Kuva Kuva

hdj 80 kk-laakerit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

kiituri
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:46 pm
Paikkakunta: pyhäjoki

taas kerran

Viesti Kirjoittaja kiituri »

taas on yksi hdj pelastettu varmalta tuholta.
avasin ostamani hdj:n öljypohjan vaikkei pirssilläni ole ajettu kuin 603tkm
ja kaikesta päätellen laakerit oli jo kertaalleen vaihdettu.
silti nämä laakerit olivat pahimpien näkemieni laakereiden näköisiä.
että kiitokset menee timop:lle ja tälle foorumille jolle eksyin :lol:

ensi yön nukun paremmin.

käyntiääni tuntui hieman tasaisemmalta laakerin vaihdon jälkeen.

kuvia olisi kun jollain opilla saisi tänne.
J90-97
volvo C303
hdj80-90
+grizzly 660
Avatar
andycruiser
Viestit: 16
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 12:37 am
Paikkakunta: colhorado

Jälleen täpärä pelastus..

Viesti Kirjoittaja andycruiser »

Onneks ei lähetty vetämään vaunua askolaan viime viikonloppuna..

Suuret kiitokset palstalaisille ja Timop:lle.

Kuviakin otin muutaman, en tosin tänne osaa laittaa, mut tuonne sain :oops: =>http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2817
HJ 61-89<huoltoauto>
HDJ 80-90
kiituri
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:46 pm
Paikkakunta: pyhäjoki

huhhuijaa

Viesti Kirjoittaja kiituri »

olipas sullakin päässy laakerit jo jatko ajalle...

mulla oli myös neljä ylä puolista lähes yhtä huonosssa hapessa kuin tuo sun pahin laakeri.
J90-97
volvo C303
hdj80-90
+grizzly 660
epe
Viestit: 11
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 4:49 pm

Viesti Kirjoittaja epe »

pitiköhän lähtee jo yöllä purkamaan pohjaa auki ku nui hirveitä kuvia näkkee.... paljokos noi laakerit kustantaa
kiituri
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:46 pm
Paikkakunta: pyhäjoki

suosittelen

Viesti Kirjoittaja kiituri »

laakerit timop:ltä noin 70€ ja 9,5€ moottorisilikooniin.
sitten vaan reipasta remonttimieltä ja aikaa.
ihtellä meni koko päivä kun samalla korjasin vakaajan kumit jotka oli hävinnyt kokonaan ja öljypohjaasa oli kierteet väännetty sileex nii meni niissäki oma aikansa ja myös umpijäisen auton sulattamisessa että löysi koko öljypohjan.
J90-97
volvo C303
hdj80-90
+grizzly 660
komk
Viestit: 695
Liittynyt: To Marras 25, 2004 9:02 am
Paikkakunta: Kajjjaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komk »

Onko nyt tutkittu miten uudet laakerit keatää ajua vai onko näissä pannuissa vaivana jotain muuta eli öljynkierto ongelmia tai jopa alimitoitusta kiertokangissa?
_____________________________
- eskimo

Offroad Kainuu ry.
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

komk kirjoitti:Onko nyt tutkittu miten uudet laakerit keatää ajua vai onko näissä pannuissa vaivana jotain muuta eli öljynkierto ongelmia tai jopa alimitoitusta kiertokangissa?
väittäisin, että on vähän huonoilla laakereilla lähtenyt tehtaalta nämä koneet maailmalle, mutta ehkä tuossa alimitoituksessakin on vähän perää, traktorin moottori, joka on kasattu henkilöauton sisuskaluilla :lol: siksi se vaatii aina joskus laakerin vaihtoa... :D
kiituri
Viestit: 31
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:46 pm
Paikkakunta: pyhäjoki

niin

Viesti Kirjoittaja kiituri »

kun laakerien kulumista katsoo niin ei minun mielestäni öljyn vähyys ole syynä kun lähtee pinta irti tuollalailla palasina/syöpyy.
kaikissa entisissä moottoreissa mitä olen aukonut laakerit kuluu tasaisesti.
siihen asti kun lähtevät liikkeelle ja menevät päällekkäin.

ilmeisesti nää uudemmat punametallilaakerit mitä sinne laitetaan tilalle pitäis kulua niinkuin laakereiden pitääkin.
-vai onko joku saanut punametallilaakerit kulumaan hdj:ssä vaihtokuntoon ja minkä näkösiä ne oli?

mun moottoriin oli vaan vaihettu joskus sellaiset alkuperäiset eko laakerit joista puuttuu jotain tinaa tai muuta tarpeellista ainetta kestääkseen.
J90-97
volvo C303
hdj80-90
+grizzly 660
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Eihän noista punametallisista varmasti voi sanoa muuta kun että ne on vahvempia kun alutina- seokset. Kestääkö nekään sitten ikuisesti tuossa koneessa?

