Kuva Kuva

Hj60:sen turbotus projekti (APUA kaivataan)

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Hj60:sen turbotus projekti (APUA kaivataan)

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Näitä näytti löytyvän jonkun verran tuolta haulla mutta aloitetaampa
uusi, johon toivottavasti saadaan kerättyä koko projektin eteneminen loppuun asti.
Koska aikasemmat eivät juuri valaise asiaa.

Eli 2H koneen ahtaminen on kysymyksessä.

Tarvikkeita kerätään vielä kasaan.
Nyt löytyy nurkasta Toyotan CT26A ahdin ja 12H-T:n pakosarja

Tarvikkeista puuttuu vielä suurin osa, eli
Osa:
Ahdin------------------------------Toyota CT26A
Pakosarja-------------------------Toyota 12H-T
Cooleri----------------------------Autobahn 88
Downpipe------------------------3" Rosteria
Ahtoputkisto----------------------2½" Rosteri putkea
Pneumatiikka säätö ventiilit--------dunlopp hiflexilta
Öjyn kierto----------------------Toyota Suprasta
Vesi kierto---------------------
Jos jollain on nurkissa sopivia tarvikkeita niin yv:tä kehiin niin pistetään eurot kiertämään :D

nymis@offipalsta.com
Viimeksi muokannut NymiS, To Tammi 26, 2006 11:26 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kysyppä neuvoja, laippoja, coolereita, ahtoputkistoja, yms. 0503424766
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Mistä löytyisi tuohon toyotan ahtimeen Öljyn kierron tulo/lähtö putket?
Vesikierron lähdöt olis myös hakusessa.

Mikä on öljynpaine-anturin kierre jotta saisi tuon öljyn haarotettua T-kappaleella sieltä ahtimelle.
JV73
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 11:30 pm
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja JV73 »

taitaa olla 1/8r?
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

JV73 kirjoitti:taitaa olla 1/8r?
Siis öp-anturi ilmeisesti?

Löytyykö varmaa tietoa ??
JV73
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 11:30 pm
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja JV73 »

vertaa 1/8r rasvanippaan niin tiedät. tai käy hi-flex:ssä tai jossain hydrauliikka liikkeessä.
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Ongelma on nyt se kun öljyn tulo/lähtö tulis ahtimessa suoraan ylös päin?
Ja sehän pitäisi tulla suoraan alas, joten mikä lääkkeeksi...
Kompressori pesää kääntämällä niin paljon kuin hukkaportin kello antaa periks pystyy hieman helpottamaan tilannetta mutta ei riittävästi.

Kuinka olette ratkaisseet tämän ropleeman kun olette ahtimen siirtäneet
pakosarjan yläpuolelle?

Tässä on nyt joku mitä en oo hoksannut, kertokaa te jotka tiedätte :oops:

OSTETAAN:
öljyn tulo/lähtö putki
vesi kierron lähdöt ahtimelta
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Meikäläinen laittoi bj:hin garret t03:sen joka oli patrollista peräisin. Sitä piti myös käännellä jos johonkin suuntaan.Kompura pesä kääntyi pultit löysäämällä,mutta pako pesä vaati reilun kuumennuksen kaasupilleillä ennen kuin kääntyi,ja jäähdyttyään tarttui taas kiinni.
Öljyn tulon ja lähdön valmistin itse latikasta eli poralla reiät,tulo puolelle hitsasin jonkun hydrauli nippelin oiskohan ollu 1/8".
Paluu puolelle 22 mm putkea, josta letku / putki nostaja laaksoon,joka on osoittautunut vääräksi paikaksi.Öljy pohja on oikeampi osoite koska huohouksen kanssa tuli ongelma.Lopuksi viilasin laipat suoraksi, ja paperi tiiviste ja liimaa niin pitelee.Aikaa meni itse hommaan pari päivää. Säätelyihin ym.sitten vähän enenmän.Mutta toimii ja on aika pirteä.
Onko HJ:ssä alipainesäätöinen pumppu?
Bj:ssä on joten se aiheutti hieman päänvaivaa mm.pumpun säätökalvo antautui lähes välittömasti,joskin kun mokomalla nahkalärväkkeellä oli ikää jo 24 vuotta niin eipä ihmekkään.Uusi on kestänyt.Myös kaasuläpän ylä puolella olevaa alipaineniukainta piti kääntää.
Ei muuta kun askartelemaan.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Tuossa toyotan ahtimessa näyttää olevan lukkorengas joka pitää kompurapesän kiinni ja pakopesä on puristusklemmarilla kiinni.

