Kuva Kuva

pakettiautosta huoltoautoksi?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Juilewi
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 2:28 pm
Paikkakunta: Keminmaa

pakettiautosta huoltoautoksi?

Viesti Kirjoittaja Juilewi »

Moro!
Miten onnistuu?Minulla on hj60 jossa on korotettu lasikuitukatto.Tarkoitus olisi vaihtaa normaali katto tilalle ja rekisteröidä huoltoautoksi.Mitä pitää huomioida/tehdä jotta tämä operaatio onnistuu?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!
Juilewi HJ60
samppa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 5:55 pm
Paikkakunta: TRE

Re: pakettiautosta huoltoautoksi?

Viesti Kirjoittaja samppa »

jussa kirjoitti:Moro!
Miten onnistuu?Minulla on hj60 jossa on korotettu lasikuitukatto.Tarkoitus olisi vaihtaa normaali katto tilalle ja rekisteröidä huoltoautoksi.Mitä pitää huomioida/tehdä jotta tämä operaatio onnistuu?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!
Kumpikohan vaatii enemmän lisäselvitystä, katon vaihtaminen vai rekisteröinti? No, tässä pientä vinkkiä rekisteröintiosioon. Ensinnäkin kannattaa kysyä itseltä että "miksi?".. Tietenkin se lasikuituvene väärinpäin katon asemaa toimittamassa on ruma, mutta siltikin :D

--
N-luokan huoltoauton on oltava ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu ja siinä saa olla tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.
M1-luokan huoltoauton on oltava valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu ja siinä saa olla istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.
Huoltoauto on alennetun autoveron alainen, jos auton omamassa on vähintään 1 875 kg (autoverolaki 21 §:n 2 mom.). Jos omamassa on alle 1 875 kg, huoltoauto on täysimääräisen autoveron alainen.
--

Eli käytännössä haluat tehdä siitä N1G-luokan huoltoauton, jotta saat myös hieman vapaammat mahdollisuudet korotuksiin ja puskureihin yms. G-kirjain pitää itse pyytää sinne perään, muuten tekevät yleensä N1-luokan auton (eli pakun).

Ja jos nyt edelleen välttämättä haluat huoltoauton, niin ohjeistuksia antaisin seuraavasti:

* Etsi mukava katsastusasema
* Lue esim. http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=11596
* Kaikki takapenkit pois, turvavyöt pois
* Kiinnityspisteet mahdollisesti umpeen tai muuten pois käytöstä (riippuu katsastussedästä)
* Kiinteästi asennat takatilaan esim. työkalulaatikoston ja ruuvipenkin ja muutakin mitä oikeasti tarvit siinä huoltoautossasi (esim. paineilmakompura, hitsausvehkeet...). Asenna laitokset vaikka vanerin päälle, niin tulee näppärä laitos ja penkkien kiinnityspisteetkin jäävät vanerin alle
* Ajat auton muutoskatsastukseen sinne mukavalle katsastusasemalle ja sanot että pitäisi tehdä N1G-luokan auto

Ja mitä saat palkaksi?

* 80-lätkän jos ei vielä ollut
* maininnan huoltovarustuksesta / huoltoautostatuksesta rekisteriotteeseen
* Mahdollisen valvonnan asianmukaisesta käytöstä tien päällä poliisin toimesta (näin se katsastusmieskin mahdollisesti sanoo sinulle)

Vinkkinä vielä, että tee sitä oikeasti tarpeisiisi sopiva ja sellainen, ettei viritystä tarvitse hävetä jälkeenkäänpäin. Huoltoautoksi muuttaminen voi olla piankin tiensä päässä, onhan tätä uumoiltu jo vuosia. Tai sitten homma vaan jatkuu. Eli jos pystyt elämään sen kattokorotuksen kanssa, niin varmemmilla vesillä lienet...
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Re: pakettiautosta huoltoautoksi?

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

jussa kirjoitti:Moro!
Miten onnistuu?Minulla on hj60 jossa on korotettu lasikuitukatto.Tarkoitus olisi vaihtaa normaali katto tilalle ja rekisteröidä huoltoautoksi.Mitä pitää huomioida/tehdä jotta tämä operaatio onnistuu?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!!
Samppapa jo kertoikin tärkeimmät. Laitat oman katon paikalleen ja hitsaat sen vastaamaan alkuperäistä lujuutta, niin ei ole ongelmaa sen suhteen.
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

Mites muuten voiko ihan vaan muutoskatsastuksella ottaa kattokorotuksen pois 3hengen paku hj60:stä? Vai onko mahdotonta?

EDIT: on vuoden -83 malli eli varmaan menee mun tuurilla just tossa raja...
Viimeksi muokannut Luigi81, Ti Huhti 24, 2007 9:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
railai at surffi.net
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

no, sehän riippuu auton iästä, eli siitä paljonko siitä on tuodessa maksettu veroja. Jos se on rekisteröity pykälän (olikohan joku §86)? eli tavarankuljetukseen tarkoitettuna verottomana, ei korotuksen poiston jälkeen enää vaatimukset täyty.
Siitä taas seuraa se, että menee veroja maksuun, mutta paljonko?

Kertokaas mulle, voiko näitä veroja maksaa jälkikäteen?
Jos ulkomailta tuopi tuon ikäsen auton, niin siitä voi maksaa täydet verot (ei enää paljon mitään) ja saa tuoda pakuna matalalla katolla.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Luigi81 kirjoitti:Mites muuten voiko ihan vaan muutoskatsastuksella ottaa kattokorotuksen pois 3hengen paku hj60:stä? Vai onko mahdotonta?

EDIT: on vuoden -83 malli eli varmaan menee mun tuurilla just tossa raja...
Ei voi, tai voi, mutta ei missään nimessä kannata. Eli ei ole mahdotonta, tulee vaan autoveroseuraamus. Eli palataan vuoteen -83 ja katsotaan paljonko on eroa maastohenkilöauton ja henkilöauton autoverossa = kymmeniätuhansia markkoja = kaikki menisi maksuun, mitään ikävähennyksiä ei tunneta.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Luigi81
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Luigi81 »

-MaTTi- kirjoitti:
Luigi81 kirjoitti:Mites muuten voiko ihan vaan muutoskatsastuksella ottaa kattokorotuksen pois 3hengen paku hj60:stä? Vai onko mahdotonta?

EDIT: on vuoden -83 malli eli varmaan menee mun tuurilla just tossa raja...
Ei voi, tai voi, mutta ei missään nimessä kannata. Eli ei ole mahdotonta, tulee vaan autoveroseuraamus. Eli palataan vuoteen -83 ja katsotaan paljonko on eroa maastohenkilöauton ja henkilöauton autoverossa = kymmeniätuhansia markkoja = kaikki menisi maksuun, mitään ikävähennyksiä ei tunneta.
Heh.. Ei taida onnistua katon poisto ja muutos huoltoautoksi, ilman noita veroja? Noh on toi scuuppi sen verta pieni kuitenkin jotta kai sitä sietää...
railai at surffi.net
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Luigi81 kirjoitti:
Heh.. Ei taida onnistua katon poisto ja muutos huoltoautoksi, ilman noita veroja? Noh on toi scuuppi sen verta pieni kuitenkin jotta kai sitä sietää...
Onnistuuhan se huoltoautoksi kyllä. Onhan näitä tehtykin. Normipakuna ei voi pitää.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Vastaa Viestiin