Kuva Kuva

KDJ 120 turbo-ongelma

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

kyltsi
Viestit: 9
Liittynyt: La Marras 14, 2015 12:44 pm
Paikkakunta: Iisalmi

KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

Hei

Osaako kukaan sanoa, mikä LandCruiseriani vaivaa. Minulla on 2003 LandCruiser, jolla on ajettu 354.000 km ja sitä on käytetty säännöllisesti paikallisessa Toyotan merkkihuollossa 15.000 km:n välein. Ajaessani yhtäkkiä tehot hiipuivat ja mittaristoon syytyi 3 merkkivaloa. En enää muista, mitä merkkivalot olivat. Vein auton paikalliseen Toyotan merkkihuoltoon, mistä ilmoitettiin, että turbo olisi mennyt. Vaihdettiin uusi turbo ja vika ei korjaantunut. Sen jälkeen on vaihdettu EGR-venttiili, ruiskusuuttimet ja moottorin ohjainlaite = boxi. Merkkihuollon mukaan moottorin johtosarja on tarkastettu mahdollisten vaurioiden varalta, joten sen pitäisi olla OK. Vika ei ole hävinnyt.

Merkkihuollon mukaan moottorin ahtopaineet lämpimällä moottorilla nousevat toisinaan hieman yli raja-arvon ja vikakoodi tallentuu. Heidän mukaan oire esiintyy noin 3/4 kaasunkäytöllä, mutta täyskaasukiihdytyksellä vikaa ei oe saatu ilmenemään. Vikakoodi on kuulemma: 34(2) Turbocharger system malfunction.

Jos ja kun olen oikein ymmärtänyt, ahtopaine nousee liian korkeaksi, minkä jälkeen boxi ottaa tehot pois suojellakseen moottoria. Auto on ollut merkkihuollossa 8 viikkoa ja vikaa ei löydy. Osaako joku sanoa, mikä vika voisi olla. Osaako joku sanoa, mistä löytyisi tällaisiin vikoihi erikoistunut korjaamoa, joka voisi vian paikallistaa ja korjata. Paikallisella merkkihuollollaa näyttää olevan eväät lopussa.
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

No ompas kiva. Rahaa on menny ainakin.. :S

Äkkiseltään tulis mieleen joku ahtopaine-anturi tai vastaava, hukkaportti tai alipainekello jos näitä ei vaihdettu turbon yhteydessä..
kyltsi
Viestit: 9
Liittynyt: La Marras 14, 2015 12:44 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

Paikallinen merkkihuolto kertoo, että olisivat tarkastaneet ilmamassamittarin ja ahtopainetunnistimen ja että ne pitäisi toimia. Niitä, halvimpia osia, ei ole vaihdettu. Eräs autopurkaamon kaveri epäili jarruihin liittyvää alipainepumppua. Kerroin tämänkin, mutta ainakaan vielä ei ole tullut tietoa, että auto olisi tullut kuntoon.

Olen ilmoittanut paikalliselle merkkihuollolle, että en maksa turhia osia, en ainakaan kokonaan. Siltä osin kun auto tulee parempaan kuntoon, olen valmis maksamaan. Ovat myöntäneet, että tulevat laskussa vastaan. Kaikki Toyotan omia osia, jotka jouduttu tilaamaan Belgiasta tai Japanista, ja osat kalliita. Kertoivat, että yleensä Toyotan logistiikka toimii hyvin. Tässä tapauksessa toiminut tosi kehnosti. Esittivät, että ostaisin uuden tai vähän käytetyn LandCruiserin. Kerroin, että sellaista autoa en enää osta, mitä ei osata korjata. Näyttää siltä, että vika, mitä ei voi paikallistaa testerillä, jää löytymättä. Tämän takia kyselinkin, tietäisikö joku tämän tyyppisiin vikoihin erikoistunutta korjaamoa tai huoltomiestä.
kenni_
Viestit: 383
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 12:30 am
Paikkakunta: Kuhmalahti

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja kenni_ »

Ai halvimpia osia ei oo vaihdettu?? No mikähän ihmeen logiikka siinä nyt sitten on!?

Jos alipainepumppu olis sökö niin sillon ei pitäis oikein jarrujenkaan toimia kunnolla..

Missä päin muuten on tämä kyseinen merkkihuolto?
Mic1
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2014 6:51 pm
Paikkakunta: Ylä Kainuu

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja Mic1 »

Eihän viallinen turbo työntänyt katin / hiukkassuodattimen tukkoon?
Omassa autossa alkoi ensin savutus lisääntymään ja sitten loppui veto ja syttyi merkkivalot.
Otin pakosarjan jälkeen putken irti ja vedot palasi.
Tutkittiin lisää niin oli turbo mennyt väljäksi...
kyltsi
Viestit: 9
Liittynyt: La Marras 14, 2015 12:44 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

En oo ymmärtänyt sitä, miksi kalleimmat osat on vaihdettu, mutta ei halvimpia. Minulle on kerrottu, että ahdinpainetta olisi ollut liikaa vain 0,1 baria. Minun järki sanoisi, että jos turbo antaa liikaa ahtopainetta, vika ei olisi turbossa, vaan jossain muualla (vaikka en kyllä itse ymmärrä autoista juurikaan). Jos turbo olisi rikki, se ei kai antaisi riittävästi ahtopainetta (oma arvaus)?

Pitääpä kertoa tuosta pakoputki/kat -teoriasta. Yhdellä kaverilla oli ollut vastaava vika toisessa automerkissä. Itse en kyllä huomannut savutusta.

Huolto on Iisalmessa. Eikö kellään ole antaa vinkkiä siitä, mistä löytyisi tämän tyyppisten vikojen korjaamiseen erikoistunut korjaamo tai korjaaja.
Avatar
pertsa
Viestit: 198
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 9:11 am
Paikkakunta: Holmestrand Norge

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja pertsa »

wastegate voi olla jumissa tavalinen vika näissä
JJ
Viestit: 44
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 9:53 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja JJ »

En osaa sanoa mikä vaivaa mutta oma 2004 mallinen oireilee satunnaisesti samalla tavalla ja samalla virhekoodilla. Olen kuvitellut oireitten johtuvan karstaisesta turbosta ja siipien jumittelusta, koska oireita on enimmäkseen kevättalvesta, kun autolla on junnattu pääasiassa nurkka-ajoa talven mittaan.
Oireet ovat poistuneet aina kesärajoitusten ja pitempien ajolenkkien myötä. Olin jo silmäillyt muutaman mistermuscle turboputsaus videon mutten rohjennut kokeilla ja taitaa olla turhaa kokeillakkaan, jos sinulle on koko turbo vaihdettu eikä sekään auttanut.

Toivottavasti vika löytyy ja jaa toki tieto palstalla, et ole yksin oireitten kanssa :) Maailmaltakin löytyy vastaavia tapauksia, kun jaksaa illan nettiä kaivella.
kädetön apumies
kyltsi
Viestit: 9
Liittynyt: La Marras 14, 2015 12:44 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

Soitin huoltoon. Kertoivat, että tässä mallissa ei ole hukkaporttia, mikäli tarkoitat wastegatella sitä. Tässä mallissa on wnt-ahdin, jossa on sähköisesti säädettävät johdinsiivet.

Olen ajanut enimmäkseen pitkiä matkoja, toki viikolla tulee lyhyitä työmatka-ajoja, mutta niitä on ollut vähän. Viikonloppuisin on ollut joka toinen vkl 500 - 1.000 km ja viikollakin välillä pitempiä työmatkoja. Matka-ajossa olen antanut kunnolla kenkää, en ole jäänyt toisten taakse roikkumaan, vaan olen pyrkinyt heti ohi ja ohituksessa kaasu pohjaan. Huollossa sanoivat, että nokea ja karstaa ei ole löytynyt.

Totta kai jaan tiedon, jos vika löytyy ja auto saadaan kuntoon. Perjantaina tulee 9 vkoa täyteen, kun auto on ollut huollossa. Pikkasen meinaa hermoja rassata. Meinaa usko loppua. Huomenna saavat toisen samanikäisen huoltoon, mistä saavat dataa ja mittausarvoja, mitkä sitten laittavat maahantuojalle
Avatar
pertsa
Viestit: 198
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 9:11 am
Paikkakunta: Holmestrand Norge

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Onko TTE lastu vai alkuperäinen
kyllä sieltä turbosta pitäs löytyä tanko mikä säätelee turbon paineita :roll:
JJ
Viestit: 44
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 9:53 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja JJ »

Näissähän on sähköisesti ohjattu (askelmoottorilla) muuttuvasiipinen turbo. Yksi hyvä haku googleen onkin Toyota turbo stepmotor, koska yksi virhekoodeista oli tyyliin turbo stepmotor half-circuit tms.