Punametallisissa tulee melko nopeasti näkyviin punametalli, joka on varsinainen laakerimateriaali, ohuen laakerin mukautumiseen tarkoitetun lyijykerroksen alta, mutta se ei ole merkki varsinaisesta kulumisesta.

Noiden alkuperäisten laakerien noin heikko kestävyys on kyllä arvoitus. Varmaa on, että voitelun puutteesta ei ole kyse. Ainoa öljyyn liittyvä selitys voisi olla jonkinlainen kavitointi tai kiehahtaminen paineen alla, joka irrottaa laakerimetallia aikaa myöten. Tai sitten öljyn pintapaine vaan yksinkertaisesti kasvaa käytetylle laakerimateriaalille liian suureksi. Kumpaankin voisi edesauttaa laakerin alimitoitus?

Tai voiko syynä olla moottorirakenteessa mahdollisesti tapahtuvat hallitsemattomat ylimääräiset värähtelyt? Paha mennä sanomaan.

Ei tämä kuitenkaan ole pelkästään HDJ:n ongelma, on vastaavaa muissakin merkeissä ollut.
TP
psk123
Viestit: 79
Liittynyt: Su Elo 09, 2009 9:34 pm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja psk123 »

No niin tulipa vaihdatettua laakerit (autolla ajettu vajaa 180tkm) ja laakerit tämän näköiset
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
metsäsika
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 10:05 pm
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja metsäsika »

kylläpä oli laakerit vaihon tarpeeessa koneella ajettu mukamas 307tkm (saksan tuonti ) ja laakerit olivat yhtä hyvät kun nuissa edellisissä kuvissa.
kiitos timop:lle laakereista

terv. timppa/iisalmi
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Käytin kans perjantaina öljynvaihdon yhteydessä öljypohjan uudesta tulokkaasta pois.

Kaikki kiertokankien laakerit olivat täysin virheettömässä kunnossa.
Tosin laakerit on vaihdettu joskus mutta en tiedä koska.

Mittarilukema hdj:ssä 451tkm

Kaikki liuskat olivat kuvan mukaisessa kunnossa.
Kuva on kolmosen yläpuolisesta liuskasta.

Kuva

Laakerin pinnassa näyttää näkyvän tuollaisia epämääräisen suuntaisia "naarmuja" Ne ovat sormella pyyhkäisyn jlk jääneitä öljyrantuja.
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

timop kirjoitti:Eihän noista punametallisista varmasti voi sanoa muuta kun että ne on vahvempia kun alutina- seokset. Kestääkö nekään sitten ikuisesti tuossa koneessa?

Punametallisissa tulee melko nopeasti näkyviin punametalli, joka on varsinainen laakerimateriaali, ohuen laakerin mukautumiseen tarkoitetun lyijykerroksen alta, mutta se ei ole merkki varsinaisesta kulumisesta.

Noiden alkuperäisten laakerien noin heikko kestävyys on kyllä arvoitus. Varmaa on, että voitelun puutteesta ei ole kyse. Ainoa öljyyn liittyvä selitys voisi olla jonkinlainen kavitointi tai kiehahtaminen paineen alla, joka irrottaa laakerimetallia aikaa myöten. Tai sitten öljyn pintapaine vaan yksinkertaisesti kasvaa käytetylle laakerimateriaalille liian suureksi. Kumpaankin voisi edesauttaa laakerin alimitoitus?

Tai voiko syynä olla moottorirakenteessa mahdollisesti tapahtuvat hallitsemattomat ylimääräiset värähtelyt? Paha mennä sanomaan.

Ei tämä kuitenkaan ole pelkästään HDJ:n ongelma, on vastaavaa muissakin merkeissä ollut.
Jossain kirjallisuudessa olen nähnyt kyseisen ilmiön selitykseksi laakerimetallin väsymisestä johtuvan haurastumisen.Ilmeisesti ainakin hetkelliset paineet laakerimateriaaliin nähden käyvät liian kovaksi.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Oletteko tasapainotelleet hodarin moottoreita ja millaisia epätasapainoja sieltä on löytynyt?
#428
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

Hessu kirjoitti:Oletteko tasapainotelleet hodarin moottoreita ja millaisia epätasapainoja sieltä on löytynyt?
eiks se sillo ravistais jos olis epätasapainos?
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
Vastaa Viestiin