Sivu 13/14

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: La Syys 15, 2018 2:04 pm
Kirjoittaja -Pete-
Joo, sihdin kanssa pitää olla tarkkana ja pyytää merkintä huoltokirjaan sen tarkastuksesta jos ei itse vaihda.

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: To Marras 22, 2018 6:28 pm
Kirjoittaja MikkoY
Kävin koeajamassa 334000 ajettua -07 Land Cruiseria. Kylmänä kiihyttäessä tuli tosi terävä kilkutus läpi. Lämmetessä ääni selvästi väheni. Auto mennee ens viikolla suuttimien tarkistukseen. Muuten auto vaikutti oikein hyvältä. Kannattaako tuo hylätä samantien, jos on suutin peräistä vikkaa? Eihän tuosta tiiä kuinka kauan tuo on ääntäny. Vai uskaltaako harkita jos tarkistuksen/remontin jälkeen käy sievästi.

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: To Marras 22, 2018 7:24 pm
Kirjoittaja Risto113
Nuo äänet on joskus hankalia.
Toki viallinen suutin voi aiheuttaa kovaa terävää naputusta.
Toisaalta uudet suuttimet pitävät terävämpää ääntä kuin vanhat, siis se "hyvälaatuinen diesel-nakutus" on terävämpi.

Ja, minusta kaikista 1kd moottoreista kuuluu osakaasulla sellainen omituinen rapsutus. Ei tyhjäkäynnillä eikä kaasu pohjassa, mutta hiljalleen kiihdyttäessä kuuluu parhaiten.

Sanoisin että tarkistuta se, ja vertaa myös koeajamalla toista yksilöä jos löytyy lähistöltä sopivasti myynnistä?

Ja katso myös pohjaan, jotkut 120-koriset yllättävän lahoja korin lattiasta, varsinkin takaosa varapyörän ympäriltä.

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: To Marras 22, 2018 7:39 pm
Kirjoittaja MikkoY
Autoa kävi ajamassa myös se Toyota tietäjä jolle kyseinen kampe mennee tarkistukseen. Myös tämä mies oli sitä mieltä että ääni ei kuulu asiaan. Muttajoo äänet on vaikeita.

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Ti Marras 27, 2018 9:41 am
Kirjoittaja Matsui120
Hei täällä myös -07 120:ssä kylmä kone tietyllä kierrosalueella "nakuttaa/pientä kilinää". Kilsoja karvan alle 260t. Vähän kun lämpenee, niin ääni katoaa. Webastoa ei tarvi kauaa käyttää, niin ei ollenkaan ääntä ilmaannu. Ajattelin olla asiaa ajattelematta, mutta tuleeko olla huolissaan?

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Ke Marras 28, 2018 6:57 am
Kirjoittaja kenni_
Kuullostaa kyllä ihan normaalilta. Kylmä dieseli aina vähän kilkattaa kylmänä..

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: To Marras 29, 2018 12:04 am
Kirjoittaja jyry
Omasta kokemuksesta sanosin, että kilinällä ei oo tekemistä viallisten suuttimien kans. Itellä ei ikinä kuulunu mitään hälyttäviä ääniä mutta niin vain oli kaikki suuttimet paskana. Tyhjäkäynti ja kaasua painaessa oli ääni ihan nätti.

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Ke Huhti 03, 2019 4:57 pm
Kirjoittaja komulatu
Minkä verran venttiilikopassa saa olla painetta moottorin käydessä? Omassa vähän rapia 200tkm ajetussa lantikassa alkoi epäilyttämään, josko nuo surullisen kuuluisat suuttimien tiivisteet ovat alkaneet vuotamaan. Ne ovat kyllä jo kertaalleen vaihettu kamppaniassa n. 150tkm ja 9v sitten. En testaukseen tähän hätään löytänyt netistä mitään videota tai ohjetta, millä "oikea" painetaso todetaan. Tuo taitaa kuitenkin olla ennen purkua ainoa mahdollisuus todeta noiden tiivisteiden vuotaminen, mahdollisen savutuksen lisäksi. Tämän kun laittaa käymään ja löysää öljykorkin, pomppii se siinä pari senttiä puolelta toiselle ilmassa, mutta ainakin tyhjäkäynnillä pysyy vielä paikoillaan eikä lennä reiästä pois. Pomppiiko siis tuo löysätty öljykorkki normaalisti moottorin ollessa tyhjäkäynnillä?

