Kuva Kuva

lumiaura asiaa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Vieras

lumiaura asiaa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

onko kellään hj ssa lumiauraa ajattelin ruveta rakentamaan auraa ja nyt ois käyttökokemuksista hyötyä elikä tarvisin kuvia jos jollakin sattuis olemaan ja vähän tärkeimpiä mittoja leveyttä ja korkeutta siipiaura v aura kääntyvä kääntymätön vai millainen on hyvä kokemusten perusteella
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Riippuu mitä meinaat aurata. Omassa bj:ssä on tällä hetkellä 250 leveä aura heittävällä siivellä. Sillä maksimi nopeus on n.60 km/h mutta se ei ole paras mahdollinen esim.pihan auraukseen.
Kääntyvä kannattaa tehdä ehdottomasti,vaikka mekaaninenkin.Lisää käyttökelpoisuutta kummasti.

Ois muuten vapaana 223 cm. leveä siipi ilman työntöaisastoa,jos kiinnostaa.

Meinasitko hydrauli nostoa/kääntöä?
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vieras

joo

Viesti Kirjoittaja Vieras »

kyllä meinasin hydraulisesti käyttää ja tarvisin siihen hydrauliikka järjestelmän jos jollakin on ylimääräisiä niin vois kiinnostaa
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

Jos meinaat sen katsastaa, niin akselipaino ylittyy helposti.
V-auraa ei kannata rakentaa, vaan kääntyvä "levy-aura".
Levy kannattaa rakentaa kippaavaksi, kun kuitenkin törmäät johonkin
esteeseen (rotvalli, kaivonkansi yms.).
Auran leveys täytyy olla, vinkkeliin käännettynä, hieman renkaan linjaa
leveämpi (jottei rengas tamppaa auravallia).
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Vieras

hoo

Viesti Kirjoittaja Vieras »

no löytyykö keneltäkään hydrauliikkaa auraan olis kova tarve. vai onko mitään muuta järkevää nosto systeemiä auralle joka oikeesti toimis
TOHJ61
Viestit: 447
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Tampere RIP 3.10.2016

Viesti Kirjoittaja TOHJ61 »

No ei ainakaan multa löydy, ja järkevä on kovin venyvä käsite!
Mutta toi mun versio toimi tyydyttävästi yli 10v.
Nosto ja lasku toimi omalla vinssillä, oli halpa toteuttaa, mutta ei kelvannut
katsastajalle silloinkaan akselipainojen johdosta!
________________________
pirultahyvä

BJ-41 HJ-60 HJ-61 HDJ-80
SLCK # 47
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Etsi jostain kuorma-auton telinnostaja pumppuineen,venttiileineen,säiliöineen, ja pari n. 35cm iskulla olevaa sylinteriä (varsi 25-35mm,mäntä 50-60mm). Lisäksi 4 kpl 8A diodeja.Ja 2 kpl on-off-on keskelle palauttavia katkaisijoita.

Letkut joutuu varmaan tekemään uudet. Mutta noita vanhoja toimivia pumppuja pitäisi olla vähän joka kuusen juurella.

Näistä tarpeista rupeaa semmonen nosto,ja kääntö syntymään. Telinnostaja ei semmosenaan kelpaa johtuen kytkennöistä mutta semmosesta sen saa helposti sovellettua.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
nuppi
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Loka 07, 2005 7:28 pm
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja nuppi »

Hyviä levyjä yms tarpeita löytyy ainaki tuolta... www.gasni.fi
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tässä hieman toimintaa, jos saan näkymään.
Kuva
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

oisko kellään kuvia auran kiinnikkeistä ja aisastosta huomenna meinasin alkaa tekemään itelle auraa ja jotain pikku vinkkejä vielä kiinnitykseen ois hyvä saada kun joillakin näyttää olevan jo käytännön kokemuksia auroista mitä kannattaa ottaa humioon ja kuinka paksusta levystä olette levyosan tehneet ite olen nyt tuossa 2 ja 3 millin levyjen välissä kestääkö 2 millinen jos laittaa vahvikkeita minkäkaisella terällä auroja kuinka herkästi runko vääntyy yms yms
Avatar
Tuppu
Viestit: 1162
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 pm
Paikkakunta: Kauhava / Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuppu »

Anonymous kirjoitti:minkäkaisella terällä auroja
Käyppä kattoos kuinka Starkin poijat tekee aurakalustoa. Esim. tuossa olis terävaihtoehtoja http://www.stark.fi/?TUOTTEET:PERHOSAURA
Verkkoterä olis ainakin helppo säätää kulumisen myötä... :roll: Varmaan myyvät pelkkiä teriäkin jos "nätisti" kysyy :wink:
-Tuppu-
HJ60 1983
SLCK #293
050-5960579
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

Teriä sun muuta löytyy myös täältä...Yekee muuten todella laadukkaita auroja/lanoja ym.
www.soukkio.fi
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
nuppi
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Loka 07, 2005 7:28 pm
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja nuppi »

Ite haen terät paikalliselta raskoneelta...
Metsätyö oy:llä http://www.metsatyo.fi/alku_fin.htm on pirun halpoja teriä,lähin toimipiste on vaa hämeenlinnassa ni ei viiti lähtä hakemaa ja yksiä teriä ei viiti tilata ku tulee sen verran rahtia...oonki yleensä ottanu jo syksyllä kaikkii auroihin terät jo valmiiks...
Teriä saa toki myös noilta aurojen valmistajilta mutta hinnat eriluokkaa.
Traktoritarvikeliikkeistä voi ja kysellä.
Tollanen 1525x240mm reikäterä kustantaa jotaki 120e...

Jos jollaki tarvetta ni mulla on noita verkkoterän loppuja tuolla nurkissa jonku verran(jälellä 5-10cm),1525mm leveitä paloja,tolasella 10cm korkeella kaistaleellaki saa ruiserin auralla työnnellä jonku aikaa pihatietä puhtaaks...

Itellä ollu traktorin aurassa kumilla vulkanoitu reikäterä kohta 150h ja vielä on yks reikä lasku varaa...ja on työnnelty jonku verran lumia sulalta asfaltiltaki ku oli alku talvesta noi kelit vähä hankalia...kipinät vaa lentää...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Kuvassa näkyvässä aurassa on levyn alaosa (n1/3 osa korkeudesta)3mm levyä, ja ylä osa 2mm. levyä. Lähinnä näin on painonsäästö syistä. Jos teet esim.210X50cm levyn niin 2.5 mm. riittänee. Takapuolelle kannattaa kantata semmoinen "boksi" keskelle levyä pituussuuntaan, koska tällä saadaan myös vääntöjäykkyyttä. Jäykkäri kaaria saa olla ainankin 5 kpl.(jos kantaat boksin niin ei tarvi olla kuin alaosassa,ja ylös pari) Omassa bj.ssä aura tulee tupeilla kiinni runko aisojen päähän. Hieman hankala kiinnittää, mutta erittäin vahvaksi osoittautunut. Työntö aisasto saa olla aika pitkä, ja ehdottomasti semmonen että aisat ovat auratessa vaakatasossa,ettei auratessa johonkiin esteeseen auto hyppää auran päälle, näinkin on käynyt.

Itse olen huomannut ettei mikään kestä kun voimaa, ja vauhtia on paljon, ja järkeä vähän.

Edelleen oisi valmis levy jouten jos kiinnostaa.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Niin ja maasturin aurassa teränä menee ihan tavallinen patalatikka,esim10X100mm.Kestää mahdollisesti monta vuotta.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Vastaa Viestiin