pemaripoju kirjoitti:joo hj 61 se vissiinki on peräisin! 43mm imusiipi! kyllä se pöläyttää mustaa ku polkasee mutta vauhdissa ei enää pöllytä niinku vapari
Kuuluu asiaan kun ei ole ahdonalaisen syötön säätöä. Syötöt on tapissa kun painaa kaasun pohjaan vaikka ahdot ei ole ehtineet nousta.
Mun mielestä pienoinen musta kuuluu asiaan läppä tiskissä vedettäessä.
BJ:n omalla pumpulla ilman modaamista ei taida kuitenkaan olla toiveita saada voimasavua täys veto päällänsä
pemaripoju kirjoitti:joo hj 61 se vissiinki on peräisin! 43mm imusiipi! kyllä se pöläyttää mustaa ku polkasee mutta vauhdissa ei enää pöllytä niinku vapari
Kuin iso pakosiipi siinä on ja ootko mitaannut pakopaineita?
kyllä se senverta vääntää että vanha kytkin rupes luistaan, noin 2000rpm tienoilla 4-vaihteella! olisko mkellää vinkkejä kytkimen vaihtoon! kannattaako laittaa minkä merkkinen levy ja onko silmälaakeri minkämoinen ja se stefan koko kytkinakselilla vaihdelaatikossa? 4-vaihteinen loota
pemaripoju kirjoitti:kyllä se senverta vääntää että vanha kytkin rupes luistaan, noin 2000rpm tienoilla 4-vaihteella! olisko mkellää vinkkejä kytkimen vaihtoon! kannattaako laittaa minkä merkkinen levy ja onko silmälaakeri minkämoinen ja se stefan koko kytkinakselilla vaihdelaatikossa? 4-vaihteinen loota
pemaripoju kirjoitti:ulkomuistista sanoisin että52mm pako ja en ole mitannu pakopaineita!
Joo,siksi kysyin noita pakopaineita kun itellä on nyt ahdot 0,7 ja pakopaineet 1,2maximissaan,sitten taas maantienopeuksilla kaasuttaessa ahodot nousee 0,6:teen ja pakopaineet 0,7-0,8:nettä onko noi ihan mahottomat hoojiihin.
mitä kannattais rukata että sais ahtoja nouseen? hukkaporttia kireemmälle? ku joillain ahtaa vakioahdin jopa 1,4! ja kyllä syöttöjen pitäis savustapäätellen piisata!
Tuli tossa viime viikonloppuna ihan varta vasten mitattua kulutusta kun kävin porissa tolla hj:llä.ennen turbon asentamista vei 17+litraa matka-ajossa sadalle nyt mittauksen perusteella aika tasan 13,5lsadalle kilometrille vauhdin ollessa 90km/h ja alla oli noi 38,5x16r15 TSL:ällät.Olin kyllä tosi positiiivisesti yllättynyt varsinkin kun nyt pystyi vitosvaihteella vetään käsikaasu päällä rennosti ylämäetkin tarvitsematta juuri kaasuun koskea vrt aiemmin tuon 90km/h saavuttaminenkin noilla pyörillä oli aika tuskallista.Saapa nähdä kun malttaa laittaa nuo 37" katupyörät alle,niin paljonko kulutus on sitten kun tuo 17+l/100km on mitattu niillä.
mä en ole huomannu turbon kanssa kulutuksessa mitää mainittavaa eroo, mutta suutinremontti pudotti kulutusta noin 5L/100km! ehkä cooleri vois auttaa! renkaat on vaatimattomat 33" ja aski 4-v! ei viitti ajella ku alta 80km/h vaikka koneessa menohaluja piisais! niin joo kulutus on nyt noin11-12L
on ruvennu ton auton käynti ja huohotus huolettaan sen verta että oliskohan remontin aika! oljykorkista tuleva huohotus tupsuttaa koneesta kuuluvan lonksutuksen tahtiin! ja tuntuu ku yks mäntä olis pelistä jonkin verran pois! auto oli alunperin vähän laiskempi kuin velipojan hj! onko männät ja sylinteriputket kalliita vai pelkkä hoonaus ja uudet mannänrenkaat, runko ja kiertokangen laakerit? auto pääsi talvipakkasilla keittään ja taisi kansipahvi/ kansi saada kipeetä ku kerää painetta syyläriin, mutta voiko ylikuumeneminen aiheuttaa alakertaan vaurioita? kuinka vakavia vauriota pitää olla että huomaa puristus painemittarilla?
tuli kysymyksiä paljo mutta koittakaa jaksaa lukee
Mun bj:n moottorissa oli ainakin tullut männänregas vaurio todennäköisesti lämpiämisen johdosta ja kun sillä oli ajettu niin putkesta ja männästä oli tullut entinen.Putket kun ovat niin sanottuja kuivia ne tarvii vaihdon yhteydessä koneistajan apua.Eli kun putki on painettu paikoilleen niin se porataan oikeaan mittaan.Taitaa putki ja mäntä sarjalle tulla vaan aika kohtuuton hinta.Ja jos laakereita vaihtaa niin kyl akseli kannattaa ainakin mitata ja kiillottaa.Jos siinä on jotakin mittavikaa niin uudet laakerit ei kestä kauaakaan.Ohivuotomittaus on paljon tarkempi tapa analysoida moottorin kulumista.Olihan minunkin hj:n moottorissa ollut kaikki männät halki kun oli viel liikkeessä ennen kuin ostin sen.
Jarkko Pasanen #14
BJ-40 -80 2+4 Tötterman (turbo tulossa kun kaikki osat on kasassa ja laipat saatu tehtyä)
HJ-60 -82 2+4 Leima loppu
HJ-61 varaosina
Koneenhoitaja Suomen nopeimmassa matkustaja-aluksessa.www.suviexpress.fi