Kuva Kuva

Bertan kardaanikäkkäri jumissa

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
AnttiH
Viestit: 120
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 8:18 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Bertan kardaanikäkkäri jumissa

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Kävi tänään moinen juttu, onko kuinkä yleistä?? Kardaanijarru jumissa, jostain syystä ei laske pakkia taaskaan pois silmästä, ei onnistu raktorilla veto lumihangestakaan, kun käsijarru on päällä. Jouduin vähän lumessä möyrimään ja lunta/jäätä koko alusta täys, eikä käpäri lähe pois päältä. Jätin auton mettään, kun alko v-tuttaan, eikä olis muuten pois sieltä tullutkaan, jos kävis hieman kosaanilla sulattelemassa viikolla.
____________________________
#262 & HJ-60
Avatar
mikjus
Viestit: 200
Liittynyt: To Marras 25, 2004 11:28 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikjus »

Jos pakkikaan ei lähde pois päältä niin ei kai vaan ole vettä jäätynyt lootien sisään. Avasin yhden bertan jakiksen ja kauhukseni se oli täynnä "puuroa" eli öljyn ja veden sekasta kuraa. Tosin saatto siellä olla sitä oikeaa kuraakin mutta en tosin ymmärrä mistä sitä sinne olisi päässyt. Kauhulla vaan ajattelen mitä olisi käynyt jos autolla olisi yritetty ajaa. Jäätymisteoria tosin pätee vain jos auto olisi ollut lämpimässä ja ajettu sitten ulos pakkaseen jossa sittenkin sen täytysi joku tovi olla parkissa ennenkuin jäätyisi???
Avatar
werzu
Viestit: 389
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:54 am
Paikkakunta: Sumiainen ja 01.01.2007 uusi Äänekoski
Viesti:

Käsijarru jumissa

Viesti Kirjoittaja werzu »

Kokeileppas saada jakolaatikko vapaalle niin suostuuko moottori silloin pyörimään kun nostaa kytkintä vaihde päällä jos ei niin silloin epäilisin että jostain syystä on kaksi vaihdetta yhtäaikaan päällä.En jaksa uskoa että se käsijarru niin jumiutus ettei vaihde lähde päältä ja auto ei yhään yrittäs mennä eteen päin ajamalla.Ja laatikon jäätyminen silloin kun sillä ajetaan on aika uskomaton ajatus kun kuitenkin hammaspyörien välillä on kitkaa joka lämmöksi muuttuu.

T:Jarkko Pasanen #14
Avatar
AnttiH
Viestit: 120
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 8:18 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Kokeilin ja sainkin jakiksen vapaalle, jolloin liike lakkasi, mutta auto menee taaksepäin, eikä senttiäkään eteen takavedolla, nelivedolla ja pikkupuolella. Oli pakko lopettaa yrittäminen, kun kytkin alkoi kärytä koppiin melko voimakkaasti. Keppi on ikäänkuin vapaalla, mutta silti tuntuu pakki olevan silmässä, eikä lähde pois. On tehnyt kerran aiemminkin saman, hirtti nelikolla pakin päälle, vaihdoin takavedolle, niin suostui menemään myös ykköselle ja eteenpäin, nyt ei auttanut.
Kardaanikäsijarruhommaa eppäilin, kun käsijarruvipu on tunnoton, ihan niinkun olis juuttunut päälle ja auto ei moottori sammutettunakaan ja kytkin alas painettuna ja jakolaatikko vapaalla irronnut hangesta, kun New Hollandi löi lumisohjossa tyhjää. Käsijarru oli juuttunut päälle...
____________________________
#262 & HJ-60
Avatar
AnttiH
Viestit: 120
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 8:18 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Homma ilmeni siis, kun möyrin lämpimällä koneella hangessa ja jätin auton muutamaksi tunniksi seisomaan ja luonnollisesti käsijarru päällä. Pakkanen kiristyi muutaman asteen tuona aikana ja kun lähdin, niin lähti vielä alkuun normaalisti, mutta kun jouduin hangessa taas vekslaamaan, niin vedin käsijarrun kerran mäessä päälle ja tiedustelin jalkapelillä kääntöpaikkaa lumen seasta. Hyppäsin takas puikkoihin ja yritin alkaa kääntää, niin vika ilmeni.
____________________________
#262 & HJ-60
Avatar
AnttiH
Viestit: 120
Liittynyt: La Huhti 16, 2005 8:18 pm
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Käsijarrumekanismi suli ja taas pelaa, kun rolexi. Tarttee rasvailla, ettei hetsillään jäädy.
____________________________
#262 & HJ-60
Vastaa Viestiin