Kuva Kuva

HJ60/61 ei lataa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

dartsan
Viestit: 3
Liittynyt: Su Touko 22, 2016 7:17 pm
Paikkakunta: Pöljä

HJ60/61 ei lataa

Viesti Kirjoittaja dartsan »

Eli 88 vuoden HJ60/61 sekulista lataus hävis ihan ykskaks ja hiilet vaihdoin äsken, mut ei lataa silti. Hiilet oli aivan loppu, joten luulin siinä olevan syyn. Autossahan on sisäisellä säätimellä oleva laturi.

Lueskelin korjausoppaasta tuota laturin testausta ja annoin maita siihen takaa katsottuna vasempaan napaan säätimen alla. Sillon pitäs ladata, jos säädin sökö. Mut eipä lataa. Eli laturi lienee sillon mykkä. Onko kukaan korjannut koskaan noita? Eli alkaako taistelu tuulimyllyjä vastaan, vai onko siellä vaan joku tinaus irti?

Merkkivalohan tuossa on palanut aina sen mulla ollessa ja se mittari kenkkuillu, mut on se ladannu koko ajan.

Taustoja sen verran et tuossa on ahdettu 2H kone ja 61 pumppu, ja sammutusta en oo vielä ratkaissu. Olen siis sammuttanut pykälällä. Joskus olen vahingossa katkaissut virrat ensin, eli auto on käynyt hetken virrat katkaistuna. Mutta ei kait se siihen liity? Ja onko noissa muualla sulakkeita lataukseen liittyen, kuin yksi sulakerasiassa?

-Tomi
parukit
Viestit: 108
Liittynyt: To Marras 15, 2012 8:25 pm
Paikkakunta: Ypäjä

Re: HJ60/61 ei lataa

Viesti Kirjoittaja parukit »

Laturista kärähtää diodit kun pääkatkaisijasta nykäisee virrat poikki auton käydessä. Asiasta on minulla ihan omakohtainen karvas kokemus. Autosähköliikkeestä vaan korjattu vaihtolaturi paikalle niin pelittää. Niissä ei yleensä ole alipainepumppua mukana, joten omasta vanhasta sellainen. Se rele siellä apukuskin jalkatilassa aiheuttaa aina joskus harmia merkkivalojen muodossa. Liittimien hionta auttoi ainakin jonkin aikaa.
dartsan
Viestit: 3
Liittynyt: Su Touko 22, 2016 7:17 pm
Paikkakunta: Pöljä

Re: HJ60/61 ei lataa

Viesti Kirjoittaja dartsan »

Niinpä oli kärynnyt laturi. Ilmeisesti huonon maadoituksen takia. Oli maakaapeli melkien irti koneen kyljestä. Toyotalta kunnostettu vaihtolaite tilalle, niin johan rokkaa.

Ja se valon relekin piti purkaa ja tinailla uudelleen. Varsinaista vikaa en huomannu, mut se ei vetäy kunnolla, niin käytin auki. Nyt näyttäs toimivan.

Enää ei oo häveissä ku pitkien valojen ja hehkun merkkivalot. Mut hehkun kuulee ja pitkät huomaa ku vastustajat vilkuttaa iloisesti.
Vastaa Viestiin