Sivu 1/2

Hj kulkee liian lujaa

Lähetetty: To Maalis 28, 2013 8:45 pm
Kirjoittaja tikkat3
Kertokaahan viisaat, millanen rojetkti olis vaihtaa 61 vaijerilukkoseen harvempaa perää? Kuinkahan mutkikas juttu tälläselle puoltumpelolle, joka ei oo perien kanssa pelannu, paitti hameellisten. Liekö aikaisemmin topiikkia ollu?

Re: Hj kulkee liian lujaa

Lähetetty: To Maalis 28, 2013 9:05 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
tikkat3 kirjoitti:Kertokaahan viisaat, millanen rojetkti olis vaihtaa 61 vaijerilukkoseen harvempaa perää? Kuinkahan mutkikas juttu tälläselle puoltumpelolle, joka ei oo perien kanssa pelannu, paitti hameellisten. Liekö aikaisemmin topiikkia ollu?
Oi miksi miksi???
Yleensähän sinne laitetaan tiheempää välläriä???

Lähetetty: To Maalis 28, 2013 10:40 pm
Kirjoittaja tikkat3
Kummin päin se ny on, mut vauhtii pitäis saara poijes :(

Lähetetty: To Maalis 28, 2013 10:56 pm
Kirjoittaja hakoteilla
BJ:n 4.11 välitykset, niin vauhti tippuu. Vaatii hammaskosketuksen säätämisen eli rattaitten shimmaamisen, mutta sen voi teettää jossain moottorikoneistamossa/vaihteistokorjamossa tai paikallisilla rallikuskeilla eikä varmaan ole kallis operaatio, jos sen verran pysyy työkalut kädessä, että itse saa murikat auton alta irti.

Tämä siis jos vaijerilukot halutaan säilyttää. Jos niitä ei tarvi, niin voi vaihtaa koko murikat BJ:stä, mutta ei taida olla vaihtoehto?

Jos 4.11 ei riitä, niin tarvikeosana saa 4.88 tai 5.29 tai jotain vastaavaa, mutta maantiekäyttöön menee jo liian tiheeksi tai sitten pitää olla oikeasti isot renkaat.

Lähetetty: Pe Maalis 29, 2013 7:35 am
Kirjoittaja tikkat3
Nuit 4.88 olin suunnitellut, isot pojat kertonut et olis passelit allaolevien 35"rinkuloijen kanssa. Juurikin tuota shimmaamista mietiskelin, kius kinkkinen? levyillähän se tehdään, mut...

Lähetetty: Pe Maalis 29, 2013 7:43 am
Kirjoittaja hakoteilla
Eihän se kinkkinen ole, jos on oikeat välineet, tietoa ja taitoa. Puolitumpeloista on vaikea sanoa, mitä edellä mainitusta puuttuu...

Ohjeita löytyy kirjoista, jopa netistä. Väärin tehtynä aiheuttaa rattaiden ja/tai laakereiden uusimisen. Jos et ole varma mitä teet, teetä osaajalla ja seuraa vierestä, saatat oppia sen verran että seuraavan kerran teet itse.

Maastoon vai kadulle? Jos maastoon, välitä jakolaatikon hidas puoli ja pidä perät vakiona?

Lähetetty: Pe Maalis 29, 2013 9:16 am
Kirjoittaja parukit
Minulla auto maantiekäytössä ja kesärenkailla 235/85-16 sama liian lujaa kulkeva ongelma. Menee 10% todellinen nopeus yli mittarinäyttämän. Ajattelin ratkaista tuon ongelman laittamalle alle 265/75-16 renkaat. Niiden halkaisia on 80 mm pienempi kuin nykyisten. Laskurin mukaan pitäisi nopeuden täsmätä mittarinäytön kanssa.

Lähetetty: Pe Maalis 29, 2013 9:51 am
Kirjoittaja vartiainen
Itse laskin tuolla Lauri Kytömaan rengaslaskurilla että

235/85r16=805,9mm halkaisijaltaan
ja
265/75r16=803,9mm halkaisijaltaan

eli tuolla tavoin ei mittarivirhettä saa kuriin.

Mulla on talvirenkaina 235/75r15 ja niillä mittarinäyttämään tulee se "10 liikaa" kun noilla 235/85r16 näyttövirhe on satasessa 0%. 31x10,5x15 BFG mutikoilla mittarivirhe oli 3-4%

Lähetetty: Pe Maalis 29, 2013 11:35 am
Kirjoittaja pemaripoju
4,11 perävälitykset on just hyvät tie ajoon 35" renkaille. mittarikin näyttää ihan justiinsa oikeeta.


ja oliskohan parukit tarkottanut 285/85r16 rengasta?

Lähetetty: Pe Maalis 29, 2013 12:51 pm
Kirjoittaja parukit
Hitto, pitääkin laittaa 265/65r16 renkaat. Vannetukun laskuri kertoi siinä mittarivirheen olevan 3km. Sen kanssa voi jo elää. Pysyykö sellainen leveys Toyotan alkuperäisen 6" vanteen päällä hyvin?

Lähetetty: Pe Maalis 29, 2013 1:43 pm
Kirjoittaja vartiainen
pemaripoju kirjoitti:4,11 perävälitykset on just hyvät tie ajoon 35" renkaille. mittarikin näyttää ihan justiinsa oikeeta.


ja oliskohan parukit tarkottanut 285/85r16 rengasta?
Niinpä. Tuolla koolla mittari vois näyttää tasan oikein.

Lähetetty: La Maalis 30, 2013 8:16 am
Kirjoittaja tikkat3
Mittarin näyttämä ei oo inkelma. Sitä varten on nuit muita näyttöjä, jotka ilmottaa vielä peltiseriffit ym matka-ajan :D . Peraukisex syntyneenä pitää olla tuo käyttö- ja harrastepeli samoissa kuorissa. kolmevitosilla pyörillä ajellu jo useemman vuuen, murroxii saap sillotällö uusii, mut toi vauhin tiputtaminen säästäis kytkintä, jarruja... Pitänee tuumailla asiaa ja kysellä jeesaajaa :D

Lähetetty: La Maalis 30, 2013 9:54 am
Kirjoittaja Antsa
parukit kirjoitti:Minulla auto maantiekäytössä ja kesärenkailla 235/85-16 sama liian lujaa kulkeva ongelma. Menee 10% todellinen nopeus yli mittarinäyttämän. Ajattelin ratkaista tuon ongelman laittamalle alle 265/75-16 renkaat. Niiden halkaisia on 80 mm pienempi kuin nykyisten. Laskurin mukaan pitäisi nopeuden täsmätä mittarinäytön kanssa.
Onkos mahollista että siellä on väärän mallinen ratas siellä lootan hännässä mistä lähtee se mittarin vaijeri?

Ja joo 35" renkaille tuo 4.11 vältys on aika passeli tiekäyttöön. 80 vauhissa on nelosella jotain 1800 kierrosta koneessa.

Jos on intoa näprätä niin kaivaa sen mittarin irti ja rukkaa kohalleen. Voi kyllä hojossa olla melkonen savotta.

Lähetetty: Su Maalis 31, 2013 7:33 am
Kirjoittaja parukit
Jos minä alkaisin sitä mittaria ruuvailla, niin tulisi kyllä entinen mittari hyvin nopeasti.

Lähetetty: Su Maalis 31, 2013 11:12 am
Kirjoittaja Jussi
No mikäs olisi sopiva välitys 35 renkaille.

Edittiä... Autossa 5 vaihteinen aski ja maastossa tulee ajettua. Laatikon välittäminen on kalliimpaa kuin lipposen 190 euron 4.88 välitykset