HJ-61 vaihteistossa hämminkiä
Valvoja: Käyttäjä
HJ-61 vaihteistossa hämminkiä
Ongelmana on 3-vaihteen kytkeytyminen:
- Ajossa lämpimällä koneella 3:nen menee normaalisti päälle 2-vaihteelta ylöspäin vaihdettaessa.
- Pykällettäessä 4:lta 3:lle 3-vaihde ei suostu menemään päälle. Kuitenkin käyttämällä vaihdetta 2:lla niin sen jälkeen kelpaa taas 3-vaihde.
- Kylmällä vaihteistolla lähdettäessä 3:n kytkeytyminen huonoa ensimmäisellä yrityksellä. Kun vaihde on kerran käynyt päällä niin menee kuten edellä kuvattu.
Aluksi epäilin ongelman syyksi synkrorenkaiden kulumista, mutta olisiko sittenkin vika siirtohaarukassa(oissa). Vaihteistoon on vaihdettu öljyt eikä se tuohon toimintaan vaikuttanut mitenkään. Onkohan noissa siirtimissä jotain tiettyjä palikoita, jotka menee remonttiin puolen miljoonan kilometrin jälkeen?
- Ajossa lämpimällä koneella 3:nen menee normaalisti päälle 2-vaihteelta ylöspäin vaihdettaessa.
- Pykällettäessä 4:lta 3:lle 3-vaihde ei suostu menemään päälle. Kuitenkin käyttämällä vaihdetta 2:lla niin sen jälkeen kelpaa taas 3-vaihde.
- Kylmällä vaihteistolla lähdettäessä 3:n kytkeytyminen huonoa ensimmäisellä yrityksellä. Kun vaihde on kerran käynyt päällä niin menee kuten edellä kuvattu.
Aluksi epäilin ongelman syyksi synkrorenkaiden kulumista, mutta olisiko sittenkin vika siirtohaarukassa(oissa). Vaihteistoon on vaihdettu öljyt eikä se tuohon toimintaan vaikuttanut mitenkään. Onkohan noissa siirtimissä jotain tiettyjä palikoita, jotka menee remonttiin puolen miljoonan kilometrin jälkeen?
HJ61 vm 1987
Re: HJ-61 vaihteistossa hämminkiä
Vaikuttaa siltä, että jakolaatikon öljy karkaa päälaatikon puolelle. Kerroit että öljy on vaihdettu. Kokeile täyttöaukosta tuleeko jakolaatikosta öljyä. Jos ei, niin avaa päälaatikon täyttöproppu ja katso mitä sieltä tulee. Jos pullahtaa öljy ulos niin sitten pitää tehdä
ns. hullunkierto laatikoiden väliin jotta jakolaatikossakin olis öljyä. Ohje siitä on 40-sarjan korjaustopicissa kuvana.
ns. hullunkierto laatikoiden väliin jotta jakolaatikossakin olis öljyä. Ohje siitä on 40-sarjan korjaustopicissa kuvana.
Re: HJ-61 vaihteistossa hämminkiä
Kun omaa kokemusta näistä Land Cruisereista ei ole, niin mikä tuossa ongelmassa viittaa öljyongelmiin? Eikö puutteellisen voitelun pitäisi näkyä muillakin vaihteilla.
HJ61 vm 1987
Re: HJ-61 vaihteistossa hämminkiä
Jakolaatikossa taitaa kolmos- ja vitosvaihteiden akseli olla ylimpänä. Kun öljyn pinta laskee liian alas, niin roiskevoitelusysteemillä toimiva tekniikka ei saa riittävästi öljyä voidellakseen tehokkaasti hammaspyöriä. Pyöriessään siellä kuivana tuota takeltelua esiintyy nimenomaan niissä vaihteissa. Se öljy karkaa sieltä jakojaatikosta pääpaatikkoon vuotavan väliakselin stefan kautta. Takaisin se ei valu samaa tietä. Vaihdelaatikkojen väliin laitettu ulkopuolinen letku palauttaa karanneen öljyn takaisin jakolaatikkoon.
Re: HJ-61 vaihteistossa hämminkiä
Öljymäärät ja hullunkiertoputki vielä kokeilematta, kun kytkimeen iski hydraulivuoto. Mitenkähän on, onkohan jarru- ja kytkinpiireissä käytetty pituudeltaan samoja letkuja? Jarruletkuja tuntuu saavan halvalla paikasta jos toisesta, mutta kytkinletkuja harvemmasta.
HJ61 vm 1987
Re: HJ-61 vaihteistossa hämminkiä
Jakolaatikolla ei ole mitään tekemistä päävaihteiston vaihteiden kanssa, jakolaatikossa on vaan hidas maastopuoli ja nopea"tievälitys".parukit kirjoitti:Jakolaatikossa taitaa kolmos- ja vitosvaihteiden akseli olla ylimpänä. Kun öljyn pinta laskee liian alas, niin roiskevoitelusysteemillä toimiva tekniikka ei saa riittävästi öljyä voidellakseen tehokkaasti hammaspyöriä. Pyöriessään siellä kuivana tuota takeltelua esiintyy nimenomaan niissä vaihteissa. Se öljy karkaa sieltä jakojaatikosta pääpaatikkoon vuotavan väliakselin stefan kautta. Takaisin se ei valu samaa tietä. Vaihdelaatikkojen väliin laitettu ulkopuolinen letku palauttaa karanneen öljyn takaisin jakolaatikkoon.
Re: HJ-61 vaihteistossa hämminkiä
Kytkimen hydraulilinjan korjuun yhteydessä kattelin etuvedon tärinäongelmaa, jonka oletin johtuvan etukardaanin nivelistä tai kardaanin epätasapainosta No, syy on etukardaanin takanivel, joka on todella väljä. Samalla pisti silmään etukardaanin ja vaihteiston tukipalkin välinen todella olematon välys lähellä tuota niveltä. Autoa on korotettu jousitusmuutoksella ~ 80 milliä (etukaaren alapinnan ja etuakselin keskikohdan etäisyys 530 ja original käsittääkseni luokkaa 460-470?). Onkohan täällä kokemuksia tuohon palkkiin tehtävistä muutoksista alustakorotusten yhteydessä? Heräsi epäily, että olematon käyntivälys etukardaanin ja vaihteistotuen välissä olisi aiheuttanut hetkittäistä kantamista ja rikkonut ristikkonivelen, kun muut ristikot olivat jämerän oloiset.
HJ61 vm 1987