Kuva Kuva

ABS:n siirtäminen autosta toiseen

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

ABS:n siirtäminen autosta toiseen

Viesti Kirjoittaja timop »

Pienten muutosten takia -94 HDJ:hin ei jää ABS antureita joten koko absi pitää poistaa. Otteessa lukee ABS. Toisessa -97 HDJ:ssä ei ole absia ja siitä on tarkoitus vaihtaa absittoman osat edelliseen tapaukseen, absin sitten joutuu rakentamaan jälkimmäiseen kun anturitkin siirtyy siihen muutenkin. Johdotukset on valmiina, eikä muutenkaan mitään ihmeellistä asiassa, mutta...

Katsuri sanoo että on mahdollista muutoskatsastaa, mutta vaatii maahantuojalta paperin tarvittavista muutoksista. Eli eivät kaiketi tiedä mitä pitää vaihtaa ja ilmeisesti pelkkä järjestelmän toimivuus ei riitä?

Olisko kellään valmiina paperia tähän muutokseen tai onko tietoa vaaditaanko sitä edes määräysten mukaan?

Aivan, ei ole järkeä, mutta sattuneesta syystä joutuu tän mulkkauksen tekemään.
Viimeksi muokannut timop, Ti Syys 10, 2013 8:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TP
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Periaatteessa maahantuojan todistus et ollu saatavilla ilman abseja tuolloin+sit lista osista jotka eroaa abs ja tavallisessa, ainakin töissä joskun poistettiin 405 pösön paskoja korkeapaineabseja tolla tavalla.

Absittoman auton varusteminen abs järjestelmällä on sit helpompaa muistaakseni.

Onkos siinä tuoreemmassa absittomassa sulla letkutus edessä molemmille pyörille erikseen jo vakiona?? absittomassahan ei mee kuin 1 letku keskeltä sisään, mut absillisessa menee rungosta pyörään letku+johto molemmilta puolilta erikseen tukivartta pitkin.

Mulla on omassa -97 GX hodarissa kyl absit mut se onkin suomiauto, voi olla, ettei kaikissa tuontilaitteissa noita ole ollut. Toi vikan vuoden malli on muutenkin erikoinen kun gx:ssäkin on ollu isot levikkeet, kattoluukku, kattokiskot jne vakiona.
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tuo -97 absiton on kans GX ja alkuperäinen suomiauto. Kattokaiteet on, mutta ei levikkeitä eikä mitään muutakaan erikoista. Se on ollu valtion laitoksen, voi olla eri speksit kuin kaupassa silloin. -94 absillinen on sakemanni VX.

Putkitukset ja pääsylinterit pitää vaihtaa tarvittavilta osiltaan konehuoneessa, tukivarret ja muut siirtyy. Johdotukset on uudemmassa korissa valmiina. Ja eikös se keskitasauksen visko muuten liity nimenomaan pelkästään absiin, onko se sinulla?

Tuntuu vähän utopialta saada katsurin vaatima todistus Toyotalta, jossa kerrotaan joka nippeli mikä on vaihdettava. Ennen onnistunu hyvin tuossa paikassa perustellut muutokset, mutta kuulopuheiden perusteella menny vähän turhan varovaiseksi. Pitänee kysellä muualtakin kun eihän tuo nyt mikään ihme juttu ole, periaatteellinen asia lähinnä, ja se on jo katsurilla todettukkiun että onnistuu säännösten mukaan.
TP
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Joo on viskojakis tossa munkin laitteessa, oli muistaakseni rekisteröity 11/1997

Ja tää mun laite on kaksvärinen, eli alaosa on harmaa, yläosa tummanvihreä, ja levikkeet mustat, kuitenkin orkkisreiät on lokareissa eli olleet uudesta saakka noi levikkeet tossa
Ja 1 omistaja autolla, viety uutena heti englantiin ja tuotu joskus takaisin ja myytiin mulle tuontiautona, vaikka hanskalokerossa suomihuoltokirja, jossa kaikki leimat kuopiossa tehty...3 huoltoa englannissa oli välissä.

Joo ja ei varmaan sitä osalistaa tarvii, vaan lapun, mistä selviää et näitä on saanu absilla ja ilman aina rinnakkain.

Onks sulla molemmat airbagit tossa -97, ostin omaan vanhempaan -94 kojelaudan ja siinä ei ole kuin kuskilla, mut tossa uudessa on molemmilla.
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

On siinä molemmat, aika ihme kun ei ole edes absia. Ja lisäjarruvalo on ilmestyny takalasiin. Kolme penkkiriviä.

-94:ssa ei ole ensinkään airbägejä vaikka on absit.
TP
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tämähän alkaa mennä taas mielenkiintoiseksi...

Toyota ei anna enää mitään todistuksia tai informaatiota mihinkään teknisiin muutoksiin, totaalinen nollalinja. Sain kuitenkin vanhan lisävarustehinnaston, josta selviää että ABS oli vielä -97 vuonnakin lisävaruste, hinta n. 28000mk.

Trafissa mennään. Lisätä saa, poistaminen tyrmätään täysin vedoten vuoden 1998 säännöksiin. Löytyi kuitenkin liikenneministeriön kyseisen säännöksen soveltamisohje vuodelta 2001, jossa lisävarusteena hankittujen ABS jarrujen poistaminen onnistuu yksinkertaisesti merkitsemällä asia rekisteritietoihin, ja käsittääkseni vielä ilman muutoskatsastusta. Nyt on kolmas kierros menossa trafin kanssa ja kysymys on siitä, miksi tämä kyseinen soveltamisohje ei koske minua.

