BJ jarrut pehmeät??? Mikäs nyt?
Lähetetty: Ke Huhti 17, 2013 2:28 pm
Aikaisemmista postauksista joku saattanee päätellä että jarruremo on menossa. Tarina on seuraava:
Alkutilanne oli semmoinen että alla oli originaalit osat, täysin toimivina..poljintuntuma hyvä. Ajatuksena oli uusia kerran huolletut syöpyneet työsylinterit. Samalla vaihtuivat kengät uusiin. Kaikki meni normaalisti paikalleen, rummut ok ei olakkeita yms. Jarrut säädetty lähelle, niin että laahaavat hieman ja tarkastettu joka kengän säätö 600 kertaa. Poljin painuu liian alas. Aikani ilmailtuani nappasin pääsylinterin käteen ja siellä oli syöpymää, arvatenkin. Uusi paikalleen ja sille huolellinen pääsylinterin ilmaus. Sitten vielä ilmasin putkien lähdöistä pääsylkystä. Vielä lisää pyöristä ilmausta, joista ilmaa en saanut kyllä tulemaan. Poljinpa vaan painuu edelleen lähes lattiaan. Jarrut ottavat tasaisesti kun polkaisee pari kertaa ja lukkiutuvatkin eli jarrutusvoimaakin saa aikaiseksi. Ekalla kerralla vaan poljin menee pohjaan. Ilmaukset on tehty huolella ja toistettu 600 kertaa. Ilmaa ei tuu mistään. Kaikki varmistettu miljoona kertaa....
Letkuja en oo uusinut tällä kertaa, mutta eivät oo vanhat ja kaks päivää sitten olivat täysin toimivat. Myös metalliputket on uusittu aikaisemmin ennen tätä remoa. Alhalta ylöspäin en oo nestettä painanut, mutta kaiken muun oon koittanut.
Täys mysteeri???
Eikä oo ees eka kerta kun näitä jarruja laittelen, eikä ekat jarrut. Eipä nyt tunnu vuosien varrella opitutkaan niksit auttavan...
PS: ny on si kaikki katottu 601:sen kerran. Ei näy ongelmia, kaikki näyttää ja liikkuu normaalisti. Neste edelleen ilmatessa kuplatonta. Pumppaamalla polkimen normikorkeus löytyy, mutta hetken odotuksen jälkeen petaali menee liian lähelle lattiaa. Rummuissa ei todellakaan ole olaketta yhtään.
Kengät tietysti ns: sovittamatta rumpuihin, mutta eihän semmosia kukaan enää tee. Sovitetaan ajamalla.... Tuskin siitä johtuu?
Etummaiseen jarrunestesäiliöön nousee pieni geishir kun petaalin päästää pumppaamisen jälkeen ylös. Lieneekö ongelma etupiirissä? Voiko pyöräsylintereitä asentaa jotenkin väärin päin niin että ilma ei poistu vaikka ulkoinen olemus on sama ja putket/ilmaruuvit sopivat? Viallinen pääsylinteri? Ilmaa.......mutta missä ja kuinka sen saa ulos? Jotain muuta? Häh? Tietäkää ny?
Ja jatkuu........
Purin uuden pääsylinterin, ei moittimista. Ilmailin Wurtin imurilla, ei pelitä sen kummemmin. Jarruletkuja litistelemällä vika on taitanut paikallistua taka-akselille. Takapää pudottamalla pelistä poljin jämäköityy ja pumppaamiset ei vaikuta mitään. Ilmaa takapäässä???????
Ja edelleen......
Tsekkasin vielä takapään kerran ja kyllä sieltä tosiaan on ilmat pois. Raottelin sylinterin ylätiivisteet jne...tsekkasin poraukset yms. Kaikki ok. Pikkuisen ajeltuani alkaa niitä jarrujakin löytyä, mutta poljin painuu silti alemmas kuin vanhoilla kengillä. Veikkaanpa että näin tämä nyt sitten on ja tilanne paranee kun kengät muotoutuvat rumpuihin. Tämä siitä huolimatta että rummut ovat täysin olakkeettomat ja hyväkuntoiset / sorvaamattomat. Melko nahkeeks joutui säätämään jarrut, mutta eiköhän se siitä. Raportoidaan myöhemmin paraneeko tilanne sisäänajon jälkeen. Ainoa haitta on (mielestäni) polkimen pitkä liike, jarruvoima ja tasaisuus on hyvä. Lukkoonhan pyörät napsahtaan kertapolkaisullakin vaivattomasti joten kyllähän tuolla pärjää alkuun noinkin.