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Ke Huhti 03, 2019 5:26 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
komulatu kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2019 4:57 pm
Omassa vähän rapia 200tkm ajetussa lantikassa
Missä???? termit haltuun. viewtopic.php?f=2&t=4311


Asiaan. Aika paljon on venakopassa painetta,vaikuttaako suuttimien vuotaminen kampikammion paineisiin ?

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Ke Huhti 03, 2019 5:35 pm
Kirjoittaja -MaTTi-
komulatu kirjoitti:
Ke Huhti 03, 2019 4:57 pm
Pomppiiko siis tuo löysätty öljykorkki normaalisti moottorin ollessa tyhjäkäynnillä?
Männät liikkuu ees-taas, eli korkki auki tuntuu että puhaltaa, mutta sekin liike on edestakaista. Jollain paperilla helpompi todeta puhaltaako oikeesti vai tuntuuko vain siltä.

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2019 11:51 am
Kirjoittaja JuMin
No niin, alko omassa cruiserissa kans pöläytellä keula alaspäin startatessa :x Tiivisteet vaihdettu entisen omistajan aikana joskus 09. Soittelin Toyotalle ja kuulema tiivisteiden vaihtokampanja on ollutta ja mennyttä :cry:

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2019 12:14 pm
Kirjoittaja JuMin
JuMin kirjoitti:
Ti Huhti 30, 2019 11:51 am
No niin, alko omassa cruiserissa kans pöläytellä keula alaspäin startatessa :x Tiivisteet vaihdettu entisen omistajan aikana joskus 09. Soittelin Toyotalle ja kuulema tiivisteiden vaihtokampanja on ollutta ja mennyttä :cry:
No sepä lähti äkkiä... Onko porukoilla kokemusta meneekö pelkkien tiivisteiden vaihdolla vai tarviiko uusia myös suuttimet? Autolla rullattu 290tkm. Ja jos joku suutin piiputtaa niin tarviiko vaihtaa kaikki vai meneekö sen rikkinäisen vaihdolla. Ovat sen verta tyyriitä kapistuksia ne suuttimet ettei huvittaisi kaikkia vaihtaa kerralla :oops:

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Ti Huhti 30, 2019 8:24 pm
Kirjoittaja kenni_
Todennäköisesti ei riitä pelkkä tiivisteiden vaihto.
Ei välttämättä tarvi kaikkia vaihtaa, mutta todennäköisesti joutuu hetken päästä vaihtaan seuraavan.
Käytiin vaimolle kattomassa 2013 150:stä jolla ajettu 160tkm ja siihen oli ~6kk aikana vaihdettu 2 suutinta. Joten odotettavissa on että kohta laukee taas seuraava..
Me päätettiin sillon vaihtaa kaikki vaikka vaan 2 oli huonoja.

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Su Touko 12, 2019 11:25 am
Kirjoittaja komulatu
Onko foorumilaisilla kokemusta kylmänakutuksesta, vaikka testerin perusteella arvot ovat vielä hyvät?
Omassa rapiat 200tkm ajetussa 127kw:ssa on siis ongelmana, että moottori nakuttaa osakaasulla kylmänä ollessaan n. 1500-2500rpm välillä. Toki näissä se tuntuupi olevan enemmän ominaisuus, mutta mielestäni tuo on hieman liian kovan kuuloinen ominaisuudeksi. Lämpimänä ääntä ei kuulu.

Kuten yllä viittasin, arvot näyttäisi olevan ok:
Kylmänä (muita arvoja ei liene syytä kylmänä katsoa?)
injection feedback 1:0,8 2: -1,3 3:1,9 4:-1,7 mm3/stroke

Lämpimänä
injection feedback 1: 0,0 2: 0,5 3: 0,5 4:-0,9 mm3/stroke
injection amout 4,5-5,1 mm3/stroke
main injection 480-600us
calculated engine load 8-9 %
fuel pressure 30000-38000 kPa

Stetoskoopilla kuulostellessani venttiilikopan päältä, kakkosen suutin kuulosti mielestäni terävämmältä kuin muut. Mut ei se ainakaan arvoista mitenkään erityisesti eroitu muiden joukosta. Onko siis tällaisia tapauksia tiedossa, jossa suutin olisi syytä vaihtaa poikkeavan äänen vuoksi vaikka arvot ovat ok?

Re: J120 Suutinvika iski

Lähetetty: Su Touko 12, 2019 9:18 pm
Kirjoittaja kenni_
Koitappa vaihtaa öljyt johonkin toiseen merkkiin.
Meillä ainakin huomas kylmäkäyntiäänessä eron ku vaihdettiin toisen merkkiseen öljyyn.