Seuraavaksi otan suoraan yhteyttä liikenneministeriöön ja asia puidaan tappiin asti. Trafin mielivaltainen sääntöjen tulkinta alkaa jokseenkin tympiä.
TP
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Onhan tähän ihan selkee ohje Trafilta: http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... aminen.pdf
Jos Toyotalta ei saa ohjeita, menee vähän hankalaks. Oliskohan veljillä Virossa Toyotalla suopeempaa väkeä kirjoittamaan em. lausunto...?
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
bj45lava
Viestit: 582
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:50 pm
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja bj45lava »

Niin eihän tossa puhuta mistään todistuksesta mitään, vaan siitä, että muutetaan vastaamaan mallia ilman abs:ää eli varaosaohjelmasta vaan jarruosien varaosanumerovertailut ja pääsylinteristä jne jne, muut osathan noissa ei eroa...
MIKKO UKKOLA
040-5854915

-90 HDJ80
-96 HDJ80
-83 BJ45 LV
-83 BJ45 LV josta tehty LP
-69 FJ45 LP
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

1.2. Jarrut joissa on lukkiutumisen estojärjestelmä (ABS) saadaan muuttaa vastaamaan saman mallin sellaista rinnakkaisversiota, jossa mainittua jarrujen turvalaitteistoa (ABS) ei ole. Muutos voidaan hyväksyä vain, mikäli se on tehty ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Muutos- tai rekisteröintikatsastus edellytetään.
Eli ei todistuksesta mutta ohjeesta puhutaan kuitenkin, aika liki sama asia.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Trafi vetoaa liikenneministriön ohjeeseen 779/1998, joka minun käsityksen mukaan käsittelee lähinnä "vierasperäisiä " jarruja. Samaiseen säännökseen on tullut soveltamisohje vuonna 2001 (TRAFI/17674/03.04.03.02/2011), jossa on seuraava teksti pykälässä 13:

"Autossa lisävarusteena oleva jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmä voidaan 1 momentissa mainituin ehdoin muuttaa tavanomaiseksi jarrujärjestelmäksi käyttämällä tavanomaiseen jarrujärjestelmään tarkoitettuja osia. Rekisteritietoihin tulee tällöin tehdä merkintä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän poistamisesta. Lukkiutumisenestojärjestelmää ei voida pelkästään kytkeä pois toiminnasta ilman auton valmistajan ohjetta."

Koko J8 mallisarjan ajan ABS oli lisävaruste, joka piti erikseen ostaa suomessa, tästä sain mustaa valkoisella Toyotalta.

Edit: siis tuo soveltamisohje on tullut 2011, eikä 2001. Melko tuore???

Osaatko -Matti- sanoa noista säännöksistä mitään? Suurinpiirtein taivuttelin jo rautalangasta Trafille, että ko. tavalliset jarrut on juuri tähän automalliin perusvarusteena tyyppihyväksytty suomenmaassa, ja niitä on ollut ehkä 90 prosenttia, mutta kun se on vaan niin vaikeeta. Ja noita kaikenlaisia ohjeita on varmaan tehny joka ukko Trafissa mieleisensä.
TP
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

No ihme ja kumma...

Trafista tuli tieto, että viimeisin soveltamisohje oli jäänyt huomioimatta, tässä tapauksessa ABS:n voi korvata tavallisilla jarruilla. No eipä hätiä kun tuo mistä ne poistetaan jää toivottavasti ennen vuosileimausta seisomaan, voi sitte kaikessa rauhassa säppäillä niitten kanssa.

-97 liikkui tänään jo omin voimin, pitää painella konttorille hakemaan siirtolaput että pääsee nelipyöräsuuntaukseen ja sitten rekisteröimään. Arvatkaapa tuleeko siihen merkintää otteeseen ABS:eista?
TP
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Re: ABS:n siirtäminen autosta toiseen

Viesti Kirjoittaja timop »

Nyt on tämäkin homma vihdoin saatu finaaliin. -97 johon ABS järjestelmä siirtyi meni silloin kilpiin katsastajan toteamuksella "parempihan se vaan on kun on lukkiutumattomat jarrut". Järki vielä voittaa joskus.

-94:n josta ABS on purettu pois oli viimeinkin leimalla eilen. Mukana oli Toyota infosta saatu lisävarustehinnasto, josta näkyy että ABS on ollut tehdastilauslisävaruste hintaan 23800mk vuonna -96. TRAFI/17674 soveltamisohjeesta oli kopiot myös. Vaati muutoskatsastuksen normaalin leimaamisen lisäksi ja otteeseen tuli merkintä ABS:n poistamisesta. Ihan ilman mitään tuskaa meni.

Poistaminen on luvallista koko J8 mallisarjassa, vaatii putkitusmuutoksia ja pääsylinteri on erilainen, en tiedä onko sillä merkitystä. Vaihdoin sen tehostimineen autosta toiseen kun se oli kerran mahdollista.

Tuossa -97:ssa on nyt sähköohjattu automaatti paikallaan ja ulosotolla varustettu jakolaatikko. Vinssi olla röjöttää vielä tallin nurkassa, millon lienee nokalla. Verkkaisesti etenee.:roll:
TP
Vastaa Viestiin