Sivu 1/1

Turbotetun BJn kierrosten ryntääminen

Lähetetty: Pe Joulu 05, 2014 8:28 pm
Kirjoittaja kenni_
Mitenkä saa turbotetusta BJstä sen ryntäämisen pois mitä se tekee vaikka olis tasakaasu, eli kierrokset lähtee itestään nouseen kun ahtopaine kasvaa? Saako muuta kun pumpun vaihtamalla?
Entä saako maksimi kierroksia rajotettua mistään?

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 8:08 am
Kirjoittaja gaz
Onko sulla kaasuläppä omalla paikallaan? Miten oot huohotuksen hoitanu?

Lähetetty: La Joulu 06, 2014 7:15 pm
Kirjoittaja kenni_
Kyllä luulisin että läppä on omalla paikallaan, turbo on laitettu jo maahantuojalla vuonna 83 niin en oo viellä perehtyny sen tarkemmin huohotukseen. Pumppua säätämällä ei ainakaan ollu mitään vaikutusta.
Onko tossa pumpussa edes mitään max kierros säätöö?

Lähetetty: Su Joulu 07, 2014 1:56 am
Kirjoittaja profi
En tiedä varmaksi, mutta jos pumpusta se kalvo on rikki niin voisko se oireilla noin.

Lähetetty: Su Joulu 07, 2014 9:13 am
Kirjoittaja kenni_
Se on tehny tota samaa siitä asti kun auto on meille tullut eli joskus 12v sitten.. Toimiiko muiden turbotetut 3B koneet normaalisti?

Lähetetty: Ma Joulu 08, 2014 8:59 pm
Kirjoittaja Antsa
Hä. Onko jäbällä orkkis TurboBertta??? :shock:

Mutta asiaan eli ei se säätäjä ei välttämättä pelaa. Vaan miten siinä on toteutettu nuo turbotuksen vaatimat kikat eli reikä siinä ylemmässä letkussa vai nippa ympäri?

Lähetetty: Ti Joulu 09, 2014 8:39 am
Kirjoittaja TOHJ61
Mulla oli siinä alipaineletkussa kuristin, muistaakseni 2,5mm reikä oli sopiva.

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 6:49 am
Kirjoittaja kenni_
Antsa kirjoitti:Hä. Onko jäbällä orkkis TurboBertta??? :shock:

Mutta asiaan eli ei se säätäjä ei välttämättä pelaa. Vaan miten siinä on toteutettu nuo turbotuksen vaatimat kikat eli reikä siinä ylemmässä letkussa vai nippa ympäri?
Joo se on ollu sellanen paketti joskus myynnissä maahantuojalla. Kone on siis turbotettu 3B eikä 13BT. Pitää tarkemmin tutkia sitä, kun en sen paremmin oo vielä paneutunu siihen.

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 8:27 pm
Kirjoittaja kenni_
Okei, tänään vähän koittelin kierrättää konetta ja totesin että jotain on vialla. Kaasu pohjaan ja kone ottaa kierroksia ehkä 2000, sit kun pitää vähän aikaa pohjassa niin sit alkaa kiertään kun ahtopaine alkaa nousta.
Tollanen se ei oo kyllä aina ollu, ennen otti kierroksia kyllä ihan herkästi kun survas pedaalin pohjaan. Se itsestään kaasuttelu tapahtu ennen ajossa, kun tuli ylämäki ja kone kuormittu enemmän, ahtopaine nousi -> kierrokset nousi vaikka piti ihan tasakaasulla...
Saako se nyt ilmaa jostain vai minkä takia empii. Eikös syöttökin suurene kun sitä ruuvia ruuvaa ulospäin?

Lähetetty: La Joulu 13, 2014 9:00 pm
Kirjoittaja Hoosuu
profi kirjoitti:En tiedä varmaksi, mutta jos pumpusta se kalvo on rikki niin voisko se oireilla noin.
Arvaan, että tämä arvaus osuu kohdilleen!

Lähetetty: Ma Joulu 15, 2014 2:28 am
Kirjoittaja Antsa
kenni_ kirjoitti:Okei, tänään vähän koittelin kierrättää konetta ja totesin että jotain on vialla. Kaasu pohjaan ja kone ottaa kierroksia ehkä 2000, sit kun pitää vähän aikaa pohjassa niin sit alkaa kiertään kun ahtopaine alkaa nousta.
Tollanen se ei oo kyllä aina ollu, ennen otti kierroksia kyllä ihan herkästi kun survas pedaalin pohjaan. Se itsestään kaasuttelu tapahtu ennen ajossa, kun tuli ylämäki ja kone kuormittu enemmän, ahtopaine nousi -> kierrokset nousi vaikka piti ihan tasakaasulla...
Saako se nyt ilmaa jostain vai minkä takia empii. Eikös syöttökin suurene kun sitä ruuvia ruuvaa ulospäin?
No onkos sille tehty jotain jonka johdosta se "oireilee" ?

Se kierrosten eli ruiskutuksen kasvu taas on ns.normaalia kun siinä kerran on se säätäjä. Eli se kaasuläppäsysteemi.

