Kuva Kuva

LC120 käynnistysongelma

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

JHS
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 7:35 am
Paikkakunta: OULU

LC120 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JHS »

Tervehdys,

Auto LC120, vm 2003, 3.0 diesel, ajettu autolla 260tkm

Kun auto seisoo viikonlopun (pe illasta su iltaan) niin ei lähde käyntiin helposti, hörähtää kerran jonka jälkeen lähtee yleensä neljännellä startilla (noin 3-5 sekunnin startteja) käyntiin ja käy ilman ongelmia. Aivan kuin tippuisi paineet pois polttoaine järjestelmästä kun autoa ei ole käytetty. Yhden yön seisonnan jälkeen ei mitään ongelmia starttauksessa. Autossa niin lokilämppäri kuin myös webasto, tekee kummallakin samaa(lämmitetty niin ettei hirveästi hehkuta).

Mistä kannattaa lähteä hakemaan vikaa? Mitä arvoja kannattaa tarkistaa techstreamista? Miten tuo polttoaineen syöttö toimii LC:ssä?

Seuraavia huoltoja tehty viimeisen kahden kuukauden aikana:
* diesel suodattimen vaihto(joulun aikoihin)
* koneen ilman suodattimen vaihto (joulun aikoihin)
* Common rail suuttimien puhdistusaine(Forte) (tammikuun puolessa välissä)
* moottoriöljyn ja öljyn suodattimen vaihto (tammikuun puolessä välissä)

En muista tarkkaa hetkeä kun "ominaisuus" tuli esille :) Ollut ainakin tämän vuoden puolella. Voisko vaihdettu polttoaineensuodatin(tarvike, bosch) tehdä tämän --> esim o-rengas pohjassa huonosti? En ole huomannut että tiputtelis polttoainetta konehuoneeseen...

.JHS
Risto113
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 10, 2016 12:10 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: LC120 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Ilmavuoto polttoaineen sekaan on mahdollisuus, koska tässä ei ole minkäänlaista syöttö tai siirtopumppua; kokeapainepumppu imee itse tankista asti.
Linja on siis alipaineinen pumpulta taakse päin, ja vuoto aiheuttaa ilmaa polttoaineeseen eikä polttoaineen vuotamista ulospäin.
Siis sellainen juuri sopivan pieni vuoto..

Sopisi myös siihen, että pidempään seisoessa pahenee, kai?
...sekaan tulee ilmaa, ja aine palaa tankkiin...

Horähdys ja sitten ei mitään-tilanne syntyy, kun suutintukissa on vielä ainetta (pumpun jälkeen oleva osuus siis), jolla saa käymään sekunnin tai alle. Sitten tulee ilmaa, ja sammuu.

Mersuissa, joissa vastaava imusysteemi ilman siirtopumppua, on samanlaista vaivaa. Kokemusta on. Niissä korjataan vaihtamalla kovettuneita letkuja ja o-renkaita.

Techstream ei ole tuttu, mutta jos sillä saa startin aikana livenä seurattua commonrail-tukin painetta, kertoo se jo paljon.
Jos startatessa 0 tai lähes 0, on siellä ilmaa. (tai muuten iso vika)


Jaa, lisätääns vielä sen verran, että suodatinrempassahan on mahdollisuus toki tehdä ilmavuoto, juurikin pohjaventtiilin tiiveys yms.
JHS
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 7:35 am
Paikkakunta: OULU

Re: LC120 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JHS »

Moro,

Sen verran tuli tutkittua että tankissa on alipainetta. Käy suhteellisen kova suhahdus kun aukaisee tankin korkin.

Auto lähti rykimättä käyntiin seuraavilla toimenpiteillä:
* Tankin korkki auki niin että pääsee ilmaa. Kuului alipainemainen suhahdus
* Polttoainesuodattimen päällä olevalla pumpulla polttoainetta suodattimeen niin kauan kun pumppu kovana. Pumpatessa kuuli kuinka suodatin oli tyhjähkö.
* Ekalla startilla käyntiin

Aiemmista huolloista jäi mainitsematta auton pohjan massaus joulukuun puolessa välissä. Voisko tässä olla syypää?
* Miten tankin huohotin järjestelmä toimii?
* http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/200 ... ube#77017B
* Tuossa kuvassahan 77012 / 77012-35060 on tankin huohotin, kuva kyseisestä osasta löytyy http://www.lnfl.com.cn/fittingsPic.aspx ... 7012-35060
* Mitenkähän tuohon osaan olisi helppo päästä käsin, näyttäisi olevan tankin yläpuolinen osa?

Tänään tarkistukseen commonrailien paineet ja samalla pitää tarkistaa myös korjausarvot. Toyotan huollosta sanottiin että Techstreamissa olisi jokin testausohjelma myös commonrail:lle, onko kukaan käyttänyt?

.JHS
Risto113
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Elo 10, 2016 12:10 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: LC120 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Hyvin voi olla massattu tukkoon.

Tässä englanniksi juttua ja kuvia huohottimesta, nämä pojat hiukan eri syystä, jatkavat letkulla ylemmäksi vesistönylityksien takia. Kuvista näkyy paikka hyvin;
http://www.pradopoint.com/showthread.ph ... aybe/page2
JHS
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 7:35 am
Paikkakunta: OULU

Re: LC120 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JHS »

Jatketaan tähän samaisen auton käsittelyä..... Alkoi viime viikolla paineet menemään alas joka ikinen yö niin että joutui pumppaamaan suodattimen päältä että sai auton helposti käyntiin...

