Kuva Kuva

Epätoivoinen projekti alkaa....

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Epätoivoinen projekti alkaa....

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Nyt täytyy turvautua viisaampien neuvoon.

Hyllytin projektin jossa tarkoitus oli lyhennellä HJ61:nen maastokelpoiseksi. Sen sijaan ostin suht. hyväkuntoisen BJ40 vm79 (pienten kokemusten jälkeen voin todeta että AINOA OIKEA AUTO!!!)

Ajatus on siirtää HJ61:n tekniikka tuohon BJ:hin. Lisäksi mielessä siintää kierrejousialusta (hj:n siirrettävää tekniikkaa välijäähdytetty mottori, vaihteisto, jakoloota, akselit).

Kysynkin siis että kelpaako esim. LJ:n tukivarret (riittääkö paino) vai onko ruvettava etsimään esim. HDJ80:n tukivarsia?? Onko joku tehnyt ja liikennekatsastanut moista jousitusmuutosta.

Lisäksi tässä projektissahan jää ylimääräiseksi BJ:n omaa tekniikkaa (moottori, vaihteisto, jakoloota)... Peristä en tiedä koska heräsi hullu ajatus siirtää BJ:n peristä välitykset HJ:n periin (näin jossain foorumissa sellaisen operaation tehdyn). BJ:n tekniikka tuntuu muuten olevan moitteettomassa kunnossa... noh jarrut nyt on mitä on... Mutta jos jotakuta nuo osat kiinnostaa niin mailatkaa erno.kilpelainen@valtra.com osoitteeseen.

että tällästä.... Autot on pihassa... odottaa purkamistaan... saa nähdä tuleeko tästä muuta kuin helvetisti sanomista ja pihallinen romua...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

noi 80 varret vie aika paljon tilaa sinne akselin alle kiinitettynä,itse hakisin varsia jotka saa kiinitettyä akselin yläpuolelle esim range.
jonaksella (jf) on varattu ko hommaan g mersun varret,varret pitää olla tehdas tekoiset ja vähintään saman painoisesta autosta.
jos moiseen hommaan lähtisin niin tekisin sen säädettävillä kynäjousilla,myös se perän leveys edessä etenkin tuo muutaman harmaan hiuksen koska se 60mm leveys ero on murikan kuskin puolella näin ollen kardaani linja ei pysy suorassa.
lukot pystyy kasaamaan myös bj42 täyskevennettyihin (takana)kapeampiin periin kun käyttää kuskin puolella oliko se nyt 73 tai 75 pitkäboorista vetaria.
noi nyt tuli päälimmäisenä mieleen, myös vaihdettujen osien prosentit kannataa laskea ettei tule ongelmia leimalla.
tarvikos se olla tekniikan vaihtoon tehty myös kantaauto tarkastus.
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

hmm...

Täytyypä heti maanantaina marssia katsastus-sedän juttusille kyselemään aiheesta... On näet perin vittumaista jos joskus saa auton kassaan ja leimasetä ei suostu yhteistyöhön...

Tuo jousituksen muutostyö on ainut mihin ei ole osia jo valmiina... Joten siinä on vielä mahdollisuus tutkailla eri vaihtoehtoja... Olen pelkkänä korvana eri mahdollisuuksille.... Ja jos jollakin on "ylimääräisenä" soveliaita palikoita niin olen erittäin kiinnostunut... Olin itse ajatellut myös tuota säädettävien jousien mahdollisuutta...

Vieläkun sais sen helkutin automaattivaihteiston jostain... Tojotan omat on harvassa (lähin minkä olen löytänyt on ranska)... Enkä ole niin pätevä metallimies että saisin soviteltua leikkaa/liimaa periaatteella jotain jeepin automaattia HJ:n jakolootaan... Tästä automaattilaatikko asiastakin otetaan viisaampien kommentteja ja näkemyksiä KIITOLLISENA vastaan...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
jjtp
Viestit: 409
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:07 am
Paikkakunta: hamina puh:0443500971

Viesti Kirjoittaja jjtp »

tossa yksi linkki kierrejousien asennuksesta
http://personal.inet.fi/cool/4x4/kierre.html
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

LJ:n varret ovat valitettavasti paperilla liian hennot BJ:n alle. Itsellä kävi tosiaan tuuri ja löytyi ne MB G-Wagenin tukivarret. Aluksi ajattelin sovitella HDJ-80 jousia kun myös sellaiset siunaantuivat hallin lattialle tässä talven aikana.

Pakettiautoille ei sitten ole erityisemmin määritelty muutosprosentteja, tai kai niitäkin voisi laskea, mutta otteeseen niitä ei perinteiseen henkilöautotyyliin merkitä. Mitä ymmärsin niin tämä on lakiteknisesti vähän harmaata aluetta, pakettiauton muutostaminen siis. Eipä prosentit silti mene yli minullakaan vaikka aika paljon tulee tehdyksi.

