Sivu 1/1

j120 moottori vikatilaan

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2020 4:14 pm
Kirjoittaja JukeBoy
Moro.

Minulla on 2006 3 d4d kdj125 land cruiseri.

Mistähän lähteä vikaa etsimään kun moottori menee vikatilaan kun kylmällä koneelle vähänkään reilummin kaasuttaa.
Lämpimällä en ole huomannut tätä ja kuittaantuu kun antaa olla hetken sammuksissa.

Re: j120 moottori vikatilaan

Lähetetty: La Maalis 21, 2020 11:06 am
Kirjoittaja kiilax
EGR-venttiili karstoittunut,siinä yksi vaihtoehto,joskus on ollut myös vikakoodi muuttuvasiipiselle turbolle.
Jättää kyllä vikakoodin tietokoneeseen eli kannattaa luetuttaa vikakoodit.
Siitäpä se lähtee. :wink:

Re: j120 moottori vikatilaan

Lähetetty: Ti Maalis 24, 2020 10:29 am
Kirjoittaja JukeBoy
Tämmöisen vikakoodin antoi :
Turbo/Super Charger Boost Control Solenoid Circuit Open

Re: j120 moottori vikatilaan

Lähetetty: La Touko 16, 2020 1:14 pm
Kirjoittaja JukeBoy
Moro.

Tilasin maailmalta tuon boost control solenoidin eli säätimen. Vähän erinäköinen oli, mutta turbolle menevä tanko saman mittainen, liittimet ja kiinnityksrt passasi.
Tässä oli vika kun ei enään mene vikatilaan ,mutta nyt on ongelmana ettei ahda alle 2500rpm.

Re: j120 moottori vikatilaan

Lähetetty: Ti Touko 26, 2020 8:59 am
Kirjoittaja Risto113
Jos säädin on oikeanlainen, voi olla se tangon säätö väärä.
kokeile ruuvata sitä.
On tosi herkkä, 1/4 tai max puoli kierrosta kerrallaan ja välillä kokeillen

Re: j120 moottori vikatilaan

Lähetetty: Ti Touko 26, 2020 5:18 pm
Kirjoittaja JukeBoy
Oli turbolta tuleva tanko mennyt lukkorenkaan läpi ja irronnut säätimestä kokonaan.
Ahtamaan alkoi, mutta kulutus on aika suuri pienessä pyörityksessä.Tosin ei hetkeen ole tullut tarkkailtua muutoinkaan.

Ei tuota tankoa vissiin voi säätää tuon ikäisessä? Vanhemmassa on erilainen säädin.

Re: j120 moottori vikatilaan

Lähetetty: Pe Kesä 05, 2020 8:20 am
Kirjoittaja JukeBoy
Moro taas.

Nyt käyty pidempi reissu ja matka-ajossa keskikulutus 100 vauhdilla ajotietokoneen mukaan 9,5l. Aiemmin kulutus ollu 8,4-8,6 seka-ajossa.
Tasaisessa ajossa ei suurta eroa, mutta heti kun kiihdyttää tai loivakin mäki kulutus pomppaa taivaisiin.

Uusi turbo boost actuator oli vähän erilainen (asentotieto liitin eri asennossa, ilmeisesti eri turboversioon tarkoitettu), mutta liittimet, kiinnitys ja turbolta tuleva tanko samanlaisia. Nyt ei ole mennyt moottorienään suojatilaan.

Voiko tuota turbon ruuvia säätää vai pitääkö metsästää netistä uusi säädin ja toivoa. suomesta ei saa kun turbon mukana.
https://www.4x4community.co.za/forum/sh ... -Limp-Mode Tuossa näkyy ruuvi jota tarkoitan.