Kuva Kuva

HDJ 80 ja Renkaat

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

150 on maksimi maastopakettiautolle. henkilöautolle tais olla vähemmän oisko 100 maksimi. tai sitten muistelen taas vanhoja höpöjä.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Cental73 kirjoitti:150 on maksimi maastopakettiautolle. henkilöautolle tais olla vähemmän oisko 100 maksimi. tai sitten muistelen taas vanhoja höpöjä.
M1G/N1G 150 mm, ilman G:tä 100 mm. Ei siis väliä onko paku vai hölöauto.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
Cental73
Viestit: 580
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 7:43 am
Paikkakunta: Tuusula, Jokela

Viesti Kirjoittaja Cental73 »

sii joo aivan, tämä maaginen G oli se juttu.
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Ja tästähän saisi semmoisen ukk pläjäyksen eli kuinka paljon saan korottaa autoani???h
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

-MaTTi- kirjoitti:
Cental73 kirjoitti:150 on maksimi maastopakettiautolle. henkilöautolle tais olla vähemmän oisko 100 maksimi. tai sitten muistelen taas vanhoja höpöjä.
M1G/N1G 150 mm, ilman G:tä 100 mm. Ei siis väliä onko paku vai hölöauto.
Miten muuten on kun mulla ei ole Geetä HJ:n otteessa?Saako sen siihen ja millä ehdoilla?
Antsa
Viestit: 877
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 2:24 pm
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Miten muuten on kun mulla ei ole Geetä HJ:n otteessa?Saako sen siihen ja millä ehdoilla?
Pyytämällä.

Ja jos ei muuten onnistu niin tässä faktaa tueksi...

1. M1G- ja N1G-luokan maastoautoksi
katsotaan M1-luokan ajoneuvo ja kokonaismassaltaan
enintään kahden tonnin N1-luokan
ajoneuvo, jos:
a) sen vähintään yksi etu- ja yksi takaakseli
on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi
olla irtikytkettävissä;
b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön
lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla
järjestelyllä;
c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman
perävaunua on vähintään 30 prosenttia;
ja
d) se täyttää vähintään viisi seuraavista
kuudesta ehdosta:
i) lähestymiskulma on vähintään 25°;
ii) jättökulma on vähintään 20°;
iii) ylityskulma on vähintään 20°;
iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään
180 mm;
v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään
180 mm; ja
vi) maavara akselien välillä on vähintään
200 mm.
2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan
maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan
yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä
kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-,
M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on
telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin
yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai
se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on
vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen
tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu
vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky
ilman perävaunua on vähintään 25
prosenttia.
Tuosta männää yli nii et heilahtaa...
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

ava kirjoitti:
snakerock kirjoitti:Jep!
Ymmärsin mitä tarkoitat! Katsastusmies mittaili rullamitalla auton vakiotakajousta joka oli irrallaan ja sitte mittas paikallaan olevaa korotussarijan jousta joka oli selevästi lyhyempi ku alakuperänen silti se laitto rekisteriotteeseen että autoa on korotettu 50mm! (erikoinen mittaustapa) :o. Mulla on eesä 3" ja takana 2" korotusta niin auto on aika vaaterisa! Mikä on maksimikorotus HDJ:lle iliman poikkeuslupia?
jouset,korinkorotus,renkaista tuleva korotus yhteensä 150mm.
ja poikkeusluvallakaan ei saa ylitettyä tuota 150mm mut esim.jousitusta saa muuttaa 75mm ilman poikkeuslupaa, mut poikkeusluvalla vaik tuon 150mm mut sit ei saa enää olla korinkorotusta tai renkaita.. Hilari tais leimata HDJ:n poikkeusluvalla 4"jouset ja 35"kumit mut sit ei saa enää korinkorotusta laittaa ku tuo 150mm on käytetty :)
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Hojotojo
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 06, 2008 6:54 pm
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hojotojo »

ja palatakseni siihen alkuperäiseen kysymykseen 33" renkaista HDJ:hin, niin ajelin viime katsastukseen kolomikolomoset alla ja sanoin katsurille mennessä että vuosikatsastuksen lisäksi muutoskatsastus isommille rattaille.

sattui muuten olemaan tyttö katsurina ja rupesi haukottelleen halliin ajaessa että ei kai noin isoja renkaita saa ko. autoon laittaa. -sanoin ykskantaan että meneppä tyttö kattoon koneelta, saa ne laittaa. meni 10min ja tyttö tuli nöyränä ja myönsi että saa.

muistaa vaan katsastaessa että renkaiden kulutuspinta ei saa tulla korilinjasta ulos. jos tulee niin vaatii levikkeet.

muutoskatsastus maksoi muistaakseni 40 €,
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onkos porukalla kokemuksia Kumhon KL71 maastorenkaista?
Näyttäisi saavan aika kohtuu rahalla noita.

Onko kulutuskestävät? Muualla kehuskelivat että ovat aika hiljaisia.

Entäs koko? onko verratuna esim bfg: 33/12.5 mud terraineihin pienempiä vai suurempia?

Ja toisekseen... oisko 10" leveä vanne soppeli noille ja millä ET:llä?

Ja millä lapulla sitä rengaskoon muutosta 35":seen voisi anoa? Tarvetta olisi kyllä. :lol:
andy
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 2:00 pm
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja andy »

Minulla on ollut hdj:ssä tuollaiset kumhot muutaman tuhatta kilometriä alla 35" koossa. Kyllä mie oon noihin tyytyväinen tieajossa ollut ja onpa tien ulkopuolellakin tullut käytyä ja toimivat sielläkin (niin hyvin kun mtr kuvio yleensä voi toimia). Eihän noita nyt johonkin boggerssiin voi maastossa verrata... 10" vanne on noille just sopiva. Omassani 15x10" gragarit ET 0, menee just sopivasti alkuperäisten levikkeiden sisälle.

Käsittääkseni tuota poikkeuslupaa voi anoa vain ja ainoastaan työperusteella. Eli työnantajalta puumerkit hekemukseen, että tarvitset maasto-ominaisuuksia töissäsi. Tietty jos olet esim. metsäkoneurakoitsija niin luultavasti olet aika vahvoilla lupaa hakiessa :roll: ... Sen luvan hinta on muistaakseni liki 400 euroa, joka vähän hidastaa tavan tallaajan hakemis intoa. Viisaammat kertokoot lisää asiasta...
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

tuo et luku riippuu sit hyvin pitkälti vanteen tyypistä..
TML:n 10x15 pitää olla -12 ET:llä jos meinaa ettei ota raidetangon päähän kiinni.. ja itellä oli etulokareissa reilun sentin kumilevikkeet alkuperäisten muovilevikkeiden lisänä.. (muutoskatsastuksen aikana.. 33x12.5) takana jäi kumi kaaren sisäpuolelle :)
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Vastaa Viestiin