Kuva Kuva

1kd-ftv hammashihnan kiristinrulla

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

komulatu
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2019 8:17 pm
Paikkakunta: Kempele

1kd-ftv hammashihnan kiristinrulla

Viesti Kirjoittaja komulatu »

Kyseessä on 1kd-ftv (d4d, 127kW) moottori, johon vaihdoin vasta jakohihnan. Vaihdon yhteydessä huomasin, että kiristinrulla kiinnitysmekanismeineen pääsi hieman liikkumaan pultin suuntaisesti (ja toki tietysti hydraulisen kiristäjän suuntaisesti normaalisti).. Välys siis tuntui tuossa allaolevan kuvan punaisella ympyröidyssä kohdassa, jolloin ko. pultin ja kiristysrullan kiinnitysrungon väliin jäi n. 0,5-1mm rako. Pultin kiristin momenttiin (35Nm). Ja kyllä, prikka tuli laitettua tuon rullan kiinnitysrungon ja lohkon väliin. Mittasin kyllä työntömitalla tämän uuden ja vanhan kiristinrullan, eikä tuossa näyttänyt eroja olevan. Onko vastaavia huomioita foorumilaisilla, onko tämä suunniteltu näin toimivan, vai pitääkö tuossa alkaa vielä pultin ja prikan vaihtoon.
Liitteet
j120_kuva1.JPG
j120_kuva1.JPG (75.73 KiB) Katsottu 1547 kertaa
komulatu
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2019 8:17 pm
Paikkakunta: Kempele

Re: 1kd-ftv hammashihnan kiristinrulla

Viesti Kirjoittaja komulatu »

Vastaan tähän itse itselleni, kun asiaa tarkemmin viikonloppuna tutkin. Toivottavasti tästä on jollekkin myös hyötyä.

Eli pultti jolla kirisrullamekanismi kiinnittyy lohkoon on sellainen, että sen liukuosan pituus jossa kiristinrulla pääsee hydraulikiristäjän vaikutuksesta kääntymään on 38,5mm, ja tämän päälle toki tulee sitten kierteet jolla kiinnittyy lohkoon. Aikaisempi kiristinrulla oli Gatesin valmistama, jonka rungon mitta oli 38,3mm, eli tällöin sille jäi 0,2mm liikkumavara pultin suuntaisesti. Nyt kuitenkin tässä vaihtamassani SKF:n sarjassa sama mitta oli 37,8mm. Tästä kuitenkin kaikki ei mennyt välykseen (0,7mm), vaan välys oli 0,5mm (ilmeisesti prikka antoi hieman periksi). Kuitenkin rulla kattaa molemmissa välyksen ääriasennoissa koko hihnan, joten en näe tuolla mitään suurta merkitystä. Tämä vaan pisti kasetessa silmään, kun harvemmin tuonne jakopään osiin on välyksiä tarvinnut heittää :) Toki tuota välystä olisi voinut kompensoida paksummalla prikalla lohkon ja kiristinrullan välissä, mutta en nähnyt sitä aiheelliseksi.

Mutta tässä oli ilmeisesti kyseessä vaan toleranssista (toki valmistajakohtaisia ero voi myös olla), mutta toistaiseksi nyt tällä mennään.
Vastaa Viestiin