Jos laitat 61:n koneen, laitat varmaan myös sen laatikon? Tarvinnet sitten lyhyemmän takakardaanin pidemmän laatikon takia, ellet siirrä taka-akselia samalla. Itse ajattelin siirtää sitä 145 mm taaemmas kun se vastaa BJ-43:n akseliväliä, jahka saan hommattua Toyota-Infosta paperin jossa lukee että J4 on mallisarja, piste.

Jos sitten laitat vain 61:n lukot, ei akseleihin tule juurikaan lisää prosentteja, välitykset kannattaa tosiaan ottaa BJ:stä. Myös jos laitat kokonaan 61:n akselit, mutta niiden myötä tulee kaikkea pientä lisäpähkinää purtavaksi, mm. juuri yllämainittu juttu, eli takaa katsoen akselin oikea puoli on yhtä lyhyt kuin BJ:ssä, mutta pitkä puoli on sen 60 mm leveämpi. Täten banjo tulee ainakin takana vähän hankalasti tielle (3 cm lisää) jos haluaa jousen runkopalkin sisäpuolelle (kuten LJ:ssä), vaikka etuakselin kohdalla mahtuisi ehkä rengas paremmin olemaan kun HDJ:n etujousen n. 150 mm halkaisija taitaa mennä aika tiukille.

No, ihmetelläään lisää sitä mukaa kun hankkeet etenevät.
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Ajatus oli siirtää 61:sestä koko voimansiirtolinja (kone, vaihteisto, akselit). Näin saan noiden BJ:n rumpujarrujen tilalle paremmin toimivat jarrut...

Tuo akselin siirtäminen taakseppäin on ollut mielen päällä ja tarkoitus olisi käydä kysymässä mimmoisin ehdoin sen voi tehdä (jos tiedät ehdot niin kerro toki). Itselläni on olemassa myös 4 vaihteinen laatikko joka sopii tuon hj61:n moottoriin... Se on 7-9 (riippuu mittaustavasta) cm lyhyempi kuin 5 vaihteinen

Ajattelin laittaa jouset runkopalkin ulkopuolelle... Tosin tulin siihen tulokseen että tuossa on noita variaatio vaihtoehtoja niin paljon että piirrän catialla 3d kuvan rungosta, akseleista, pyöristä ja tukivarsista ja teen simulaatiot ennenkuin alan hitsaamaan. Samalla tulee tehtyä lujuuslaskelmat joten etukäteen voi vahvistaa paikkoja jotka todennäköisesti tulevat menemään mutkille. Ja mielenkiinoista on nähdä etukäteen miten pyörä mahtuu kääntymään ja liikkumaan jne...

Tukivarsiksi olen haaveillut (ja jopa muutamia tarjouksia saanut) rangen tukivarsista. Ajattelin laittaa eteen sekä taakse rangen etuvarret... Itse jousia ei vielä ole, mutta eiköhän esim OME:n listoilta sopivia kierrejousia löytyne...

Lisäksi olen jo varannut projektia varten kunnon paineilmakompuran ja pari hydrauliikkapumppua (hammasrataspumppu, muuttuvatilavuuksinen pumppu) sekä moottoria... Tarkoitus oli pyörittää mekaanisia vinssejä (etu/taka) hydraulimoottorein koska tuon voiman vieminen mekaanisesti on aika haasteellista kun kaiken maailman pohjapanssarit ym. on edessä.
Lisäksi nuo pumput mahdollistaa kaikenlaisen muun kivan rakentelun tulevaisuudessa (esim. vetävän maastoperäkärryn jne).

Itselläni on auto(t) vielä kokonaisina ja ajokunnossa... Joten projektia ei voi kunnolla kutsua edes aloitetuksi.. Menossa on vasta ns. tavaran haalimisvaihe... Suuremmista osakokonaisuuksista nuo jousituksen muutokseen tarvittavat palikat ainoastaan puuttuvat...

Yritän laittaa tänne infoa hommien etenemisestä ja jos sais sen digi kameran ostettua niin jopa muutamia kuvia voisi räjäytellä...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Jep, eli akselivälin muuttamisesta ovat virkamiehet saaneet sellaista taas kerran selkeää pränttiä aikaiseksi kuin että akseliväliä saa muuttaa mallisarjan puitteissa valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos sellaiset on saatavilla, ja kunhan akselit yms. ovat vastaavia, ja jarruputkia ei jatketa liitoksin, eli uudet putket pitäisi vetää. Se, mitä tuo "mallisarjan puitteissa" tarkoittaa, on vähän epäselvää, eli tarkoittaako se juuri tiettyjä mallisarjan autojen akselivälejä, vaiko että mitä tahansa lyhyimmän ja pisimmän väliltä. Nuo "valmistajan ohjeet, jos" on myös vähän epäselvä ilmaisu, mutta kyllä Suomen kielen kielioppi antaisi ymmärtää ettei akselivälin muutosta ole kielletty vaikka ohjeita ei varsinaisesti olisikaan olemassa.

