Kuva Kuva

Eroja katsastus konttoreissa rengas asioissa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Kapa ja HJ-60
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 9:41 am
Paikkakunta: Hailuoto

Eroja katsastus konttoreissa rengas asioissa

Viesti Kirjoittaja Kapa ja HJ-60 »

Tervehdys !!
Olen yrittänyt selvittää että minkä kokoiset renkaat saisi laillisesti värkätä HJ-60 alle kun otteen renkaiksi on merkitty 205 R 16 suunnittelin renkaiksi 32 x 11,5 x 15 mutta yhdessä konttorissa tyrmättiin ajatus heti, ryhdyttiin vain selittämään että täytyy anoa erikseen lupa AKE:lta ja perustelut täytyy olla kuulemma hyvät ja täytyisi olla vielä todistukset siitä että mittari ei näytä noilla renkailla liikaa tai liian vähän ja pisteeksi iin päälle sanottiin että kaikki anomukset on tulleet hylkynä takaisin, LOHDUTTAVAA !! no suomalainenhan ei usko kerrasta, eikun toiseen konttoriin siellä sain vastaukseksi että 31 x 10,5 x 15 voisi juuri saada laillisesti muutos katsastettua mutta sielläkin 32:set tyrmättiin joten arvoisat klubilaiset kertokaa miten ja MISSÄ ? olisi ajantasalla olevaa tietoa, olen seurannut keskusteluja että joillakin on jopa 35:sia alla joten MISSÄ olette ne leimanneet. Ainakaan täällä Oulussa se ei näytä onnistuvan. Täytyykö suomen toiseen laitaan ajella!!!
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Pitäs olla se dokumentti jolla pystyy todistamaan että Toyota on tyyppihyväksyttänyt täällä suomessa se 10R15 renkaan. Sitten viimevuodelta on AKE lähettänyt konttoreille kirjeen jossa sanotaan että se on ihan ok laittaa 33" HJ:n alle.

Jos laitat 33" alle ja auto on vanhempi kuin 84 niin ei tarvi mittarille tehä mitään.

-Jussi Haukiputaalta-
Avatar
Gravehill
Viestit: 469
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 pm
Paikkakunta: Töysä

Viesti Kirjoittaja Gravehill »

Kyllä ne 33" menee läpi joka konttorilla, vertailurenkaana käytetään 10R15 ja mieluusti vaikka hojon tyyppikatsastuslappu kourassa konttorille.

E: esim. tohon topikkiin oon lätkässy sen todistuksen kuvan millä leiman hain http://forum.slck.net/moottoriturvat/vi ... php?t=1425
1987 LJ70
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Sitte ne sanoo tuohon 33", että menee 2 mm yli, ei voi katsasstaa, jolloin ennen piti sanoa että AKEn kanta on... soitatko tekniseen neuvonttaan, niin kertovat sinulle..., mutta nykyään kuulemma riittää kun sanoo että "tästä on mainittu viime vuonna AKE:n kokousmuistiossa, selailisiko hetken viime vuoden kirjeitä..."
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
markus
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 07, 2004 11:15 am
Paikkakunta: Sibbo

Viesti Kirjoittaja markus »

Niin, ja siitä nopeusmittarin kalibroinnista.

Helpointa on ruuvata mittari pois, ja koravata originaalit numerot vaikkapa tarroilla, joissa on vähän isommat numerot. Ainakin se on paljon helpompaa ja halvempaa kuin hankkia nopeusmittarinvaijeriin joku käsittämättömän kallis välityksenmuutospyörästö.

Hankookin 33"x12.5" mutarenkailla gepsillä mitattuna mun 61:n mittari ei näytä liian vähän, kun laittaa +5km/h 80km/h saakkaa, ja +10km/h siitä ylöspäin. (eli 20->25, 40->45km/h, 60->65km/h jne; ja 100->110km/h jne). Mulla isoin numero mittaristossa on nyt 130km/h, isommat peitin, kun ei voi eikä saa sitä kovempaa ajaa. Cruiserilla ei pidä ajaa ylipäänsäkään satasta kovempaa, katsokaa vaikka auton ohjekirjasta.

Mittariston kalibroinnista pitää olla kirjallinen selvitys. Mun tapauksessa inssi hyväksyi muutoskatsastuksessa gepsillä itsetehdyt ja -dokumentoidut kalibroinitimittaukset. Mielestäni renkaan vierintäkehän pituuteen perustuvien teoreettisten laskelmienkin pitäisi kelvata.

GPS:llä tehdyt nopeusmittaukset ovat yleensä huomattavan tarkkoja, ainakin tasanopuedella ja avoimella paikalla.
Markus, jäs 75, HJ61
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Ja jos sattuupi olemaan auto vanhempi kuin -84, niin ei tarvi olla nopeusmittaria. Elikkäs vaijeri irti.

EDIT: ja jos käyttää/aikoo käyttää vekotintansa maasturisuunnistukseen, niin voipi laittaa kojelautaan kiinteästi jonkin edullisen vanhemman Gepsin, joka toimii nopeusmittarina (kiinteä virta ja taustavalo kokoajan päällä) ja sitten ottaa siltä NMEA-datan läppärin karttaohjelmalle aina tarvittaessa.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

ei tarvi irroittaa vaijeria vanhemmasta kuin 84.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jussi kirjoitti:ei tarvi irroittaa vaijeria vanhemmasta kuin 84.
Mulla se oli varmuuden vuoksi irti, ei puhunu inssi mittarista mitään.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ei kait gepsillä voi korvata nopeusmittaria? Siis, katsastussäännösmielessä. Oli kiinteä tai ei. Gepsi ei toimi luotettavasti esim kaupungissa korkeiden talojen välissä, ja tunnelissa ei tomi ollenkaan. Lisäksi gepsin nopeusnäytössä on laitteesta riippuen viivettä (suodatus), ja käynnistämisen jälkeen kestää helposti minuutin tai enemmän, ennen kuin saadaan nopeus- ja sijaintitietoja.

Monitieheijastuman tapauksessa gepsi voi joskus (harvoin) näyttää ihan hullua sijaintia ja nopeutta. Kaiken kukkuraksi satelliitit ovat osa Ameriikan sotakonetta, ja Pentagon voi periaatteessa sulkea tai sotkea siviilisignaalin koska tahansa.
neli.veto
Viestit: 65
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 8:59 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja neli.veto »

4x4-magazinessa 4/2004 oli tarina Pajeron korottamisesta ja alla oli muistaakseni 33-tuumaiset mutiaiset (vai olikao jopa 35"). Nopeusmittari oli käytössä mutta korvaava oikeaa nopeutta näyttävä näyttölaite oli kiinteästi asennettu GPS ja se kelpasi katsastuksessa. Alkuun olivat napisseet siitä mutta lakaipykäliä aikansa tulkittuaan olivat GPS:n hyväksyneet.
Tämä uölomuistista ja tarina kannattaa lukea lehdestä jos jostain sen vielä saa käsiinsä.
neli.veto
SLCK #213
LJ70 -89
Avatar
hojohojo
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Marras 09, 2005 11:39 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja hojohojo »

eli kun mun hojii on vm -82 ja suunnitelmissa olis saada 33" mutiaiset ihan otteeseenkin. niin nopeus mittarin näyttämästä ei siis tarvitse huolta kantaa? suurempi ongelma onkin öljy vuotojen ja rungon korjaus jotta auto muuten leimattavassa kodiksessa. =)
#324
Avatar
Jussi
Viestit: 396
Liittynyt: La Joulu 03, 2005 11:14 pm
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jäsen hojohojo on oikeilla ajourilla. Ei muuta kuin konttorille leimaamaan ne kumit. Ei sillä väliä vaikka ei menis vuosikatsastuksen läpi kunhan saat ne kumit lappuun. Vielä se päivä tulee että renkaita ei saa muuttaa.
-Jussi-
joker
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 2:57 pm
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja joker »

Anonymous kirjoitti:Ei kait gepsillä voi korvata nopeusmittaria? Siis, katsastussäännösmielessä. Oli kiinteä tai ei. Gepsi ei toimi luotettavasti esim kaupungissa korkeiden talojen välissä, ja tunnelissa ei tomi ollenkaan. Lisäksi gepsin nopeusnäytössä on laitteesta riippuen viivettä (suodatus), ja käynnistämisen jälkeen kestää helposti minuutin tai enemmän, ennen kuin saadaan nopeus- ja sijaintitietoja.

Monitieheijastuman tapauksessa gepsi voi joskus (harvoin) näyttää ihan hullua sijaintia ja nopeutta. Kaiken kukkuraksi satelliitit ovat osa Ameriikan sotakonetta, ja Pentagon voi periaatteessa sulkea tai sotkea siviilisignaalin koska tahansa.
Kyllä kepsi kelpaa nopeusmittariksi.Mulle ne kirjoitti otteeseen et nopeusmitari korvattu GPS:llä kun katsastelin 35" alle.
Kapa ja HJ-60
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 9:41 am
Paikkakunta: Hailuoto

Viesti Kirjoittaja Kapa ja HJ-60 »

No mun auto on -87 HJ 60 elikäs joudunko rassaamaan mittaria tai laittaan gps:n siihen korvaavaksi laitokseksi. Nyt alla 235/75/15 kovin näyttää surkealta rengaskaaren sisällä, eilen alkoivat vinkumaan konttorilla että 32:nen menee millin yli laillisen rajan tuumasin siihen että onko se millistä kiinni, sanoi että ei voi joustaa yhtään koska seuraava asiakas on sitten vailla jo viisi milliä. No milli olisi hyvä vain tilillä heh heh. :roll: :D :wink:
oskari4x4
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2005 8:41 am
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja oskari4x4 »

Miten sitten on jos otteessa lukee vaihtoehtoinen rengaskoko on 31x10.5x15.
Saako muutosten sallimissa rajoissa silloin laittaa 33" alle?
HDJ 80 -91
HJ60 -83
Vastaa Viestiin