Kuva Kuva

Traktoriksi rekisteröinti

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Traktoriksi rekisteröinti

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Tutkiskelin hieman lakia ja näyttää sille että tietyin muutoksin (lähinnä valot, huomiovalot, hitaan ajoneuvon kilpi jne) maasturin tai jonkun muun ajoneuvon esim. C303 volvon voi rekisteröidä traktoriksi.

Lakikohdat jotka määrittelee asian :

Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090)

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1251
(http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021251)

Käyn vielä tänään katsastuskonttorilla tarkistamassa asian.

Jos homma onnistuu niin teen omasta BJ:stä traktorin. Silloin säästyy noilta ikäviltä ajoneuvoveroilta ja katsastukselta. Rakennella saa tämän jälkeen mielin määrin...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
SISU
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2004 10:23 am
Paikkakunta: Pohojoispohojanmaa

Viesti Kirjoittaja SISU »

Mielenkiintoista..... valaiseppas sitten meitä kanssa ihmisiä. Voipi olla ,että kohta pörrää traktoreita enempi ja vähempi :lol:
SISU:lla siitä selviää
Vierailija

Traktori?

Viesti Kirjoittaja Vierailija »

No eikös tavallisella traktorilla ole maksiminopeus 40km/h ja liikennetraktorilla 50km/h? Ja ei taida riittää, että laittaa sen hitaan ajoneuvon kolmion vaan se pitää teknisesti tehdä niin, ettei laite kulje kovempaa. Eli vaihteiston ja perien muutoksia.

Joitain kuorma-autoja on tehty erikoiskäyttöön traktoreiksi ja ne ei todellakaan kulje sitten kovaa.

Ja tuossa liikennetraktorissa on sellainen juttu, että se vaatii kuorma-auto kortin (BC).
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Re: Traktori?

Viesti Kirjoittaja komk »

Vierailija kirjoitti:No eikös tavallisella traktorilla ole maksiminopeus 40km/h ja liikennetraktorilla 50km/h? Ja ei taida riittää, että laittaa sen hitaan ajoneuvon kolmion vaan se pitää teknisesti tehdä niin, ettei laite kulje kovempaa. Eli vaihteiston ja perien muutoksia.
Voi olla muuten paljon mahdollista, että pitää jumittaa pikkupuoli päälle.
Jos on nyt mitenkään muuten mahdollista...

Vois poliisi sedällä venähtää ilme kun liipaisisi otteen kouraan ratsiassa :D

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Perävälityksiäkään ei taida saada 10.5 tai vastaavina :D, mutta jos askartelee tuplajakis- tai tuplalaatikkosysteemin siten, että tuo lisäloota on kiinteällä välityksellä eikä auto kulje alkuperäisellä ison puolen isolla vaihteella kun 50, niin alkaa olla ryömintänopeudet kohillaan pikkuykkösellä.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Nopeuden rajoitus ei ole ongelma...

Suomeen tuoduissa fast-track työkoneissa jotka reksiteröidään traktoriksi tehdään katsastuksen ajaksi vaihteiston päälle metallinen sapluuna joka estää kahden suurimman vaihteen päällemenon...

Maasturissa riittä sapluuna joka estää H vaihteiden päällemenon..

Traktorillahan ei ole vuosittaista katsastusta joten kun se on kerran katsastettu niin sapluunan voi ottaa pois...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

... ja niin kauan ku ajelet rajotusten mukaan ei poliisikaan ehkä huomaa että ajat traktorilla, ku olet sen sapluunan lisäksi ottanu sen hitaan ajoneuvon kolmion pois. Ja sitte ku sattuu napsahtaan, niin seuraukset on mitä lie... Onko liikennetraktorissa kilvet, en oo koskaan tullu ajatelleeksi. Nimittäin jos ajelet kilvettömällä BJ:llä kylillä, niin saattaapi poliisi jonkun aikaa (ennenku hoksaavat kattoa että "ai taas tuo") pysäytellä aika ahkerasti.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Kaikissa rekisteröidyissä traktoreissa (myös liikenne) on kilvet... mutta eri väriset kuin autoissa... Keltainen tausta ja musta teksti...