Varmuuden vuoksi ajattelin käyttä J43:sta verrokkina, sillä sen runko ei muuten poikkea J40/42:sta kuin siten, että se käyttää samaa takajousta kuin J45, jonka akselin kiinnityspiste on siis 145 millimetriä taaempana kuin 40/42:ssa. Niin ja onhan runko tietysti takapäästä sen verran pidempi kuin ko. jousi ja vähän pidempi kori nyt vaatii, mutta kun autoon kuitenkin tulee kierrejousitus, niin runko on rakenteeltaan sikäli täysin vastaava. Kokonaisakseliväliksi tulee siten 2430 mm, minkä pitäisi rauhoittaa maantieominaisuuksia ja maastossakin se on aika lähellä ihanteellista.

Myös sellainen pieni tuotantotekninen salaisuus liittyy tähän, että Toyota ei ole vaivautunut laskemaan eri pituisille autoille erikseen ohjauskulmia ja valamaan erilaisia olkavarsia, vaan kaikissa J4:ssa on samat akselit, olkavarsineen päivineen. Eli Ackermann-kulma on vähän mitä sattuu, en tiedä onko se kompromissi vai minkä akselivälin perusteella toteutettu, mutta kuitenkin.

Joten akselistoissakaan ei ole poikkeavuuksia. Sen näkee parhaiten Toyotan varaosatiskin EPC-softalla, siihen kun näpyttelee olkavarren varaosanumeron, tulee ruudulle mallit, joista samainen osa löytyy, ja siinähän lukee muistaakseni että BJ-4#, HJ-4#, FJ-4# (ei kai näitä muilla moottoreilla ollutkaan). Jos ehdin ajoissa kotiin tänään, soitan Toyota Infoon aiheen tiimoilta lakiteksti, olkavarsien varaosanumero ja korjaamokäsikirjan rungon mittapiirustus edessäni ja pyydän lappua aiheesta. Nimittäin ovat aikanaan AKE:n pojat innostuneet ja merkinneet jokaisen mallin omaksi mallisarjakseen, paitsi olikohan se BJ40 ja 42 olisivat vastaavat (huom! tämä tarkoittaa tietysti sitä että myös BJ-40:een pitäisi saada 34" rengas leimattua).

Tällaista. Varo tosiaan muutosprosentteja jos koko tekniikan meinaat vaihtaa. Tosin onhan noita tehty, eikä sen pitäisi mennä mahdottomaksi.
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

hmm...

On tässä vielä sellainen vaihtoehto että jos menee mahdottomaksi katsastaa noita muutoksia tieliikennekelposeksi niin (kun nyt traktoritehtaan töissä olen) tekee tuosta bj:stä liikennetraktorin...

Ajaa sillä ei saa kuin 50km/h mutta sen jälkeen EI ole mitään rajoituksia rakentelun suhteen :D eikä tarvi katsastaa....

Lähden kohta käymään katsastuskonttorilla muutoslistan kanssa... Katsotaan potkiivatko pihalle...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Vieras

LJ:n varret liian hennot,HÖPÖ HÖPÖ

Viesti Kirjoittaja Vieras »

LJ:N varret liian hennot ???? Käyttää LJ:n takatukivarsia (akselimassa 1350kg) Niin kyllähän ne riittävät komeasti Berttaan jopa HJ koneella varustettuun malliin eteen sekä taakse,koska missään säädöksessä ei puhuta että pitää olla nimen omaan etuvarret eteen ja takavarret taakse ,ainoastaan että tukivarret on oltava tehdastekoiset ja tarkoitettu Aksemassaltaan vähin saman painoiseen autoon.
LJ:n etuvarsien kantavuus ei riitä (850 KG).
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ja vielä noista muutosprosenteista Pakettiautoihin sovelletaan
henkilöauton muutos prosentteja (tietusteltu AKE:sta 26.01.2005 KLO:11:40).Eli aikas tuoretta tietoa.

http://www.ake.fi/forms/C115.pdf

tossa on muutosprosentti luettelo,että siitä vaan laskemaan.
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Kävin just katsastussedän juttusilla...

Ohessa lista kysymyksistä mitä esitin ja vastaukset mitä sain..

