihen asti kun auto osaa itse kompensoida suutinten kulumisen, onko väliä jos siellä joku näyttää +5?

Uskaltaiskohan vilkasta missä kunnossa on kohta puol miljoonaa ajetun Versokorollan suuttimet? Kuva Kun nyt olis tuo Techstreamikin läppärissä.

Onneks FJ:ssä on bensakone, aika paljon yksinkertasempi kuin nykydieseli, ei EGRääkään.
Mistä MaTTi hommasit Techstreamin? Kiinasta tuli aikoinaan kaapeli ja ohjelma, mutta ohjelmaa en saanut koskaan toimimaan omalla koneella..

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Su Loka 12, 2014 10:01 am

ottok kirjoitti: Mistä MaTTi hommasit Techstreamin? Kiinasta tuli aikoinaan kaapeli ja ohjelma, mutta ohjelmaa en saanut koskaan toimimaan omalla koneella..
Kiinasta se tämäkin tuli: http://www.uobd2.net/wholesale/mini-vci ... -2442.html

Jos sulla on jo tollanen kaapeli, saat ton mukana tulleen levyn lainaan jos haluut, niin voit kokeilla josko pelais. Ei oo tunnuksia eikä mitään. Tolle kaapelillehan on oma ajurinsa, kai sen huomasit asentaa?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? » Su Loka 12, 2014 3:52 pm

kenni_ kirjoitti:
-MaTTi- kirjoitti: Mitä sillä suutinten vaihdolla saavutettais? Siihen asti kun auto osaa itse kompensoida suutinten kulumisen, onko väliä jos siellä joku näyttää +5?
No sillä olis pystyny välttään yli 8 tonnin koneremontin jos olis vaihtanu ajoissa...

Mutta onneks tän ketjun myötä ihmiset tiedostaa nyt kyseisen ongelman paremmin ja osaa ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin ajoissa.
Juurikin tätä 8 tonnin koneremonttia haluttaisiin välttää.
Lisäksi auto tuntuu hieman janoiselta ja välillä tyhjäkäynti ikäänkuin "empii". Olen epäillyt tämän johtuvan suuttimista. Päästöarvot olivat kyllä juuri leimalla hyvät..

Oliko ihmisillä mielipidettä kannattaako nuo "paineputket" todella vaihtaa? Ne tuntuvat ainakin merkkarilla sikahintaisilta.
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81

kenni_
Member
Viestit: 354
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ » Su Loka 12, 2014 8:42 pm

peLoGo? kirjoitti: Juurikin tätä 8 tonnin koneremonttia haluttaisiin välttää.
Lisäksi auto tuntuu hieman janoiselta ja välillä tyhjäkäynti ikäänkuin "empii". Olen epäillyt tämän johtuvan suuttimista. Päästöarvot olivat kyllä juuri leimalla hyvät..

Oliko ihmisillä mielipidettä kannattaako nuo "paineputket" todella vaihtaa? Ne tuntuvat ainakin merkkarilla sikahintaisilta.
Ite just selailin toyotan laskua enkä sieltä löytänyt että meille olis niitä vaihdettu. Eikä ainakaan vielä ole alkanu vuotaan. *kop kop* ;)

Paljonko oli savuarvo päästötestissä? Meillä oli huomattavan korkea just ennen tota laukeemista. Muistaakseni olisko saanu olla 2,5 ja oli 2,1. Rempan jälkeen tippu 0.2:een


Nyt löytyy UKK osiosta mitä meikäläinen tietää tästä ongelmasta. Sinne voi käydä täydenteleen jos on täydennettävää. :)

Avatar
peLoGo?
Viestit: 162
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:15 pm
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja peLoGo? » Ma Loka 13, 2014 1:18 pm

kenni_ kirjoitti:
peLoGo? kirjoitti: Juurikin tätä 8 tonnin koneremonttia haluttaisiin välttää.
Lisäksi auto tuntuu hieman janoiselta ja välillä tyhjäkäynti ikäänkuin "empii". Olen epäillyt tämän johtuvan suuttimista. Päästöarvot olivat kyllä juuri leimalla hyvät..

Oliko ihmisillä mielipidettä kannattaako nuo "paineputket" todella vaihtaa? Ne tuntuvat ainakin merkkarilla sikahintaisilta.
Ite just selailin toyotan laskua enkä sieltä löytänyt että meille olis niitä vaihdettu. Eikä ainakaan vielä ole alkanu vuotaan. *kop kop* ;)

Paljonko oli savuarvo päästötestissä? Meillä oli huomattavan korkea just ennen tota laukeemista. Muistaakseni olisko saanu olla 2,5 ja oli 2,1. Rempan jälkeen tippu 0.2:een


Nyt löytyy UKK osiosta mitä meikäläinen tietää tästä ongelmasta. Sinne voi käydä täydenteleen jos on täydennettävää. :)
K-arvo leimalla oli 1,4. Eli siinäkin taitaa olla parantamisen varaa :)
J120 -05 A/T
Ex - HJ60 -83
Ex - HJ60 -81

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Ma Loka 13, 2014 1:55 pm

peLoGo? kirjoitti: K-arvo leimalla oli 1,4. Eli siinäkin taitaa olla parantamisen varaa :)
Tyyppihyväksynnän päästötestissä mitattu k-arvo, johon lisätty 0,5, löytyy vas. etusisäloksusta valmistajankilven vieressä olevasta tarrasta. Mahtoiks olla 1,jotain.

Täällä tuosta tehtaan raja-arvosta ei välitetä vaan kone saa tupruttaa 3.0. 127 kW Euro4-koneet 1.5.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Avatar
-MaTTi-
Member
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- » Ti Loka 14, 2014 8:10 pm

-MaTTi- kirjoitti:Siihen asti kun auto osaa itse kompensoida suutinten kulumisen, onko väliä jos siellä joku näyttää +5?

Uskaltaiskohan vilkasta missä kunnossa on kohta puol miljoonaa ajetun Versokorollan suuttimet? Kuva Kun nyt olis tuo Techstreamikin läppärissä.
No niin, nytpä on tsekattu ja opittu taas uuttakin siinä samalla.
Kuva
Techstreamilla saa suuttimia kytkettyä vuorotellen pois pelistä, samalla huomasin että suuttimen korjaus on välillä -4.996 ->5.004 mm3 eli jos arvo on ton skaalan ulkopuolella niin suutin on moro. Eli pelogon huoli ei ole ollenkaan aiheeton, päinvastoin, se 3. pytyn suutin pitäisi vaihtaa asap. Yli vitosen korjausarvoa kun ei näemmä voi olla eli se on tapissaan nyt.

Pitäispä kokeilla mitä Forten diesellitku vaikuttais tilanteeseen. Tuo plussallaolohan viittais että ainetta pitää syystä tai toisesta ruutata enemmän.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)

Vastaa Viestiin