Kuva Kuva

Takalasin pyyhkijän moottorin toimintalogiikka / irroitus

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

TeeHooJii
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 11:45 am
Paikkakunta: Oulu

Takalasin pyyhkijän moottorin toimintalogiikka / irroitus

Viesti Kirjoittaja TeeHooJii »

Moro,

Auttakee urpoa mäessä, ei pelaa takalasinpyyhin. Ensimmäinen syy paljastui nopeastikin siihen, että takaluukun yläreunasta (saranan vierestä) oli 3 piuhaa viidestä poikki. Noh, vedin kokonaan uudet piuhat takakontista kuskinpuolelta (liittimeltä) asti. Nyt virrat menee pyyhkijän moottorille asti, mutta moottori ei pelaa siltikään, taitaa olla jumissa, kun ei oo pitkään aikaan käytetty.

Kahteen piuhaan tulee jatkuva virta ja kolmanteen ei tule mitään. Pitäisikö kolmanteen tulla releeltä (missä?) tulikomentoja että millon pyyhkäisy tehdään vaiko mikä on logiikka?

Koitin saada moottoria irti, mutta tuntui kovin kiinteältä paketilta (akseli vaihteessa tiukasti kiinni), vaikkakin rungosta sain kaikki pultit irti. Silti moottori ja akseli on pyyhkijässä kiinni. Miten tuon moottorin saa irti tuosta pyyhkijän kulmavaihteesta, että sais vähä roplattua moottoria ja avattua ja samalla puhdistettua sen.

Vielä kysymys että pystyykö sähkömoottoria yleismittarilla mittaamaan mitenkään jotta vois todeta toimivuuden / toimimattomuuden?

-Timo
Avatar
Liksi
Viestit: 28
Liittynyt: To Elo 18, 2011 7:14 pm
Paikkakunta: Lehmo

Viesti Kirjoittaja Liksi »

Jos lähetät yv:nä sähköposti osoiteesi, niin voin lähettää kytkennästä kuvan.
tai soita / tekstiviesti 0500170546
HJ-60 vm-84 -ex
HJ-60 vm-83 -ex
Hiace vm-98
BJ40 vm-80 -ex
MR2 vm-85
FJ40 vm-69
HDJ80 vm-90
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mulla ois kaikenlaista kirjallisuutta jos kiinnostaa ihan sähköisessä muodossa. Onhan noita HJ:ta tullu korjailtua usempi vuosi. Pari koppaa on tullu purettuakin. Vois tuolta yksi pyyhinkin löytyä...
TeeHooJii
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 11:45 am
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TeeHooJii »

Tilasin käytetyn moottorin, vaan enpä saanu pelaan silläkään.Mittasin moottorin liittimen (autonpuoleisen) nii siihen tulee kahteen piuhaan 24V ja yhteen (sinivalkoinen) ei tuu mitään. Se ei myöskään ole maissa se sinivalkonen.

Ohjaako moottoria vielä joku rele vai onko se vaan on/off sen mukaan ku kytkintä kojelaudasta painetaan päälle/pois? Onko pyyhkijällä vain yksi nopeus vai useampi? Pitäs kai se maapontentiaaliki moottorille tulla jos en ny ihan hakoteillä ole?

Paljon kysymyksiä, toivottavasti jollaki ois vastauksiaki :)
TeeHooJii
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 11:45 am
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TeeHooJii »

Update:

Sainpa moottorin toimimaan, enpä hoksannu että se maadottaa ittensä takaluukkuun. Erikoonen ratkaisu mutta eikai sole mikhän. Nytpä ongelma onkin että pyyhkijän akseli on kiinni ruostunu siihen vaihteen runkoon. Ei siis pyöri ei millään. Uudessa moottorissa tuli vaihde ja runko mukana joka toimii, mutta vanhaa ei saa pois ku myös luukun ulkopuolella oleva mutteri on ruostunu kiinni. Ei auta crc eikä mikkään. Kylläpä se nyt vastustaa :/.

Edellinen moottori oli tod näk kärähtäny just sen takia että akseli on jumissa -> poltti toisen puolen hiilet irti..
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Leikkaa se mutteri yhdeltä tai kahdelta sivulta vingun pikkulaikalla kierteeseen asti, niin saat mutterin pois. Se akseli on yleensä totaalisen jumittunut kiinni siihen holkkiin minkä läpi menee, mutta sen pystyy elvyttämään kun hapottaa tai kylpee certsussa. Uus mutteri merkkiliikkeestä maksaa jokusen euron.
#428
Vastaa Viestiin