Kuva Kuva

BJ-42 Jouset ja iskarit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Ari-Oskari
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 4:32 pm
Paikkakunta: Espoo

BJ-42 Jouset ja iskarit

Viesti Kirjoittaja Ari-Oskari »

Niin BJ-42:sestani on jouset ja iskarit kulahtanu melko heikkoon kuntoon. Alkuperäiset alla vm. -84 :sessa. Lehdet kuluttannu seuraavaan päiden kohdalle melkoiset kolot , joten takominenkaan ei onnistu.
Mitä kannattaisi alle laittaa .
En mitenkään hirveästi metsissä ajele , mutta onhan se aina joskus kiva käydä, joten en varmaan mitään ihan huippujuttuja tarvitse.
Mistä kannattaa kysellä ja missä hinnoissa nuo satsit pyörii. Kannattaako samalla vaihtaa riipukkeita tai jotain muuta.
Onko vaikeat itse vaihtaa.
Sitten kysyisin jarruista seuraavaa, jos joku tietäisi mikä vikana. Kun painaa jarrua, ensi polkasulla tuntuu melko hyvin jarruttavan, mutta kun painaa kohta perään uudestaan, on poljin kova kuin kivi, eikä mitään tehoa jarruissa, vaikka seisoisi polkimella.
t: Ari
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Jarruongelma kuulostaa alipaineeseen liittyvältä, toimiihan käsijarrun varoitusvalo, ja eihän se pala muulloin kuin käsijarrun ollessa päällä? Tai syttyykö se palamaan jos poljet kaksi tai muutaman kerran jarrua koneen käydessä (ei pitäisi)?

Alkuperäinen alipainesäiliö, joka sijaitsee kuskin jalkojen alla runkopalkissa kiinni, tuppaa vuosien saatossa ruostumaan, siitä lähtisin alipainevuotoa etsimään. Jos öljyjä on vaihdettu ajallaan ei alipainepumpun pitäisi olla moksiskaan.

Toinen keino jolla voit kokeilla alipainejärjestelmän toimivuutta on ajaa autolla kotiin, pysäköidä se ja painaa jarruja vasta seuraavana aamuna käynnistämättä konetta. Pitäisi olla muutaman polkaisun verran tehostusta jäljellä. Ellei ole, on vika aika varmasti alipaineeseen liittyvä.
Ari-Oskari
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 4:32 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ari-Oskari »

Kiitos JF vastauksestasi.
Itse asiassa toi kässärin valo on elänyt omaa elämäänsä koko auton minulla oloajan. Alussa se paloi aina hetken aikaa kun laittoi koneen käyntiin, sammui sitten ja vilkautteli aina välillä muistuttaen olemassa olostaan. No totuin pikkuhiljaa siihen ja nykyään se palaa miltei yhtenään.
Siispä auttaisikohan tuo alipainesäiliön vaihto? Ja mistähän niitä saa kohtuullista korvausta vastaan.
Etkös sinä JF vaihtanut silloin reilu vuosi sitten ton OME:n jousi-iskari paketin omaan BJ-42:seesi?. Minkälaisen kasan erkkejä siitä joutu pulittamaan ja onko toiminut hyvin?. Mistä hankit ne?

Kysyisin vielä: Mulla kun on toi henkilö malli 2+4 eikä takana ole minkäänlaisia turvavöitä, niin miten on jos teen kesäksi avon, tarvitseeko taakse rakentaa turvavyöt ja millaiset?
Rekisteri otteessa on maininta tuosta avo-mahdollisuudesta.

Tässäpä näette, hullu kysyy enemmän kuin viisaat ehtii vastata. :wink:
t: Ari
pikkujussi
Viestit: 206
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2004 2:50 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Mä ohitin sen alipainesäiliön kokonaan, eli vedin letkun laturin perästä suoraan tehostajalle. Toimi hyvin, ei moitteita katsastus-sedältä ja sain kaupanpäälle lisää tilaa kannoille ja kiville! Ja mulla ainakin on semmonen käsitys, että avona ajaessa ei takana saa olla porukkaa.
Project Kekkonen
Ari-Oskari
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 4:32 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ari-Oskari »

Tuon olen kuullut että noissa pakuiksi rekisteröidissä ei saisi olla avona ajellessa takana ketään kyydissä, mutta koskeeko sama sääntö näitä henkilöautoiksi rekisteröityjä :cry:
t: Ari
Avatar
itoola
Viestit: 453
Liittynyt: To Marras 25, 2004 7:45 am
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja itoola »

