Kuva Kuva Kuva

HJ-käsijarrun säätö.

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

HJ-käsijarrun säätö.

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

On se vaan niin yksinkertainen, ettei mene miun nuppiin. Vaihdoin jarrukengät taakse ja myös käsijarruvaijerin, silti käkkäri ei toppaa. Jarrut toppaa kyllä ja hyvin..mutta miten saan käsijarrun toimimaan aikaisemmin. Kahvapäässä ei säätöä lainkaan, vaan mutteri kierteen pohjassa jo. Kyllä se maksimiasennossaan hiukan ottaa kiinni, mutta pitäis kai toimia jo aikaisemmin? jotenkin tuntuu kuin vaijeri olisi liian pitkä? Aiempi omistaja oli lisännyt kahvapäätyyn muttereita jotta vaijeri tulisi enempi ohjaamoonpäin. vaihdoin vaijerin kun kuvittelin sen venyneen.


t. Marko
SISU
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 10:23 am
Paikkakunta: Pohojoispohojanmaa

Viesti Kirjoittaja SISU »

Kuulostaa vähän oudolta. Kyllä pitäis olla säätö varaa. onhan sulla kenkien säädöt ok. jos kengät ei oo lähellä sitte on ongelmia... Eli siis löysäät kasijarruvaijerin aivan löysälle ja sitten säädät kengät lähelle rummuista ja lopuksi säädät vaijerin.
SISU:lla siitä selviää
Avatar
mpa567
Member
Viestit: 64
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:19 am
Paikkakunta: Narva

Viesti Kirjoittaja mpa567 »

Ootko tarkastanu vivuston kunnon? Jos nivelet on väljät se voi 'syödä' vaijerin liikevaran ennen kuin kenkä heilahtaa.
Mika
SLCK #112
HDJ 100, -00
Hilux Double cab -11
Volvo C303, -77
Suzuki SJ 413, -87
BMW Z4 M-sport Coupe, -06
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

vivusto heiluu kuin haapa tuulessa... täytynee kehitellä jotain värkkiä, lekaa ja isompaa akselitappia/pulttia. Varmaan ensihoito kumminkin vanhalla mutteripatentilla...
mapylk
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 9:27 am

Viesti Kirjoittaja mapylk »

Juuh, saman homman kanssa taistelin syksyllä katastusta edeltävänä yönä...

Minulla oli semmoinen bugi, että tarvikejarrukengät oli tehty hiukan ohuemmasta pellistä kuin omat, ja kenkien levitysmekanismi ei toiminut, koska koko "tappi" pääsi pyörimään hiukan edes takaisin. Litistin tapin päässä olevat hahlot tiukemmiksi, niin siitä lähtien on pelannut kuin Cruiserin kuuluukin!

Elikkä jos levitysmekanismi päästää kengät liian kauas, niin vaijeria kiristämällä KÄSIjarrua ei saa toimimaan. Siinä vivustossa kun on aika pieni liikerata. Jalkajarrut pelaa kyllä, niissä sylintereissä on varaa vaikka kuinka.

- Marko P
Avatar
JF
Member
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Jep, ne automaagiset kulumista kompensoivat ruuvit (tai niitä pyörittävät mekanismit) takarumpujen sisällä ovat varmaan saaneet ajan hammasta, jos hyvin käy ne voi herkistellä, mutta itse jouduin ostamaan toisen puolen ruuvin jotta säätö alkoi toimia.

Periaatteessa jos käsijarru tuntuu löysältä pitäisi sen kahvaa edestakaisin vetelemällä saada kiristettyä jarruja pykälä pykälältä.
havi

Viesti Kirjoittaja havi »

JF kirjoitti:Jep, ne automaagiset kulumista kompensoivat ruuvit (tai niitä pyörittävät mekanismit) takarumpujen sisällä ovat varmaan saaneet ajan hammasta, jos hyvin käy ne voi herkistellä, mutta itse jouduin ostamaan toisen puolen ruuvin jotta säätö alkoi toimia.

Periaatteessa jos käsijarru tuntuu löysältä pitäisi sen kahvaa edestakaisin vetelemällä saada kiristettyä jarruja pykälä pykälältä.
miten mahtaa vaijeri muuttua vuosimallista 82 eteen päin varaosa liikeet ei
tunne ennen v 82 tojotalta ei apua vain uuden sopivan etu vajerin hinta 102e . tilasin varaosa liikeen kautta (toivottavasti käy) 48e
rummut sun muut auottu vika lienee vaijeri kankeaa eikä anna löysiä
on jo näitä mutteri virityksiä sisua on ostettu ja syöty
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Motonetin luettelosta:


Käsij vaijeri LandCruiHJ60 -82

HJ60 4,0D 80->10.82 (takaosa) [1980-1982]

29.90 €

Kouvolassa 1 kpl.

En tiiä onko tästä apua.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Avatar
JIIHAA
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Syys 01, 2009 9:39 pm
Paikkakunta: Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Mitenkäs se menikään se lyhyt vairi sielä Rummu sisällä. Joskushan se tipahtaa sieltä hahlosta/keinusta itelleen.
Avatar
Artsi777
Member
Viestit: 150
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 7:29 pm
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja Artsi777 »

Homma on helpoin aloittaa siitä että ottaa sieltä kahvan päästä kaikki ylimääräiset mutterit pois ja avaa säädön. Sen jälkeen tarkistaa että vivustot rumpujen päässä liikkuvat ihan käsin ja myös takaisin toppariin asti. Sen jälkeen tarkistaa ettei pieni välivaijeri rummun sisältä ole hypännyt pois uraltaan ja kun kaikki liikkuu ja on paikoillaan niin säädät kengät rummun lähelle ihan käsipelein ( ei se automaatti säätö aina toimi) ja vasta tämän jälkeen säädetään tyhjä pois kahvan päästä ja hups johan pitää :):)
Yleinen moka näissä hoojiin jarruissa näyttäis olevan se että kun kässäri ei pidä, niin laitetaan kahvan päähän lisää "tavaraa" jolloin rummun päässä oleva vipu törmää rautoihin ennen kun kengät edes koskevat rumpua.....

Vähän ajatusta kehiin ni kyllä se siitä :)
Vastaa Viestiin