Kuva Kuva

HJ kytkimen säädöt / ilmaus / luisto

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

HJ kytkimen säädöt / ilmaus / luisto

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tästä on puhuttu aiemminkin, mutta en löytynyt vanhoja keskusteluja kirveelläkään.

Minulla on siis ollut tuon kytkimen (tehostamaton) kanssa murheita kytkimen vaihdosta lähtien (5 vuotta sitten), mutta jotenkuten on pärjätty. On kokeiltu useaa eri pääsylinteriä ja työsylinteriä (uutta ja vanhaa, tiivistesarjan vaihtoa ym) ja jotakuinkin kaikkia mahdollisia säätöyhdistelmiä, mutta ei tule hyvää.
Nyt on kiinni ihan tehdasuudet sylinterit molemmissa päissä ja letkut / putki on ehjät.

Kun kytkimen säätää kylmänä sopivaksi (polkimessa noin kahden sentin välys), niin 50 km ajon jälkeen välys on hävinnyt, poljin kantaa ja kytkin alkaa luistamaan. Sitten kun hieman ottaa säätöä takaisinpäin (mitä tahansa niistä kolmesta vaihtoehdosta), niin kantaminen toki loppuu, mutta sen jälkeen tunne on, että olisi ilmaa järjestelmässä eli joutuu kerran polkaisemaan "löysät pois" ja sitten toisella peräkkäisellä polkaisulla irroittaa. Tällöin voi poljinta pitää vaikka tunnin pohjassa ja sen jälkeenkin kytkin edelleen irti eli ei vuotoa.

Tuota on ilmattu ylhäältä alas ja alhaalta ylös ylipaineella, alipaineella ja painovoimaisesti. Uskalllan väittää, että ilmaa siellä ei ole, kun kerran kytkin on mahdollista säätää siten, että kylmänä välys on hyvä ja poljin toimii kuin unelma sen 50 km, kunnes alkaa kantaa.

Olisi mielenkiintoista nähdä ihan esim kuvista, missä kohdissa muilla on nuo kytkimen 3 säätömahdollisuutta (uuden kytkinpaketin kanssa).

Ideat ja mielenkiinto alkaa loppumaan ja tänään kytkimen alkaessa luistaa kiihdytyksessä kesken pidemmän matkan kävi vakavasti mielessä vaihto vaijerikytkimeen.
Vaijerin kanssa toki varmaan tulisi hieman raskaampi käyttää, mutta ainakin pääsisi eroon tuosta ongelmasta...
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tua ni eihän siellä kytkimessä ole mitään mihin moottorin lämpö vaikuttaa millään tavalla.
Eikä nestekytkintä yleensäkkään oo koskaan tarvinu säätää.

Eli joko asetelma tai levy on viallinen. Berttaan kun vaihoin kytkimen ni se teki aluksi jotain outoja temppuja syystä että kytkin akseli on melkosen kulunu. Mutta sitä mitä ne temput oli, en enää muista...hetkinen jotain irrotus ongelmaa siinä oli ja nimen omaan niin että paikallaan sitä piti polkasta pari kertaa nopeesti ennenkuin se kytky irrotti...

Ja jos laite on toiminu ennen kytkyremppaa niin syytä lienee ettiä vikaa sieltä. Tuskin se vaijeri muuttaa mitään jos vika on siellä kopan sisällä.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Kuinka paljon on kytkinhaarukassa väljyyttä kun se on säädetty ?
Vetääkö se työsylinterin jousi mäntää takaisin kunnolla,vai pystyykö kädellä painamaan sitä sisään enemmän ?
Näitä työsylinereitä on näköjään kahta mallia jos sitä vanhempaa HJ mallia.Toisessa on jousi männän takana ja toisessa ei.
Itsellä sama onkelma ettei irrottanut ensimmäisellä polkaisulla välillä ja yritin ilmata monen konstein.Sitten otin jousen pois sylintein sisältä että meni mäntä pohjaan kunnolla ja sitten säädin.
12HT moottori ja -83 HJ kytkinkoppa ja sylinteri.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Nyt en osaa sanoa, paljonka väljää on, kun on säädetty, mutta täytyy tarkistaa vielä. Tuo työsylinteriasia rupesi kiinnostamaan. Minulla nimittäin on jotakuinkin sama kokoonpano kuin sinulla.

Tosiaan minullahan tämä ongelma alkoi, kun vaihdoin 2H -> 12H-T ja samalla uusi Aisinin kytkinpaketti. Mutta kytkinkoppa ja vaihteisto on kyllä 2H:n perästä edelleen.

Eli siis otit työsylinterin sisältä männän takaa jousen kokonaan pois pysyvästi? Vai otitko jousen pois vain säädön ajaksi ja sitten jousi takaisin?
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
benjaminf
Viestit: 317
Liittynyt: La Helmi 28, 2009 5:15 pm
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja benjaminf »

Kokonaan jätin pois jousen,uudessa tarvike sylinterissä oli jousi mutta vanhassa ei.Ja ToyoDIY n mukaan löytyy kaksi eri mallia jousella ja ilman.
Säätötankoa joutusin kyllä jakamaan että riitti.
Ja nyt tuntuu ihan erilaiselta kytkin polkimessa ja kytkinhaarukassa.
Tosin en ole päässyt ajamaan muuta kun pihaajoa.
BJ 42 projekti
BJ 45 Pick-Up
SLCK #485
burton
Viestit: 340
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2007 12:14 am
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja burton »

Entä onko sulla se ulkoinen palautin jousi paikoillaan? Pitää olla et toimii oikein.
1979 BJ-40 V8
1978 HJ-45 pick-up swb 2H(t) ex
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

On paikoillaan se ulkoinen jousi.

Täytyy tallilla käydessä nappasta varasylinteri mukaan ja irroittaa siitä jousi valmiiksi, niin voi heittää autoon, kun saa kaverin ilmauksessa auttamaan.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Tämä tuli korjattu patenttikorjauksella, joka tuntuu toimivan eli kytkin pelaa, kuten pitää.

Työsylinterin männän takaa poistin sen jousen, mutta ei auttanut mitään (ja uusi sylinteri). Kokeiluluontoisesti jätettiin kytkinhaarukan ulkopuolella oleva palautusjousikin pois ja kas kummaa: kytkin pelasikin hyvin.

Haarukan jousi paikalleen -> ei toimi. Tutkailua. Haarukan jousi veti ilmeisesti työsylinterin männän liian pitkälle, jolloin se joutui pois hoonatulta ja koneistetulta osuudelta ja ilmaa järjestelmään (työsylinteri ei ollut ainakaan käsissäni olevista kappaleista kummassakaan koneistettu koko matkalta).

Varmaan olisi toiminut ihan hyvin ilman haarukan palautusjousta, mutta varmuuudeksi sen halusin kuitenkin laittaa paikoilleen, niin tein sitten ylimääräisen säädettävän stopparin, jota vasten kytkinhaarukka jousivoimalla vedetään. Stoppari pultattu työsylinterin pultinreikiin sylinterin rinnalle.
Toimii. Nyt siis myös se työsylinterin männän takana oleva jousi on poissa, mutten usko, että sillä oli tässä tapauksessa mitään merkitystä, muttei myöskään haittaa.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Vastaa Viestiin