Kuva Kuva

Mikä moottori

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Vieras

Mikä moottori

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Alkaa olla käyttöautoksi laitettu BJ-40 valmis. Vain viimeinen osa puuttuu, se moottori. Mikä diesel- moottori kannattaa laittaa ko. autoon? 3B, 3B II ja 3B-turbo menee kaikki heittämällä bj:n keulille. Voiko olla mahdollista että autossani on ollut aikaisemmin joku B-moottori? Vanhassa rek. otteessa lukee tehoissa 85hv. 3B/ 3B II moottoreissahan on 98 ja 94hv.

Tietämätön...
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

No onhan siinä ollut nimen omaan B moottori mutta kantsus laittaa vaikka 3B onhan siinä kuutioita enemmän.Tai jos mopo karkaa niin turbotettu 3B
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Ainahan sitä pitää kysyä paljonko se pata saa maksaa? :roll:

Jos puhutaan hinta haitarin alapäästä niin halvin mahdollisuus on B-moottori, joita pyörii harrastajilla nurkat täynnä.
Sekin on mielestäni oiva vaihtoehto kun hankintahinta on edullinen niin siihen voi hyvillä mielin tehdä kunnon "huollon" ennen kuin nostaa nokalle.
Lisäksi uudemmassa B- koneessa on likimain samat automatiikat kuin 3B -koneessakin eli sähköinen sammutin (sis. öljynpainevahti)

3B padat tahtoo olla taas enemmän katselussa ja kovemmissa hinnoissa.
Siihen saa varmaan varata ainakin tuplakasan rahaa ennenkuin se on tallissa.
Siihenkin joutunee huoltoa suorittamaan jos käyttöautoksi mielii.

No olipa kyseessä kumpi tahansa niin tarkasta ainakin seuraavat kohdat koneesta:

- Öljypumpun kunto = öljynpaineet
- Männänrenkaat
- Nokka-akseli laakereineen ja venttiilinnostajat
- Runko- ja kierokangen laakerit
- PA puolelta nyt ainakin pumpun kalvo ja suuttimein avautumispaine

Siinäpä omalta kohdalta vastaantulleita huoltokohteita.

Jos turboa meinaa niin 3B kuulemma olisi parempi männän öljysuihkujen takia.
On niitä B patojakin kyllä hyvällä menestyksellä turbotettu.

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
vieras

Viesti Kirjoittaja vieras »

Eipä hinnalla niin kovin suurta merkitystä ole. Kaikki harrastuksethan maksaa. Missä autoissa on käytetty 3B tai 3B-turbo moottoria? Ajattelin että jos kokonaisen auton ostaa, sais samalla uuden projektiauton...
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Tuossapa linkki Toyo malli sarjoista:

http://www.toyotalandcruiser.dk/modelle ... serie=alle

3B löytyy ainakin BJ-42:sta ja 3B-T löytyy esi. BJ-71:stä.

Se BJ-71 on tosi harvinainen eli ei varmaan kannata suomesta edes katsella.
Olisi muuten mahtava aihio offpeliksi :wink:

- jm
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
SJV
Viestit: 174
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 7:26 pm
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja SJV »

Minä tyhmänä kysyisin tyhmiä!
Eli mikä on se 3B II?? Ja millaisissa autoissa on sellainen?
Avatar
Käyttäjä
Site Admin
Viestit: 4321
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 8:07 pm
Paikkakunta: Rautajärvi

Viesti Kirjoittaja Käyttäjä »

3B löytyy myös BJ45
---------------------------------------
SLCK #51
[o4sataa7kaks7viis7yheksän]
ramin.maili[miumau]gmail.com
Kyllä lähtee
Autoilu on mukavaa...Maastoautoilu vielä mukavampaa :-)
----------------------------------------
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Yksi täydellinen B-moottori olisi myynnissä hintaan 500e.
Mikäli starttia ja laturia ei tarvita on hinta 400e.
Eli melko edullinen...?
B- moottori on siis se 3 litrainen 85 heppainen nelisylinterinen diiseli....
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

3B-II on uudistettu malli 3B:stä, jossa on muistaakseni vähän enemmän runkolaakereita ja rivipumpun sijasta jakajapumppu, jolla käynti on varmaan pehmentynyt, tehoa taisi tulla muutama hevosvoima lisää. Löytyy jossain vaiheessa J7:sta ja muista Toyotan tuotoksista, lähinnä ammattiilikennepuolelta.

B-lohkoisia turbokoneita ei sitten ole saanut esikammioversioina, eli niiden mallimerkinnässä on aina ykkönen ensin, kuvaamassa suorasuihkutusta. Eli 13B-T, 14B-T, 15B-T jne.

15B-T olisikin jo aika asiallinen voimalaitos, löytyy mm. Toyota MegaCruiserista. Nuo ovat vaan aika lailla harvinaisia moottoreita (näin suomalaisittain), tietääkö kukaan onko maahan ikinä tuotu Dynaa 13B-T:llä?
beast
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja beast »

Tumppaat sinne hj 61 12 H-T koneen! Voin kertoo et sit on vejot kohillaa!
Zakk Wylde is GOD!!
Avatar
JF
Viestit: 327
Liittynyt: To Marras 25, 2004 10:37 am
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja JF »

Paitsi että kuusipyttyiset painavat liikaa jos meinaa isompia kumeja harrastaa, murroksia silmälläpitäen. Muutoin 12H-T on varmaan parhaita koneita mitä Toyota on tehnyt.
Vastaa Viestiin