Kompurapesän puolella on lukko tappi(pieni 5mm putki sokka) pesän sisällä jonka voi poistaa jolloin kompurapesän voi kääntää haluttuun asentoon.
Asentoa rajoittaa hukkaportti joten sitä ei voi käännellä ihan miten haluaa.
Pakopesässä on myös samanlainen lukko tappi jonka voi poistaa jolloin pakopesää voi myös kääntää.

Pakopesä oli todella tiukkaan purrut itsensä kiinni.
CRC:tä ja koputtelua laakeripesää (lyönti suunta pakopesästä pois päin)
Ja pakopesä oli hetken päästä irti.
Tuossa kannattaa olla sitten varovainen kun koputtelee, että ei esim. pudota
ahdinta lattialle.
Viimeksi muokannut NymiS, Ke Tammi 18, 2006 11:34 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Tänään asensin välijäähdyttimen paikalleen jotta saisi paineputkistoa vähän suunniteltua.
Cooleri on MÄNTSÄLÄN kokoinen (70cmx30cmx10cm + päädyt)
Rupes olemaan jo hj:n lamppujen välissä ahdasta :twisted:

Pitää ottaa kuvia siitä vielä kun laitan paineputkiston ja ahtimen paikalleen.


Vielä puuttuu:
Paineputkisto
Öljynkierto
Vesi kierto (jos nyt tulee asennettuakaan)
Ahtimen ja pakosarjan asennus
downpipe
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Antsa kirjoitti:Meikäläinen laittoi bj:hin garret t03:sen joka oli patrollista peräisin. Sitä piti myös käännellä jos johonkin suuntaan.Kompura pesä kääntyi pultit löysäämällä,mutta pako pesä vaati reilun kuumennuksen kaasupilleillä ennen kuin kääntyi,ja jäähdyttyään tarttui taas kiinni.
Öljyn tulon ja lähdön valmistin itse latikasta eli poralla reiät,tulo puolelle hitsasin jonkun hydrauli nippelin oiskohan ollu 1/8".
Paluu puolelle 22 mm putkea, josta letku / putki nostaja laaksoon,joka on osoittautunut vääräksi paikaksi.Öljy pohja on oikeampi osoite koska huohouksen kanssa tuli ongelma.Lopuksi viilasin laipat suoraksi, ja paperi tiiviste ja liimaa niin pitelee.Aikaa meni itse hommaan pari päivää. Säätelyihin ym.sitten vähän enenmän.Mutta toimii ja on aika pirteä.
Onko HJ:ssä alipainesäätöinen pumppu?
Bj:ssä on joten se aiheutti hieman päänvaivaa mm.pumpun säätökalvo antautui lähes välittömasti,joskin kun mokomalla nahkalärväkkeellä oli ikää jo 24 vuotta niin eipä ihmekkään.Uusi on kestänyt.Myös kaasuläpän ylä puolella olevaa alipaineniukainta piti kääntää.
Ei muuta kun askartelemaan.
On alipainesäätöinen pumppu.
Eikös tuota kannata rajoittaa paineensäätöventtiileillä että ei tuo kalvo ei mene puhki?
Eikä silloin tuo koko pumppu ole paineistettu :lol:
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Alkuun kokeilin vaika mitä venttilejä.Lopputulos oli joka kerta että toimii huonommin.

Mutta kun toinen letku menee kalvon toiselle puolelle, ja toinen toiselle niin loppu tuloksena on lähestulkoon sama paine molemmilla puolilla, jolloin kalvo työskentelee paine eron vaikutuksesta.
Koska toiminta perustuunee n.karkeasti ottaen siihen että syöttöpumpun sisällä oleva jousi pyrkii työntämään syöttöä koko ajan täysille, jolloin kierrokset pyrkivät nousemaan.Tällöin ilmavirta kaasuläpän luona "ventturi putkessa" kasvaa jolloin se alkaa kehittää alipainetta syöttö pumpulle, ja kalvo vetää syöttöä pienemmälle. Tämä toistuu tuhansia kertoja minuutissa aina koneen kuormituksen mukaan.

Se toinen letku joka tulee sinne kaasu läpän yläpuolelle se on koko aja ns.normaalissa ilmanpaineessa ,ja koska siinä on poraus alun perin ylös,eli ilmavirtaa vastaan päin, ja se tullee kalvon toiselle puolelle,niin ohivirtaavan ilman paine tulee alipaineen kaveriksi jousta vastaan,
eli pienentää syöttöä.

Ja mikä ihmeellisintä tämä tapahtuu myös yli paineessa.Tosin koska ilmaa on on puristettu sitä on enemmän joten "ventturi putken"alipaine efekti on voimakkaampi,ja ohi virtaavan ilman massa on suurempi niin siitä aiheutuu se että pumppu koittaa pienentää syöttöjä ennen aikojaan.

Ja mitä siihen kalvoon tulee niin se oli jo 24 v. vanha ja jos jossain on vielä tuon ikäinen kalvo niin sen joutaa jo puhetakkin. :twisted:


Tämä ilmenee siten että kun lähdet koeajolle, ja silmä kovana tuijotat ahtopaine mittaria, ja polkaiset kaasua, LÄHTEE mutta hyytyy saman tien,ja paineet laskee,ja tuntuu että ei kule mihinkään.

Itse ratkaisin asian niinkuin ilmeisesti muutkin että kääntää sitä läpän ylä puolella olevaa nippaa , sopiva kohta löytyy kokeilemalla. Lisäksi laitoin syöttöpumppuun jousen alle prikan pänningin lisäämiseksi.Nyt voisi sanoa että on aika käyttö ystävällinen.Niin ja tietysti pumppuun on ruuvattu maksimi syötöt.(koska ilma itessään ei tuo tehoa lisää)

Amerikassa (missäs muullakaan) myytävässä turbo satsissa on sellainen lisäkello joka tulee ilmeisesti siihen pumpulle jousen kaveriksi , eli kun kun paine nousee niin kello painaa lisää syöttöä. Ja näin kompensoi em. ilmiöitä.Mutta kun rahaa on käytössä yhtäpaljon kun kielitaitoakin niin täytyy koittaa pärjätä omalla mielikuvituksella.

Miulla on myös väli jäähytin oottamassa asennusta, mutta en ole varma onko siitä kovin paljon hyötyä ennen kuin koneeseen saa lisää polttainetta.

En väitä että edellä mainittu tarina perustuisi mihinkään faktaan,vaan se perustuu siihen että asiaa on mietitty yön pimeinä tunteina,ja sunnuntai aamuisin mielen ollessa luovimmillaan. Sitten se on toteutettu kun on ollut sopivasti vapaata, ja päätä lyötiin seinään noitten syötön säätöjen kanssa suht tarpeeksi.
Mutta auto on jokapäiväisessä työmatka ajossa,ja toimii kuin kello.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Voiko turbon öljynpaluun laittaa alipainepumpulta tulevan öljynpaluun
kanssa samaan?
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

NymiS kirjoitti:Voiko turbon öljynpaluun laittaa alipainepumpulta tulevan öljynpaluun
kanssa samaan?
Kai voi, en usko että ahistaa. Se alipainepumpun paluunippa on vaan reikä kampikammioon.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ei kannata. Mie laitoin ensin 1/2 " letkulla nostaja laaksoon siten että se meni loivaa alamäkeä. Savua ja öljyä tuli pakoputkesta enemmin kun tarpeeksi.

Tässä vaiheessa jouduin nielemään ylpeyteni ja kysymään neuvoa alan ammattilaiselata, eli turbo huoltomieheltä, joka antoi tylyn tuomion letku on liian ohutta, ja mäki liian loiva. 22 mm on riittävää, ja siinä on oltava alkuun vähintään 20 cm suoraa pudotusta, sen takia koska turbossa itessään ei ilmeisesti ole mitään paine tiivistystä, vaan öljy häviää sieltä omalla painollaan. Jos öljyä pääsee kauan aikaa akselilta pako puolelle seuraa siitä karstoittumista turbiinipyörän,ja pakopesän väliin ja turbo valmistuu muutaman tuhannen kilometrin aikana.
Jos taas pumppu pyörän kautta imu puolelle saattaa moottori ruveta "käymaan öljyllä" ja koko kone valmistuu muutamassa sekunnissa.
Nyt öljy palaa 22 mm putken kautta nostaja laaksoon, ja siitä aiheutui semmonen ongelma että sinne tuli enemmin öljyä kun alunperin, ja sitä tuli sitä myöten myös huohottimesta pihalle. Huohotin venttiilikoppaan ja ongelma lähes poistui. Eli jos oisin tienny mitkä talkoot ko. asiasta seuraa niin olisin alun perin ottanut ja laittanut paluun suoraan öljypohjaan, mihin se lähes kaikissa tehas turboissa meneekin.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin