Kuva Kuva

Turbotetun BJn kierrosten ryntääminen

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Turbotetun BJn kierrosten ryntääminen

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Mitenkä saa turbotetusta BJstä sen ryntäämisen pois mitä se tekee vaikka olis tasakaasu, eli kierrokset lähtee itestään nouseen kun ahtopaine kasvaa? Saako muuta kun pumpun vaihtamalla?
Entä saako maksimi kierroksia rajotettua mistään?
gaz
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 8:44 am
Paikkakunta: jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja gaz »

Onko sulla kaasuläppä omalla paikallaan? Miten oot huohotuksen hoitanu?
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Kyllä luulisin että läppä on omalla paikallaan, turbo on laitettu jo maahantuojalla vuonna 83 niin en oo viellä perehtyny sen tarkemmin huohotukseen. Pumppua säätämällä ei ainakaan ollu mitään vaikutusta.
Onko tossa pumpussa edes mitään max kierros säätöö?
profi
Viestit: 69
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 12:44 am
Paikkakunta: veteli

Viesti Kirjoittaja profi »

En tiedä varmaksi, mutta jos pumpusta se kalvo on rikki niin voisko se oireilla noin.
hj 60
hj 61
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Se on tehny tota samaa siitä asti kun auto on meille tullut eli joskus 12v sitten.. Toimiiko muiden turbotetut 3B koneet normaalisti?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Hä. Onko jäbällä orkkis TurboBertta??? :shock:

Mutta asiaan eli ei se säätäjä ei välttämättä pelaa. Vaan miten siinä on toteutettu nuo turbotuksen vaatimat kikat eli reikä siinä ylemmässä letkussa vai nippa ympäri?
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Mulla oli siinä alipaineletkussa kuristin, muistaakseni 2,5mm reikä oli sopiva.
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Antsa kirjoitti:Hä. Onko jäbällä orkkis TurboBertta??? :shock:

Mutta asiaan eli ei se säätäjä ei välttämättä pelaa. Vaan miten siinä on toteutettu nuo turbotuksen vaatimat kikat eli reikä siinä ylemmässä letkussa vai nippa ympäri?
Joo se on ollu sellanen paketti joskus myynnissä maahantuojalla. Kone on siis turbotettu 3B eikä 13BT. Pitää tarkemmin tutkia sitä, kun en sen paremmin oo vielä paneutunu siihen.
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Okei, tänään vähän koittelin kierrättää konetta ja totesin että jotain on vialla. Kaasu pohjaan ja kone ottaa kierroksia ehkä 2000, sit kun pitää vähän aikaa pohjassa niin sit alkaa kiertään kun ahtopaine alkaa nousta.
Tollanen se ei oo kyllä aina ollu, ennen otti kierroksia kyllä ihan herkästi kun survas pedaalin pohjaan. Se itsestään kaasuttelu tapahtu ennen ajossa, kun tuli ylämäki ja kone kuormittu enemmän, ahtopaine nousi -> kierrokset nousi vaikka piti ihan tasakaasulla...
Saako se nyt ilmaa jostain vai minkä takia empii. Eikös syöttökin suurene kun sitä ruuvia ruuvaa ulospäin?
Hoosuu
Viestit: 235
Liittynyt: To Kesä 29, 2006 12:48 pm
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Hoosuu »

profi kirjoitti:En tiedä varmaksi, mutta jos pumpusta se kalvo on rikki niin voisko se oireilla noin.
Arvaan, että tämä arvaus osuu kohdilleen!
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

kenni_ kirjoitti:Okei, tänään vähän koittelin kierrättää konetta ja totesin että jotain on vialla. Kaasu pohjaan ja kone ottaa kierroksia ehkä 2000, sit kun pitää vähän aikaa pohjassa niin sit alkaa kiertään kun ahtopaine alkaa nousta.
Tollanen se ei oo kyllä aina ollu, ennen otti kierroksia kyllä ihan herkästi kun survas pedaalin pohjaan. Se itsestään kaasuttelu tapahtu ennen ajossa, kun tuli ylämäki ja kone kuormittu enemmän, ahtopaine nousi -> kierrokset nousi vaikka piti ihan tasakaasulla...
Saako se nyt ilmaa jostain vai minkä takia empii. Eikös syöttökin suurene kun sitä ruuvia ruuvaa ulospäin?
No onkos sille tehty jotain jonka johdosta se "oireilee" ?

Se kierrosten eli ruiskutuksen kasvu taas on ns.normaalia kun siinä kerran on se säätäjä. Eli se kaasuläppäsysteemi.

Ja se siellä pumpussa on se säätökalvo joka liikuttaa säätötankoa joka annostelee polttoaineen syöttöä tarpeen mukaan. Tuo kalvo taasen pelaa paine erolla joka syntyy ventturiputken ja ns.ulkoilman paineen välille. Lisäksi siihen kalvoon vaikuttaa jousipaine joka pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille mutta tuo kaasulåppä mysteerin paine-ero pyrkii pitämään syötön sopivana.

Jos siihen kalvoon tulee reikä niin kierrokset pyrkii ryntäämään tyhjäkåynnilläkin ja savu on sankkaa koska polttoainetta menee liikaa moottorin saamaan ilmaan verrattuna.

Ja jos taas tuo ei meinaa kiertää ennen kuin turbo tulee mukaan niin oiskohan menny pelikaani ilmanputsariin tms?

Mitäs vielä... jos dieselin yhteydessä puhutaan ryntäämisestä niin se tarkoittaa sitä että moottorin kierrokset karkaa tai yrittää karata hallitsemattomasti.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tai niissä säätöletkuissa murtumia tms.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Antsa kirjoitti: No onkos sille tehty jotain jonka johdosta se "oireilee" ?

Se kierrosten eli ruiskutuksen kasvu taas on ns.normaalia kun siinä kerran on se säätäjä. Eli se kaasuläppäsysteemi.

Ja se siellä pumpussa on se säätökalvo joka liikuttaa säätötankoa joka annostelee polttoaineen syöttöä tarpeen mukaan. Tuo kalvo taasen pelaa paine erolla joka syntyy ventturiputken ja ns.ulkoilman paineen välille. Lisäksi siihen kalvoon vaikuttaa jousipaine joka pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille mutta tuo kaasulåppä mysteerin paine-ero pyrkii pitämään syötön sopivana.

Jos siihen kalvoon tulee reikä niin kierrokset pyrkii ryntäämään tyhjäkåynnilläkin ja savu on sankkaa koska polttoainetta menee liikaa moottorin saamaan ilmaan verrattuna.

Ja jos taas tuo ei meinaa kiertää ennen kuin turbo tulee mukaan niin oiskohan menny pelikaani ilmanputsariin tms?

Mitäs vielä... jos dieselin yhteydessä puhutaan ryntäämisestä niin se tarkoittaa sitä että moottorin kierrokset karkaa tai yrittää karata hallitsemattomasti.
No ei. Vedenerotin oli ruostunu ja sieltä ilmeisesti sai ilmaa, mutta se korjattiin. Ja näköjään ei taas lauantaina tehny sitä vaan toimi normaalisti. Tyhjäkäynti pysyy kyllä ihan hallinnassa, mutta täyskaasulla kiertää yli 5000 mikä on ihan liikaa. Normaalisti taitaa kiertää 3800?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Bertan maksimikierrokset 4200rpm.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

kenni_ kirjoitti:
Antsa kirjoitti: No onkos sille tehty jotain jonka johdosta se "oireilee" ?

Se kierrosten eli ruiskutuksen kasvu taas on ns.normaalia kun siinä kerran on se säätäjä. Eli se kaasuläppäsysteemi.

Ja se siellä pumpussa on se säätökalvo joka liikuttaa säätötankoa joka annostelee polttoaineen syöttöä tarpeen mukaan. Tuo kalvo taasen pelaa paine erolla joka syntyy ventturiputken ja ns.ulkoilman paineen välille. Lisäksi siihen kalvoon vaikuttaa jousipaine joka pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille mutta tuo kaasulåppä mysteerin paine-ero pyrkii pitämään syötön sopivana.

Jos siihen kalvoon tulee reikä niin kierrokset pyrkii ryntäämään tyhjäkåynnilläkin ja savu on sankkaa koska polttoainetta menee liikaa moottorin saamaan ilmaan verrattuna.

Ja jos taas tuo ei meinaa kiertää ennen kuin turbo tulee mukaan niin oiskohan menny pelikaani ilmanputsariin tms?

Mitäs vielä... jos dieselin yhteydessä puhutaan ryntäämisestä niin se tarkoittaa sitä että moottorin kierrokset karkaa tai yrittää karata hallitsemattomasti.
No ei. Vedenerotin oli ruostunu ja sieltä ilmeisesti sai ilmaa, mutta se korjattiin. Ja näköjään ei taas lauantaina tehny sitä vaan toimi normaalisti. Tyhjäkäynti pysyy kyllä ihan hallinnassa, mutta täyskaasulla kiertää yli 5000 mikä on ihan liikaa. Normaalisti taitaa kiertää 3800?


Ainut itellä tiedossa oleva tapa rajoittaa ne kierrokset on säätää se kaasuläppä aukeemaan riittävän vähän.

Muuten homma on kuskin jalassa ja tuskin se enää nelosvaihteella kiertää yli... :shock:

Ja just tän takia se savulappu pitää hakea muualta kuin konttorilta ja kertoa ettei laitteessa ole maksimikierrosrajoitinta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin