On tässä vielä sellainen vaihtoehto että jos menee mahdottomaksi katsastaa noita muutoksia tieliikennekelposeksi niin (kun nyt traktoritehtaan töissä olen) tekee tuosta bj:stä liikennetraktorin...
Ajaa sillä ei saa kuin 50km/h mutta sen jälkeen EI ole mitään rajoituksia rakentelun suhteen eikä tarvi katsastaa....
Lähden kohta käymään katsastuskonttorilla muutoslistan kanssa... Katsotaan potkiivatko pihalle...
Hyvä tavaton. Millanen homma se olisi tehdä Bertasta traktori?
Kaverit v...uilee jo nyt, että on tämä traktori.
Olis ne kummissaan kun läjäyttäs otteen kouraan
- jm
Tämä kommentti perustuu vain hatariin muistikuviin aikaisemmista kyselyistä, mutta muistelen, että traktorissa pitää olla kiinteät akselit?
Itseasiassa ei tarvitse.... On olemassa erillisripustetulla alustalla olevia traktoreita, jäykällä akselilla & kierrejousilla varustettuja traktoreita jne. Joten tuo akselihomma ei ole kynnyskysymys. Mitat ja massat saattaa olla ongelma....
Jos traktorin vaatimukset selviää niin pistätkö tietoa tänne. Alkoi taas kiinnostaa minuakin, että saiskohan tuon Volvo C303/TGB111 härvelin traktoriksi?
Erno Kilpeläinen kirjoitti:Hydraulimoottori on toki tarkoitus liittää suoraan vinssin sisäänmenoakselille. Mutta tarvin tuon vinssin sisäisen välityssuhteen jotta tiedän mitoittaa tuon moottorin koon ja pyörimisnopeuden oikeaksi... Tiedän jo mimmoista pumppua tulen käyttämään joten nyt on vain valittava oikea kierrostilavuuksinen moottori...
No pääseehän siinä 33 kertaa pienemmällä moottorilla, kun laittaa sen tuon välityksen perään. Käytännössä tulee halvemmaksikin .
Tarkoitin kuitenkin tuon vinssin välityksen poisjättöä, mutta tämä saattaa olla käytännössä vähän hankalaa. Yksinkertaisempi ja huoltovapaampi toki tulee, jos voi tuon vinssinkin välityksen jättää välistä pois.
ja eikös katsastaminen työkoneeksikin onnistu? olen ainakin nähnyt turbotetun kutos koneella olevan BJ:n jossa oli takatilaan pultattu agregaatti ja työkone rekisterissä.
Anonymous kirjoitti:ja eikös katsastaminen työkoneeksikin onnistu? olen ainakin nähnyt turbotetun kutos koneella olevan BJ:n jossa oli takatilaan pultattu agregaatti ja työkone rekisterissä.
Ei onnistu enää. Työkoneen on oltava N2- tai N3-luokan auto eli kuorma-auto.
Traktorin rakenteellinen nopeus on taas oltava max. 45 km/h ja on monia muitakin syitä minkä takia ajatuksen "BJ:stä traktori" saa heittää mappiööhön.
Olen valtaisalla vaivalla saanut piireettyä alatukivarren ja siihen kuuluvat puslat...
Haluaisin esitellä hienot aikaansaannokseni koko kansalle, mutta minulla ei ole paikkaa mihin ne kuvat sais esille...
Kerpele...
noh...
Epätoivoisen projektin tilanne ei juurikaan talvesta ole muuttunut... BJ:tä olen purkanut paloiksi ja kohta alkaa olla aika piirtää ja tehdä uusi runko... Lisäksi kohta pääsen tekniikan luovuttajan kimppuun... HJ61:sessä on ajoaikaa enää jäljellä kesäkuulle jonka jälkeen laitan auton paloiksi ja tekniikan huoltoon... Hitto kun nyt lopultakin on se digi kamera muttei mahdollisuutta laittaa kuvia teidän arvosteltaviksi...
Ei murhetta koneen vahdossa muuten kun punnitu etuakseli massa kaikki ylimääräinen paino pois keulalta siis karjapuskurit ja vinssit niin sit painot ok! Tämä asia koskee BJ-40 orkkis aksuloita.
Sit loota tarvii vaihtaa jos ei jaksa präkätä kaavelin/kytkinakselin Ja vivun/startin kanssa!!! Sitten on jo mennyt mukavasti prosentteja!!
Jousituksen muutos vie 1.5% per akseli JA koko akseli 10% per perä!!!
Ei oikein onnaa ilman sikahintaista kanta-autotarkastusta:::::)
Muistattehan nyt sitten että uusituiden lakipykälien myötä. Jarrujen parantamisesta EI MENE % voi lukea aken sivuilta lisää. eli prosentti määrä pienenee akselien kohdalla.