Räjäytyskuvat ja normihuolto-ohjeethan on tuolla: http://www.moranbahweather.com/toyota/
Takaisinkutsut ja TSB:t löytyy tuolta: http://www.toyota-tech.eu/

TSB:t on tosin maksullisella puolella mutta muistaakseni tuonne pystyi ostamaan pääsyn yhdeksi tunniksikin ja maksoi muistaakseni jotain 3€ luokkaa. Viimeksi käsin kahlaamassa TSB:t läpi pari-kolme vuotta sitten ja osan niistä latasin talteenkin, kuten kaikki turboon liittyvät, mutta empä niitä illalla mistään jemmasta läytänyt.

Mutta nämä onkin jo omasta mielestäni astetta vakavammalle harrastajalle ja, jos auto makaa merkkihuollossa niin ei maksavan asiakkaan tarvitse edes tietää mistään turbon sielunelämästä. Ehkä sitten, jos auto on tutulla kyläpajan sepällä, niin noista linkeistä löytyy jotain rakentavan asiakaspalautteen pohjaksi :P
kädetön apumies
JJ
Viestit: 44
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 9:53 am
Paikkakunta: Vantaa

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja JJ »

Ja heti paha siellä missä mainitaan, rouvan kauppareissun tuloksena auto 3x pientareelle ja 34(2) Turbocharger System Malfunction vikakoodilistalla. Huoh.

No tulipa todettua, että Techstream ja MINI VCI toimii 64bit Window 10 koneessakin. Ajurit kone kaivoi suoraan Windows Updatesta ja FirmwareUpdateTool ei suostu käynnistymään mutta nätisti itse softa käynnistyi ja tunnisti auton.
kädetön apumies
anttijaa
Viestit: 56
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 11:08 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja anttijaa »

Onko imusarjan/sylinterinkannen kanavat osittain tukossa ? Tällöinhän paine nousee imusarjassa, missä tuo paineanturikin sijaitsee. Turbon paineohjaushan on säädetty avoimille kanaville, eikä ehdi ajoissa pienentää painetta osittain tukkeutuneelle kanavistolle.
Tällainen järkeily, en tiedä onko apua, mutta kannattanee tarkistaa. Joku foorumilainenhan oli itse käyttänyt imusarjan pois ja putsannut kanavat.
Janne_R
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Huhti 28, 2015 8:19 pm
Paikkakunta: Salo

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja Janne_R »

anttijaa kirjoitti:Onko imusarjan/sylinterinkannen kanavat osittain tukossa ?
Tämä voisi olla tarkastamisen arvoinen asia. Vaikka asia ei tällä ratkeisikaan niin putsaamisesta on muuten varmasti hyötyä.
kyltsi
Viestit: 9
Liittynyt: La Marras 14, 2015 12:44 pm
Paikkakunta: Iisalmi

Re: KDJ 120 turbo-ongelma

Viesti Kirjoittaja kyltsi »

Kunpa vika johtuisikin lastusta, niin pääsis jostain kiinni. Ei oo lastutettu ja muistelen lukeneeni jostakin, että vasta 2004 vuosimallista lähtien (kuukautta en muista) pystyis lastuttamaan.

Toivottavasti JJ:lle ei tule yhtä sitekä ongelma kuin minulla on. Toisaalta vika voisi löytyä nopeammin, josa sitä useammassa paikassa tutkittaisiin ja etsittäisiin. Löytyiskö Vantaan suunnalta jotain tämän tyyppisiin vikoihin erikoistunutta korjaamoa tai korjaajaa. Olisko kosteudella jotain tekemistä, jos kesällä helpottaa.

Minulle ovat kertoneet huollosta, että ongelma ilmenee lämpimällä koneella, mutta ei kylmällä. Painetta vain vähän liikaa, 0,1 baria. Olisiko vika mekaaninen, jos ei löydy testerillä. Minne paineen pitäisi mennä tai vähentyä ja jos sitä ei tapahdukaan, mikä osa (venttiili, portti ym.) estäisi painen poistumisen tai vähenemisen normaalisti. Maallikon arvauksia.

Nyt autoa oli testattu samanikäiseen ja suunnilleen saman verran ajettuun. Huollon mukaan data-arvot olivat olleet samanlaisia ja ne oli lähetetty maahantuojalle tarkempaa analyysiä varten. Samalla oli testattu toisesta autosta ahtopainetunnistin ja ilmamassamittari ja niissä ei ollut ollut vikaa. Hyvältä näyttää. Jos data-arvot ovat olleet samanlaisia, veikkaan yhä enemmän johonkin mekaaniseen vikaan.

Sain kuulla, että MB:ssä imusarjojen tukkeutuminen on aiheuttanut vastaavia ongelmia. Soitin huoltoon, mistä kertoivat, että ovat avanneet imusarjan ja todenneet, että ei ole tukkeutunut.
Vastaa Viestiin