1) Paljonko runkoa saa korjata ja millä menetelmillä (niittaus/hitsaus)

- Korjaamisen määrää ei ole rajoitettu
- Käytettävä materiaalia joka on vähintään saman lujuista kuin alkuperäinen
- Runkon kestävyys säilyttävä vähintään alkuperäisenä
- Korjausmenetelmää ei rajoitettu (voi hitsata ja niitata)

>> Näin ollen voi tehdä vaikka koko rungon uusiksi kunhan vaan lujuus säilyypi
>> Rungon korjaaminen EI vaikuta muutosprosenttiin

2) Moottorin vaihto 2B > 12HT

- Iskutilavuus ok
- Teho liian suuri

>> Vertailukohdaksi ottivat 3.4l moottori. Kysymys kuuluukin onko BJ sarjaa tullut vielä tehokkaammalla koneella kuin tuo 3.4 litrainen???
>> Vaihto tätä vertailumoottoria käyttäen ei onnistu 12HT koneeseen

3. Akseleiden vaihto HJ61:sestä

- Onnistuu koska kantavuus on vähintään sama

>> Auton kantavuus ei kasva vaikka akselin kantavuus kasvaisikkin

4. Alustatyypin muutos rangen kierrejousialustaan

- Onnistuu kunhan tukivarret sekä tukitangot on alkuperäiset
- Mielellään toimitettava lujuuslaskelmat korvakkeista että ne varmasti kestää

5. Akselivälin kasvatus

- Onnistuu vastaavan mallisarjan muihin akselimittoihin
- Välimittoja EI sallita
- Runkoa jatkettava tarvittaessa

>> He ymmärsivät mallisarjalla kaikkia BJ4# autoja (pisin mitta taisi olla BJ45sessa)
>> Joten täällä onnistunee tuon BJ43:n mittoihin tekeminen


6. Takavinssi ja vinssien voimanvälitystapa

- Saa tehdä niinkuin parhaaksi katsoo

7. Turvakaari / kehikko

- Saa tehdä

8. Pilaripakoputki / snorkkeli

- Saa tehdä

9. Hydraulinen kallistuksen vakaaja

- Ei osannut sanoa mitään...

Lopputulema:

Kun vaihdettavien osien prosenttuaalinen osuus säilyy alle 35% niin kanta-auto tarkistusta ei tarvitse tehdä. Kanta auto tarkistus selitettiin siten että ennen muutoksia he tutkiivat auton ja merkkaavat alkuperäiset osat jotta muutoskatsastuksessa voidaan todeta ettei osia vaihdettu liikaa. Tätä sääntöä sovelletaan henkilö/pakettiautoihin.

Nuo osakokonaisuuksien prosenttuaalinen vaikutus löytyy aken sivuilta http://www.ake.fi/forms/C115.pdf kuten "Vieras" tuossa kirjoitteleekin.


Nyt siis tarvittaisiin tietoa onko BJ4# sarjaa tuotu 3.4l (oliko tuo nyt sitten BJ42:n kone) tehokkaammalla koneella maahan?

Jos vaihtaa "virallisesti" koko voimansiirtolinjan niin muutosprosentti menee yli 35:n eli eli... Kai tuossa täytyy vähän kepuloida ja katsastaa auto BJ40:n vaihteistolla (jos tuosta moottorin vaihdosta ylipäätään mitään tulee)...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Moottori muutokseen pitäisi riittää FJ-40 auton tiedot jolloin voi asentaa 12h-t moottorin (koska FJ40 on BJ40 rinnakkais malli
ainoana erotuksena että FJ on bensa ja BJ on diesel)
Ja tuo ensimmäinen kirjainhan tarkoittaa juuri Moottorin tyyppiä.
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Kiitoksia "Vieraalle" nopeasta vastauksesta... Nyt vaan kaivamaan mitä bensakoneita noissa on FJ sarjan autoissa on ollut...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Soitappa toyota Infoon,sieltä ne kyllä lähettää varmaankin
tiedot niistä fj:n motoreista Ja laput että fj-40 on bj40 rinnakkaismalli bensakoneella vain varustettuna.

toyota info:0800-13663
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

niin ja vielä jatkoa...Ite kävin näyttämässä tojoo jo katsastus konttoorilla noilla etu kierrejousi muutoksella,ottivat kiinnikkeistä ja tukivarsisita valokuvia,ja lähettivät ne ilmeisesti AKE:een,nyt odotelaan vastausta että onnistuuko vai joudunko laittamaan lehdet takaisin (onneksi kaikki lehtijousen kiinnikkeet on vielä kiinni rungossa).

http://personal.inet.fi/cool/4x4/kierre.html

tossa kuvia siitä mun kierrejousi rojektista.
Vastaa Viestiin