Kuva Kuva

LJ70 vm93 Kysymyksiä

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Hei

Onko vanhempi ja uudempi koppaisen LJ70:n tekniikassa mitään suurempia eroja? Onko murrokset isommat uudempikoppaisessa vai sekoitanko johonkin muuhun.

Isä osti LJ:n, vm 93 (valmistettu 10/92) ja siinä ei ole perinteisen näköisiä napalukkoja. Onko ne sit jotku automaattiset? Tosin ne näyttää ihan kiinteältä laipalta, eli aika matalat. Japanparts EU:n mukaan pitäisi olla manuaaliset napalukot tai sähköiset. Tosin ei haittaa vaikka olisi kiinteät laipat. Toi on kuulemma ruotsista tuotu joskus vuonna 2007 ja ex sähköyhtiön auto.

Kuva

Niin ja hehkun, eikä polttoainesuodattimen merkkivalot ei syty kun kääntää virrat päälle. Varmasti kannattaa tsekata polttimot ensin mutta mikä muu voisi olla syynä? Ilmeisesti se kuitenkin hehkuttaa kun käynnistyy hyvin.

Jos jollain on tietoa erinäisistä tyyppivioista autoon liittyen niin saa vinkata.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Re: LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Olisko hdj:n navat? Lj:n ongelma on omasta mielestäni ruoste. Jousitus on eri uudessa ja vanhassa. Moottori uudessa 2lt-2.
Mulla oli -92 ja siinä manuaaliset napikset, kuten kaikissa muissakin lj:ssä mitä oon nähnyt.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Re: LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Korin ruosteet onkin tuosta hitsailtu ja runko on hitsaamaton ja kuin uusi. Sen kun sais suojattua jotenkin irroittamatta koppaa niin oispa hieno.

Mistähän löytys ovien lukkopesiä. Takaluukun lukkopesä täysin jumissa tai avain väärä. :D

Miten kanssa cruiseristit on toteuttanut tankin panssarin?
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Re: LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Lukkopesän saa aika helposti irti kun purkaa verhousta niin saa sen lukkopesän lukitusliuskan vedettyä irti, pesä irti ja löpöön likoamaan.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Re: LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Kiitoksia vinkistä, pitääpä kokeilla.

Paljonko vakio 2lt2 ahtaa?
Ollaan koitettu kartoittaa, että mitähän tuolle koneelle on tehty. Välijäähdytin on asennettu ja uusi vakio ct20 ahdin.
Ahdot nousee helposti sinne 0.8bar kaupunki pyörittelyssä. Ihan kivasti vääntää alhaalta ja parintonnin kierroksen kohdalla meno on oikeenkin vaivatonta. Moottoritielle kun kiihdyttää niin ahdot nousee sinne 1.0 ja jopa vähän yli, kunnes itsestään laskee 0,8 tienoille. Kierroksia taitaa silloin olla noin 3000rpm tienoilla. Loppuuko koneelta soppa vai hengästyykö turbo vai mikä laskee ahtoja? Onko kilon ahdoilla jo vaaraa koneelle jos se hetkellisesti käy siellä asti?
Savua ei putkesta tule kuin ns pölisemällä kun reippaammin kiihdyttää, ei mitään jäätävää putkea. Eli syöttöjä on varmaan hieman nostettu?

Sen verran tuntemattomia on turbokoneiden tieto, että kauheasti tulee kysymyksiä ja pelko että saa sopimattomalla ajolla koneen rikki. :oops:
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Re: LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Vakio ahtaa n. 0.7bar. Ymmärtääkseni ct26 herää aika myöhään tuossa koneessa, eli itse miettisin jotain muuta jonka sais heräämään aikasemmin niin sais myllyn vetämään alhaalta tukevammin. Moottori on aika luumu ja sen piristämisestä ahtamalla ja syöttämällä kestävyyden kustannuksella on paljon tarinoita. Lähinnä surullisia. Perusasetuksilla pääsee kyllä pitkät kilsat.
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Re: LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Muistaakseni -Mattti- :lla oli hyvät ohjeet läjän kulkupuolen piristämiseksi. Täytyykin koettaa ettiä...

Edit... UKK:ssahan on yksi ohje en tiedä sopiiko juuri tälle vuosimalllilel mjutta siitä on hyvä aloittaa. http://www.slck.net/viewtopic.php?f=23&t=10094
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Re: LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Tämä selvensi paljon, kiitos :)

Kauanko LJ hehkuttaa näin plussakeleillä? Hehkutuksen merkkivalo eikä filter valo syty kun kääntää virrat päälle.
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Avatar
vartiainen
Viestit: 788
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 1:25 pm
Paikkakunta: Pori

Re: LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vartiainen »

Hehkua aamulla 3-5 sekunttia ja jälkihehkua startin perään jonkun aikaa. Näkyy volttimittarissa hyvin tuo jälkihehku.
Avatar
4x4_88
Viestit: 431
Liittynyt: Ma Loka 01, 2007 8:42 pm

Re: LJ70 vm93 Kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 4x4_88 »

Löyty uusi korjauskohde kun koneeseen laitettiin 5w-40 öljyt.
Öljypohjassa on joku tooodella pieni reikä lähellä roppua, josta öljyä tippasee pihalle. Kun liinalla pyyhkäisee kuivaksi niin hetken päästä tulee tippa. Mitään näkyvää reikää/halkeamaa ei näy.
Voiko tollaista korjata muuten kuin hitsaamalla?

Samoin etuperä on kostea ja kampiakselin etustefa vuotaa vähän
#457
BJ40 ´75
Hiace 2,4D ´01
Vastaa Viestiin