Tänään tehtyä:
* Polttoaineen suodatin vaihdettu uudelleen, katsotaan auttaako paineiden häviämiseen
* Hengitin putsattu päällisin puolin, ei ollut samanlainen kuin tuossa aiemmassa linkissä. Olis pitänyt ottaa kuva :)

Sitten testasin viime viikolla suuttimien tilanteen kun naputtaa lämpimänäkin... Satasen vauhdissa kuulee naputuksen...
* 1 pytty korjausarvo 1.4 kylmänä ja noin -3 kun kone lämmin
* 2 pytty korjausarvo 1.1 - 1.8 niin kylmänä että lämpimänä
* 3 pytyn korjausarvo kylmänä 3.5 ja lämpimänä 2.8
* 4 pytyn korjausarvot -1.0 - (-2.4)

Seuraavia korjauksia tälle viikolle
* Suuttimien vaihto kaikkine tarvikkeineen(putket, tiivisteet) - korjattuja ei oikein meinannut löytyä suomesta mutta uusien hinnaksi sain 420e/kpl.
* EGR:n tulppaus täällä esiintyneen ohjeen mukaan

.JHS
T.mupez
Viestit: 5
Liittynyt: La Heinä 12, 2014 12:06 am

Re: LC120 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja T.mupez »

Omassani on ollut hyytymistä kiihdytyksissä sekä epämääräistä vaihtelua perstuntumalla voimanannostelussa myös tasakaasulla (tosi ujoa nykimistä). Tätä olen netistä selvitellyt ja SCV-solenoidit (suction control valve) korkeapainepumpun kyljessä on monessa kohtaa olleet vaihtokunnossa. Onko tämä sulle tuttu juttu? Saattaa kuulemma aiheuttaa myös suuttimille liian suuria korjausarvoja, vaikkei suuttimet vielä olisi kovin kuluneetkaan. SCV-solenoidit pumpussa (kaksi kpl ainakin vuosimalliin 2004/08 asti), kontrolloivat polttoaineen virtausta tankista pumpulle (ja sieltä railille?). Jos ne alkaa jumittelemaan, niin polttoainetta ei saada koneelle asti. En toki usko että tuo käynnistymisongelma tästä johtuisi, mutta noihin suutinhommiin aattelin kommentoida.

Täällä korjausarvot ovat myös aika pelottavia (lämpimänä):
1: 4 mm3
2: 0 mm3
3: -2 mm3
4: -3 mm3

Oma selvittelyni on vielä kesken...
J120 citymaasturi
JHS
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 7:35 am
Paikkakunta: OULU

Re: LC120 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JHS »

Suuttimet vaihdettu ja homma pelittää, lopetti ylimääräisen nakuttamisen. EGR tulppaus tehtiin samalla + imupuolen putsaus.. Jotenkin tuntuu auto pirteämmältä :)

Polttoainesuodatin oli luultavasti syypää ilmavikaan. Auto nyt ei ole vielä seisonut yli 12 tuntia joten viikonloppuna näkee katosiko vika.

SCV solenoidit oli itelläkin mielessä kun tuota ilmavikaa etsittiin, mutta ei vielä tarvi ainakaan vaihtaa... vois kuitenkin hakea jo hyllyyn odottamaan vaihtoa :)

Tulevaisuudessa polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä ajan koneeseen yön ajaksi puhdistusaineen.. Uusi suodatin täyteen puhdistusainetta, vähän aikaa käynnissä ja jää siihen seisomaan....

.JHS
JHS
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Tammi 03, 2017 7:35 am
Paikkakunta: OULU

Re: LC120 käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja JHS »

Ja ettei elämä kävis tylsäksi land cruiserin kanssa niin nyt tuli sitten ensimmäisiä vikavaloja kojetauluun....

34(2) Turbocharger System Malfunction

Virrat pois ja auto uusiksi käyntiin ja homma pelitti taas 300km kun uusiksi.. Näyttää heittelevän vikaa päälle silloin tällöin, ajettuna on 1500km ensimmäisestä. Testerillä näyttäisi että ahtopaineet ovat hetkittäin joko liian alhaalla tai liian ylhäällä.

Ja tänään aamulla sitten huomasin että veto loppuu 2500 rpm:n kohdalla. Ja nykii kun yrittää painaa kaasua. Edellisen kerralla tämän vian yhteydessä vaihdoin polttoaineensuodattimen joka korjas tilanteen 2 kuukaudeksi.

Luettuani turbovikoja ja vetovikoja slck:sta ja pradopointista päädyin seuraavaan:
* uusi suodatin ahtopaineen tunnistimen letkuun kuten vikana oli täällä --> http://www.slck.net/viewtopic.php?f=8&t=13021&start=15
* SCV-solenoidit polttoainepumppuun

EGR on vielä tulpattuna mutta aloin miettimään että voisiko tuo tulppaus aiheuttaa hetkittäin ylimääräistä ahtopainetta? Sehän on kytkettynä turboon. Pitääkö se vain nöyränä putsata vuosittain....

Mielipiteitä kaivattaisiin mitä kannattaisi tarkastaa seuraavaksi :)

.JHS
Vastaa Viestiin