Eiks noissa pakuissa ole takapenkit "tilapäistä" tarvetta varten (ja siksi 2 cm pehmustetta vähemmän istuimilla ;)
Ainakin mun on annettu ymmärtää, että noissa pakuissa ei sais olla avona takana porukkaa mutta sen sijaan mun henkilöauto FJ:ssä kyllä sais. Olenkin vähän ihmetellyt, kun saan virallisesti kesällä ajaa moottoritiellä avona 120 km/h neljä kaveria roikkumassa takana pitkittäisillä penkeillä ilman vöitä....
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Noin se juuri menee, pakettiautossa ei saa olla porukkaa takana avona ajettaessa, itse asiassa ne ylimääräiset paikat saattavat "haihtua" jos pakettiautoa esim. katsastaa avona. Tämä on taas yksi hyvä esimerkki Suomen erinomaisesta ajoneuvolainsäädännöstä.

Henkilöautoksi rekisteröidyssä BJ:ssä saa tosiaan parhaillaan olla laillisesti kahdeksan ihmistä kyydissä, vaikka avona, sillä jos apukuskin penkki on ns. leveää, kahdelle rekisteröitävisä olevaa mallia, saa kuskin vieressä istua ne kaksi, takatilassa ne neljä ja sitten se yksi lain sallima tilapäinen varahenkilö missä sylissä nyt sopii olemaan, ja tietysti se iloinen kuljettaja myös.

OME:n jouset ovat toimineet erinomaisesti BJ-42:ssa, itse asiassa ihmettelenkin jatkuvasti miksi ylipäätään päädyin kierrehässäkkää rakentelemaan. Alussa uudet jouset olivat tietysti vähän jäykät, mutta sopivan verryttelyn seurauksena asettuivat ne hiukan ja pehmenivät todella paljon. Nyt on ajettu vaikka kuinka paljon maastossa eivätkä jouset ole enää laskeutuneet yli puoleen vuoteen. Hintavaahan se oli, (muistaakseni) jotain 1200 euron tietämillä, ja otin kerralla uudet iskarit, puslat, U-pultit ja rasvattavat kiikut jousten kavereiksi. Nyttemminhän OME:lla on kai eri hintaisia sarjoja, kannattaa tiedustella maahantuojalta (Cros4WD) hintoja. Muidenkin merkkisiä sarjoja on olemassa muissa maamme maastoautoliikkeissä.
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Ai niin, tuohon jousten toimintaan vaikutti sittemmin vielä sellainen, että kun korjasin rungon takapään, niin laitoin riipukkeiden takimmaiset kiinnitykset mittausverrokista riippuen pari-kolme cm edemmäs kuin alunperin, kiikku asettui vähän alle 45 asteen kulmaan ja takapäästä tuli pehmeämpi ja herkkäliikkeisempi kuin etupäästä, kun ne aiemmin olivat suunnilleen saman tuntuiset. Kannattaa huomioida siinä vaiheessa kun rungon ehjäys tulee ajankohtaiseksi.
Late
Viestit: 16
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 9:03 pm
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Late »

Tosta kyydissä olijoista... mulla on bj-40, avo ja paku. Poliisi on pyseytelly vaikka kuinka usein ja ikinä ei ole neljästä takana istuvasta kaverista tullu valitusta, kun oon näytt'äny rekisteriotetta, missä lukee, että takana tilpäis istuimet neljälle. Mitä se siihen vaikuttaa että katto(ja ovet) on irti?
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Tieliikennelaki sanoo ettei avopakettiauton lavalla saa kuljettaa ihmisiä.
Ari-Oskari
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 29, 2005 4:32 pm
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ari-Oskari »

Tulipa otettua alipainesäiliö lopultakin irti ja sieltähän se vika löytyi.
Sekä pääty että pohja täytyy hitsailla uusiksi. Kannattisikohan hitsauksen jälkeen huljuttaa öljyllä sisältä vai milläköhän saisi ruostumista sielltä hidastettua. On melko kovasti ruostetta sisälläkin.
Muuten vedenerottimelta tuleva polttoaine putki tulee runkopalkin alta , kannattanee siirtää tulemaan palkin yli. Mikä hässäkkä se on mihin tuo em. putki tulee sinne alipainesäiliön viereen( siinä on ne sähköpiuhat ja jotain venttiilin näköisiä juttuja). Lienee tyhmä kysymys mutta.............. :?
t: Ari
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Mikäli meinaat laittaa tuon Bertan oman alipainepurkin takaisin niin meikäläiseltä löytyy niitä riesaksi asti.... :wink:
Siis ehjiä....
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Vastaa Viestiin