Kuva Kuva

Rungon niittiliitosten korvaaminen 70-80 luvun Toyotassa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Työtön
Viestit: 2
Liittynyt: To Syys 03, 2015 8:11 am
Paikkakunta: Oulu

Rungon niittiliitosten korvaaminen 70-80 luvun Toyotassa

Viesti Kirjoittaja Työtön »

Hei kaikille!

Olen rakentamassa uusiksi BU30 Dynan pitkää runkoa, ja joudun purkamaan noin 80 niittausta välipalkkien korjaamiseksi. Olen katsellut maailmalta nättejä kuvia vanhojen LandCruiserien runkojen kunnostuksista ( vaikka http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopi ... &start=120 ). Miten Land Cruiser -ihmiset korvaavat niitatut liitokset vaikka BJ40:n rungossa?

Dynan rungossa olevien niittien poisto jättää noin 9.2 mm halkaisijaltaan olevan reiän. Miten BJ40:ssä? Minkä kokoisilla ja minkä laatuisilla/kestoisilla pulteilla liitokset korvataan? Poraatteko reiän isommaksi, ja jos niin millaisella työkalulla homma kannattaa tehdä?
Viimeksi muokannut Työtön, To Syys 03, 2015 9:44 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: Rungon niittiliitosten korvaaminen 70-80 luvun Toyotassa

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Ihan alkuun muutama sananen lantikasta http://www.slck.net/viewtopic.php?f=2&t=4311


Eikös niiutä välipalkkeja voi tehä uusiksi ilman rungon totaalipurkamista.
Itse kokeilin niittien poistoa vanhan bju45 pikapin runkoon ja olihan tuskien taival ainakin sillä tavalla millä kokeilin.
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Työtön
Viestit: 2
Liittynyt: To Syys 03, 2015 8:11 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Rungon niittiliitosten korvaaminen 70-80 luvun Toyotassa

Viesti Kirjoittaja Työtön »

Hei, termi vaihdettu korrektinpaan muotoon :D . Juu, harkitsin paikallaan korjaamista ja vahvistan että niittien irrottaminen, ainakin ilman kokemusta, on kova savotta. Takaiskareiden yläpäitä paikallaan pitävä putki on kiinni Dynassa neljällä pultilla/puoli ja välissä vielä sisäpalkki. Sisäpalkista ei ollut mitään jäljellä, ja itse putki katkesi molemmista päistään kevyesti käsivoimin nitkuttamalla. Päädyttiin siihen, että vanhat osat on pakko ottaa pois tieltä.

Niittien irrottaminen vaati riittävää rälläköintiä, rungon kaasulla punahehkukseksi kuumentamisen ja ahkeraa naputtelua joten pelkästään sen yhden putken irrottamiseen meni minulta monta tuntia. Jos kaikki korjattavat palkit irroittaa, niittejä pitäisi uusia Dynan pitkän rungon tapauksessa noin 80 kappaletta. Pitäisi miettiä, miten tuon homman tekee oikein.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Rungon niittiliitosten korvaaminen 70-80 luvun Toyotassa

Viesti Kirjoittaja JF »

Niitithän on taottu hehkuvina paikoilleen, jolloin ne täyttävät reikänsä ja jäähtyessään kiristyvät tiukaksi ja muutenkin mitä mahtavimmaksi liitokseksi paitsi että rakokorroosio pääsee vaivaamaan pidemmän päälle.

Itse irroitin aikoinani BJ:n rungosta niittejä niin että rälläköin kannan pois ja paukutin nysää irti kolostaan paineilmataltalla, jossa piikkikärki. Näin ne lähtivät jos eivät vaivattomasti niin kuitenkin ihan inhimillisessä aikaikkunassa. Voisin kuvitella että myös betonille tarkoitetulla piikkauskoneella lähtisi niitin jämä varmaan aika helposti kolostaan.

Niitin korvaaminen toisella liitoksella on hiukan haastavaa. Jos käyttää pulttia jää se helposti aika lyhyeksi ja iso osa kiristysvoimasta saattaa kadota kun liitoksen pintaparit muokkautuvat toisiaan vasten. Pidemmillä pulteilla (joita on vaikea mahduttaa niittien tilalle) tällaista ongelmaa ei juuri ole, koska niissä pultin varsi venyy suhteessa paljon enemmän kuin mitä kannat voivat asettua. Jos niitä niittejä lähtee korvaamaan pulteilla voisi esim. 10 mm:iin poraaminen ja joku Nord-Lock toimia kun se estää kierrettä avautumasta, joka on riski kun auton runko on kuitenkin jatkuvassa nitkutuksessa eli väsyttävän kuormituksen alainen rakenne.

Hitsaaminen tekee taas teräksen raerakenteelle hallaa ns. lämmölle altistuneella vyöhykkeellä (engl. heat-affected zone eli HAZ), jolloin teräksen väsymiskesto tipuu merkittävästi ja halkeiluvaara kasvaa. Toisaalta juuri hyvin suunnitellulla hitsiliitoksella noita runkoja nykyään rakennetaan uusiin autoihin. Itse korvasin aikoinani BJ:n takarungon ruostuneet osat osittain RHS-palkilla ja koteloin takaa löytyneet avoimet U-profiilit jäykistääkseni rakennetta koska ajattelin ottaa joustot jousista ennemmin kuin rungosta. Hyvin on toiminut!

Minullahan on edelleen vm. 1974 BU-15 Dyna, jolla ajelin viimeksi monta vuotta sitten. Joskus ristiriipuntaa kokeillessa huomasin että pitkä tikapuurunko kiertyi yllättävän paljon, kopin ja lavan keskinäinen asento muuttui roimasti. Siinäpä niiden ja isompienkin kuorma-autojen runkojen taika onkin. Lyhensin muuten tuon Dynani runkoa aikoinani kun se ei muuten olisi mahtunut parkkiruutuun ja myöhemmin olen käyttänyt niitä nurkkiin jääneitä runkopalkkeja muissa hommissa ja totesin että onpa lujaa terästä, paljon perus S355 rakenneterästä lujempaa. Rungon punahehkuiseksi kuumentaminen kuulostaa muuten hiukan pahalta, saattaa siinäkin puuhassa teräksen raekoko kasvaa paikallisesti.

Höyrylaivaharrastajien parista saattaisi muuten löytyä keinoja saada ihan niittejä niittien paikalle. Voin yv:nä antaa puhelinnumeroita jos tällainen entisöinti kiinnostaa.
Vastaa Viestiin