Alkutilanne oli semmoinen että alla oli originaalit osat, täysin toimivina..poljintuntuma hyvä. Ajatuksena oli uusia kerran huolletut syöpyneet työsylinterit. Samalla vaihtuivat kengät uusiin. Kaikki meni normaalisti paikalleen, rummut ok ei olakkeita yms. Jarrut säädetty lähelle, niin että laahaavat hieman ja tarkastettu joka kengän säätö 600 kertaa. Poljin painuu liian alas. Aikani ilmailtuani nappasin pääsylinterin käteen ja siellä oli syöpymää, arvatenkin. Uusi paikalleen ja sille huolellinen pääsylinterin ilmaus. Sitten vielä ilmasin putkien lähdöistä pääsylkystä. Vielä lisää pyöristä ilmausta, joista ilmaa en saanut kyllä tulemaan. Poljinpa vaan painuu edelleen lähes lattiaan. Jarrut ottavat tasaisesti kun polkaisee pari kertaa ja lukkiutuvatkin eli jarrutusvoimaakin saa aikaiseksi. Ekalla kerralla vaan poljin menee pohjaan. Ilmaukset on tehty huolella ja toistettu 600 kertaa. Ilmaa ei tuu mistään. Kaikki varmistettu miljoona kertaa....
Letkuja en oo uusinut tällä kertaa, mutta eivät oo vanhat ja kaks päivää sitten olivat täysin toimivat. Myös metalliputket on uusittu aikaisemmin ennen tätä remoa. Alhalta ylöspäin en oo nestettä painanut, mutta kaiken muun oon koittanut.
Täys mysteeri???
Eikä oo ees eka kerta kun näitä jarruja laittelen, eikä ekat jarrut. Eipä nyt tunnu vuosien varrella opitutkaan niksit auttavan...
PS: ny on si kaikki katottu 601:sen kerran. Ei näy ongelmia, kaikki näyttää ja liikkuu normaalisti. Neste edelleen ilmatessa kuplatonta. Pumppaamalla polkimen normikorkeus löytyy, mutta hetken odotuksen jälkeen petaali menee liian lähelle lattiaa. Rummuissa ei todellakaan ole olaketta yhtään.
Kengät tietysti ns: sovittamatta rumpuihin, mutta eihän semmosia kukaan enää tee. Sovitetaan ajamalla.... Tuskin siitä johtuu?
Etummaiseen jarrunestesäiliöön nousee pieni geishir kun petaalin päästää pumppaamisen jälkeen ylös. Lieneekö ongelma etupiirissä? Voiko pyöräsylintereitä asentaa jotenkin väärin päin niin että ilma ei poistu vaikka ulkoinen olemus on sama ja putket/ilmaruuvit sopivat? Viallinen pääsylinteri? Ilmaa.......mutta missä ja kuinka sen saa ulos? Jotain muuta? Häh? Tietäkää ny?
Ja jatkuu........
Purin uuden pääsylinterin, ei moittimista. Ilmailin Wurtin imurilla, ei pelitä sen kummemmin. Jarruletkuja litistelemällä vika on taitanut paikallistua taka-akselille. Takapää pudottamalla pelistä poljin jämäköityy ja pumppaamiset ei vaikuta mitään. Ilmaa takapäässä???????
Ja edelleen......
Tsekkasin vielä takapään kerran ja kyllä sieltä tosiaan on ilmat pois. Raottelin sylinterin ylätiivisteet jne...tsekkasin poraukset yms. Kaikki ok. Pikkuisen ajeltuani alkaa niitä jarrujakin löytyä, mutta poljin painuu silti alemmas kuin vanhoilla kengillä. Veikkaanpa että näin tämä nyt sitten on ja tilanne paranee kun kengät muotoutuvat rumpuihin. Tämä siitä huolimatta että rummut ovat täysin olakkeettomat ja hyväkuntoiset / sorvaamattomat. Melko nahkeeks joutui säätämään jarrut, mutta eiköhän se siitä. Raportoidaan myöhemmin paraneeko tilanne sisäänajon jälkeen. Ainoa haitta on (mielestäni) polkimen pitkä liike, jarruvoima ja tasaisuus on hyvä. Lukkoonhan pyörät napsahtaan kertapolkaisullakin vaivattomasti joten kyllähän tuolla pärjää alkuun noinkin.