Joten hitaan ajoneuvon kolmion poistaminen ei varsinaisesti ratkaise nopeus ongelmaa...

Omakohtaisesti voin sanoa sen että jos traktorilla/liikennetraktorilla ei aja yli 60kmh niin poliisit ei vaivaudu pysäyttämään. Meillä on muutama proto kone joka kulkee 80kmh ja niillä on ollut hyvä testata miliisien reaktioita...

Viimeisimmän tiedon mukaan euroopassa ollaan ottamassa käyttöön liikenne traktoriakin nopeampi työkone luokitus. Ajankohdasta ja siitä että onko suomi siinä mukana ei ole tietoa.
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jos Suomi on nopeassa työkoneessa kyydissä mukana niin siinä on varmaan henkilöauton diisselivero. :D
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Avatar
JAWA
Viestit: 142
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 8:10 pm
Paikkakunta: Kanta-häme

Viesti Kirjoittaja JAWA »

Miksei työkoneeksi jos vaan onnistuu. Poikkeuksetta kaikki kuorma-auto alustaiset imulakaisu- ja nostolava-autot tms ovat leimattu työkoneiksi. Saa ajaa polttoöljyllä, körötellä 80 km/h eikä piirturin käyttöpakkoa.
NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY
#241
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

JAWA kirjoitti:Miksei työkoneeksi jos vaan onnistuu.
Tuo määräaikaiskatsastuksen poistuminen kiehtoisi kummasti :D :D :P

- jm
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Työkoneessa ei saa olla kyydissä matkustajia tai työntekoon kuulumatonta tavaraa, ja sen lisäksi sillä ei kai saa liikenteessä ajaa juurikaan muuta matka-ajoa kuin väliä työmaa-varikko-huolto. Miten nämä sitten määritellään ratsiassa, on varmaan tulkintakysymys, mutta jos kyydissä on viisi iloista kaveria ja pikkusiskon koiranruokasäkki, eikä näille löydy hyvää selitystä, voipi tulla sanktiota.

Lisäksi muistelisin erään tutun joka olisi ehkä muuttamassa Unimoggia työkoneeksi kertoneen että lava pitäisi ottaa pois jotta se onnistuisi. Vain työhön ja koneen huoltoon liittyvät varusteet saa jättää olemaan.

Tuo uusi työkoneluokitus kuulostaisi järkevältä, mutta sillähän ei siten tule varmaan olemaan mitään mahdollisuuksia Suomen lainsäädännön kanssa.
Erno Kilpeläinen
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 8:12 pm
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno Kilpeläinen »

Paikallinen katsastaja ei osannut sanoa tuosta traktoriksi rekisteröinnistä joten lähetin kirjallisen selvityspyynnön AKEen...

Jos auton rekisteröinti traktoriksi ei onnistu niin on olemassa vaihtoehto että muuntaa traktorin siten että se on lähellä ajoneuvoa.... Tarkoitan tällä sitä että ostaa vanhan päksterin joka ei toimi... pääasia että paperit on kunnossa... Sitten vaan siirtää tyyppikilvet ja paperit rekisteristä poistettuun maasturiin...

Laki kun näet ei määrittele traktorille tai työkoneelle mitään erillisä muutos prosentteja...

Aken vastausta odotellessa...
Cruiserit ruostuu...
BJ40, HJ60, 2xHJ61
SLCK #152
SJV
Viestit: 174
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 7:26 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja SJV »

No eikös tavallisella traktorilla ole maksiminopeus 40km/h ja liikennetraktorilla 50km/h? Ja ei taida riittää, että laittaa sen hitaan ajoneuvon kolmion vaan se pitää teknisesti tehdä niin, ettei laite kulje kovempaa. Eli vaihteiston ja perien muutoksia.

Ei se ole ongelma ei!
Sillä traktoriin voit laittaa niin isot renkaat kun haluaa, niin jotku 49,5" sopisi silleen mukavasti...
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Inkoossa oli tuossa taannoin kaupan LR series peli joka oli rekisteröity rakkoriks - pohdiskelin sitä juniorille joka täyttää ens keväänä 15 v ja haikoo mopoa...

-pekko-
Vastaa Viestiin