Ja se siellä pumpussa on se säätökalvo joka liikuttaa säätötankoa joka annostelee polttoaineen syöttöä tarpeen mukaan. Tuo kalvo taasen pelaa paine erolla joka syntyy ventturiputken ja ns.ulkoilman paineen välille. Lisäksi siihen kalvoon vaikuttaa jousipaine joka pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille mutta tuo kaasulåppä mysteerin paine-ero pyrkii pitämään syötön sopivana.

Jos siihen kalvoon tulee reikä niin kierrokset pyrkii ryntäämään tyhjäkåynnilläkin ja savu on sankkaa koska polttoainetta menee liikaa moottorin saamaan ilmaan verrattuna.

Ja jos taas tuo ei meinaa kiertää ennen kuin turbo tulee mukaan niin oiskohan menny pelikaani ilmanputsariin tms?

Mitäs vielä... jos dieselin yhteydessä puhutaan ryntäämisestä niin se tarkoittaa sitä että moottorin kierrokset karkaa tai yrittää karata hallitsemattomasti.

Lähetetty: Ma Joulu 15, 2014 2:33 am
Kirjoittaja Antsa
Tai niissä säätöletkuissa murtumia tms.

Lähetetty: Ti Joulu 16, 2014 8:14 pm
Kirjoittaja kenni_
Antsa kirjoitti: No onkos sille tehty jotain jonka johdosta se "oireilee" ?

Se kierrosten eli ruiskutuksen kasvu taas on ns.normaalia kun siinä kerran on se säätäjä. Eli se kaasuläppäsysteemi.

Ja se siellä pumpussa on se säätökalvo joka liikuttaa säätötankoa joka annostelee polttoaineen syöttöä tarpeen mukaan. Tuo kalvo taasen pelaa paine erolla joka syntyy ventturiputken ja ns.ulkoilman paineen välille. Lisäksi siihen kalvoon vaikuttaa jousipaine joka pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille mutta tuo kaasulåppä mysteerin paine-ero pyrkii pitämään syötön sopivana.

Jos siihen kalvoon tulee reikä niin kierrokset pyrkii ryntäämään tyhjäkåynnilläkin ja savu on sankkaa koska polttoainetta menee liikaa moottorin saamaan ilmaan verrattuna.

Ja jos taas tuo ei meinaa kiertää ennen kuin turbo tulee mukaan niin oiskohan menny pelikaani ilmanputsariin tms?

Mitäs vielä... jos dieselin yhteydessä puhutaan ryntäämisestä niin se tarkoittaa sitä että moottorin kierrokset karkaa tai yrittää karata hallitsemattomasti.
No ei. Vedenerotin oli ruostunu ja sieltä ilmeisesti sai ilmaa, mutta se korjattiin. Ja näköjään ei taas lauantaina tehny sitä vaan toimi normaalisti. Tyhjäkäynti pysyy kyllä ihan hallinnassa, mutta täyskaasulla kiertää yli 5000 mikä on ihan liikaa. Normaalisti taitaa kiertää 3800?

Lähetetty: Ti Joulu 16, 2014 8:38 pm
Kirjoittaja Käyttäjä
Bertan maksimikierrokset 4200rpm.

Lähetetty: Ke Joulu 17, 2014 3:21 pm
Kirjoittaja Antsa
kenni_ kirjoitti:
Antsa kirjoitti: No onkos sille tehty jotain jonka johdosta se "oireilee" ?

Se kierrosten eli ruiskutuksen kasvu taas on ns.normaalia kun siinä kerran on se säätäjä. Eli se kaasuläppäsysteemi.

Ja se siellä pumpussa on se säätökalvo joka liikuttaa säätötankoa joka annostelee polttoaineen syöttöä tarpeen mukaan. Tuo kalvo taasen pelaa paine erolla joka syntyy ventturiputken ja ns.ulkoilman paineen välille. Lisäksi siihen kalvoon vaikuttaa jousipaine joka pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille mutta tuo kaasulåppä mysteerin paine-ero pyrkii pitämään syötön sopivana.

Jos siihen kalvoon tulee reikä niin kierrokset pyrkii ryntäämään tyhjäkåynnilläkin ja savu on sankkaa koska polttoainetta menee liikaa moottorin saamaan ilmaan verrattuna.

Ja jos taas tuo ei meinaa kiertää ennen kuin turbo tulee mukaan niin oiskohan menny pelikaani ilmanputsariin tms?

Mitäs vielä... jos dieselin yhteydessä puhutaan ryntäämisestä niin se tarkoittaa sitä että moottorin kierrokset karkaa tai yrittää karata hallitsemattomasti.
No ei. Vedenerotin oli ruostunu ja sieltä ilmeisesti sai ilmaa, mutta se korjattiin. Ja näköjään ei taas lauantaina tehny sitä vaan toimi normaalisti. Tyhjäkäynti pysyy kyllä ihan hallinnassa, mutta täyskaasulla kiertää yli 5000 mikä on ihan liikaa. Normaalisti taitaa kiertää 3800?


Ainut itellä tiedossa oleva tapa rajoittaa ne kierrokset on säätää se kaasuläppä aukeemaan riittävän vähän.

Muuten homma on kuskin jalassa ja tuskin se enää nelosvaihteella kiertää yli... :shock:

Ja just tän takia se savulappu pitää hakea muualta kuin konttorilta ja kertoa ettei laitteessa ole maksimikierrosrajoitinta.