Kuva Kuva

minkä kokosta turboa hj-60

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

minkä kokosta turboa hj-60

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

minkä kokoisia turboja ootte käyttänyt hj 60 tarttis saada semmonen hyvin ajettava peli. mitään huipputehoja ei olla hakemassa. ja voiko ottaa öljynkierron alipaine pumpun paluusta ja kierrättää turpon kautta ja siitä takas samaan paikkaan lohkon kylkeen?
NymiS
Viestit: 271
Liittynyt: Su Maalis 27, 2005 11:34 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Toyotan 12H-T koneesta turbo ja pakosarja on se helpoin vaihtoehto.

Sitten suosittelisin esim Holset HX35 HX40 HX45 vaatii kyllä enemmän
näpertely intoa mutta antavat voimaa enemmän kuin toyotan CT26 jota
on käytetty celikoissa, suprissa, mr2 ja landcruiserissa.
CT26 on useita eri versioita riippuen koneesta johonka se on tarkoitettu.
Ite ajatellut kokeilla 3litrasen supran puhallinta tuossa hj61:ssä

Öljynkierron voi ottaa alipaine pumpulta ja pudotella samaan takasin.
Itse tekisin kyllä palautuksen öljypohjaan suoraan koska se öljy joka
ei pääse suoraan putoamaan niin se puskee imupuolelta koneeseen.
Ja diesel käy omalla öljyllään joten vaarallista hommaa.
Turbollehan riittää voitelu öljyksi vaikka tippakannulla tiputtelis ölppää sille koko ajan.
HJ61 vm88, Lukot, Vinssi, soa
#332
jv
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 7:54 am
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja jv »

switserin s2. löytyy esim 903 sarjan valmetista. :shock: kaverilla oli ja pelas kyl tosi hienosti alhaalta asti, eikä ahdistranut ylhäälläkään.

purkupojilta kangasalasta ainaskin löytyy käytettynä, eikä maksa uutenakaan kuin ~600€
mites se ny noi lipsahti???
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

isännällä oli joskus tollanen valmet 903 ja se oli holset ahtimella ja ei ollu minkään moista hukkaporttia tai mitään...?
A-P
Viestit: 495
Liittynyt: Su Touko 08, 2005 7:48 pm
Paikkakunta: Vapaa Janakkala

Viesti Kirjoittaja A-P »

pemaripoju kirjoitti:...ja ei ollu minkään moista hukkaporttia tai mitään...?
No eihän se tirsseli mitään hukkaportteja tarvitsekkaan.
Hukkaportit ja "dumpvalvet" on enemmän tuota bensiinillä toimivien moottorien juttuja. Ja nuo dumpit vieläpä tuning/rallimiesten juttuja.
Ei mene hyvä paine hukkaan!
A-P
BJ40 -80 ikuisuusprojekti
HJ60 -83, pakettiauto-maastoväline
JV73
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 11:30 pm
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja JV73 »

semmoisen valmetin holsetin just laitoin omaan 60:seen ja hyvin vörkkii.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

haluaisitko laittaa muutaman kuvan? kuinka toteutin syötön säädön? ja jätitkö kaasuläppä hässäkän vanhaan paikkan, entä alipaineletkut?
JV73
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 11:30 pm
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja JV73 »

syöttöä käänsin n.4 kierrosta lisää, vielä en ole muuttanut mitään letku hässäköitä mihinkään suuntaan. kuuleri täytyis asentaa niin siinä yhteydessä kikkaillaan muitten juttujen kanssa. yllätyin kyllä miten hyvin homma futaa vaikka en mitään muuttanutkaan, turbo lähtee mukaaan n.1100 rpm vääntö on tosi hyvä.(omasta mielestä...) pinjoni katkes lähes samantien :wink:
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

soittelin yhdelle turbo myyjälle ja kehu että garret to4 vois olla hyvä vaihtoehto! onnistuiskohan se syötön säätö sellasella t haaralla ja säädettävällä virtausventiilillä? onko jollain omakohtaista kokemusta?
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tuossa oli yksi HJ:n turbosarja "malli Korpivaara" jota oli HJ:ssa uutena ja sille myönnettiin täysi takuukin. Kaikki syötönsäätöön liittyvät romppeet on täysin samat kuin vaparissa, mutta toisessa alipaineletkussa on messinkinen välimuhvi, josta on n. 3mm reikä suoraan ulkoilmaan. Kaikki oli irrallaan, en tiedä kummassa letkussa se on ollut, mutta voisi olla pienemmän paineen puolella?

Timop
TP
Avatar
Jul
Viestit: 602
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 6:58 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jul »

Työkaverilla on tuommonen Ruiseri jatkuvasti käytössä jossa se Korpivaara-turbotus, pitääpä tutkia ja näppäillä muutama kuva tuosta toteutuksesta.
BJ75 1987
# 274
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Tuosta dumpista kyllä oon eri mieltä. Mulla ja kaverilla aikalailla samanlaiset turbotetut BJ:t.
Kaveri asensi dumpin hiljottain ja se kyllä auttaa tosi paljon.

Toteutus tietenkin sama kuin bensakoneissa eli alipaine dumpille kaasuläpän alta.

Mitä se sitten hyödyttää?
Ahdot ei laske vaihteenvaihdon välissä lähellekään niin paljoa kuin ennen.

Systeemihän toimii siis vain kaasuläpällisissä koneissa.
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
pemaripoju
Viestit: 1185
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 2:26 pm
Paikkakunta: parkano

Viesti Kirjoittaja pemaripoju »

samaa mieltä olen itse tosta dumppi hommasta! että antaa ahtimen pyöriä vapaammin vaihdetta vaihtaessa kun on se dumppi; ei pääse ahdin sakkaan!
Repro
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 1:39 pm
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Repro »

Samaa mieltä, sorvailtiin ite dumppi ja hukkaportti, dumpin mäntä oli ertasetania (kevyt eli nopea) ja runko billet alumiinia.
Piti kivoja sihauksia vaihtaessa ja nopeutti ahtojen nousemista vaihtaessa, ja säästi turboa kun ei sakannut.
Juha_
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 1:42 pm
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_ »

JV73 kirjoitti:syöttöä käänsin n.4 kierrosta lisää, vielä en ole muuttanut mitään letku hässäköitä mihinkään suuntaan. kuuleri täytyis asentaa niin siinä yhteydessä kikkaillaan muitten juttujen kanssa. yllätyin kyllä miten hyvin homma futaa vaikka en mitään muuttanutkaan, turbo lähtee mukaaan n.1100 rpm vääntö on tosi hyvä.(omasta mielestä...) pinjoni katkes lähes samantien :wink:
Vanhaa juttua esille, kun tuo turbotus vois kohta olla ajankohtainen.. Ei sulla mitään tietoa oo tuon turbon siipien koosta ? Taitaa olla 903 valmetin kyljestä tuo puhallin ? Ja mikähän mahtaa olla tarkka malli puhaltimelle ?

edit: ja hyvin luettu, ylempänä se näkykin, että 903:sta..
Land Cruiser HJ60 Turbo -88, SOA, 38.5/15/15 Super Swamper bogger, lukot muuallakin ku ovissa
Vastaa Viestiin