Kuva Kuva

hdj 80 kk-laakerit

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

Tommo__79 kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Oletteko tasapainotelleet hodarin moottoreita ja millaisia epätasapainoja sieltä on löytynyt?
eiks se sillo ravistais jos olis epätasapainos?
Eipä se juuri ravista,varsinkin kun hidaskäyntinen kutonen on kyseessä.
Hilari
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 10:38 am
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja Hilari »

Varmaankin tässä nyt tarkoitetaan veivin ja männän painoa per pytty, varmasti niissä on heittoa tehtaan jäljiltä...

mutta tuskin kankia tarvii kiillottaa ja samalla fiksata veivit ja männät samanpainoisiksi, jos koneesta ei aiota repiä ihan järjettömiä tehoja ja kierroksia...
silloin kannattaa harkita jykevämpiä veivejä jos hirveitä (2-3bar) ahtoja käyttää...
jonas-k
Viestit: 11
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 7:43 pm

Viesti Kirjoittaja jonas-k »

Onko niin että jos ölypaine on riittävästi niin kk-laakerit kunnossa?
Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?

Olen juuri ostannut HDJ- vm-90 ajettu 490tkm. jossa kiertokangen laakerit on vaihdettu noin 100tkm sitten, edellinen omistajan mukaan, tosiaan ei ollut merkintä huoltokirjassa eikä mitään kuitteja siitä.
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

jonas-k kirjoitti:Onko niin että jos ölypaine on riittävästi niin kk-laakerit kunnossa?
Ei voi päätellä öljynpaineesta kk-laakereiden kuntoa.
Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?
Voi.
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
jonas-k
Viestit: 11
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 7:43 pm

Viesti Kirjoittaja jonas-k »

-MaTTi- kirjoitti:
jonas-k kirjoitti:Onko niin että jos ölypaine on riittävästi niin kk-laakerit kunnossa?
Ei voi päätellä öljynpaineesta kk-laakereiden kuntoa.
Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?
Voi.
Sitä mä vähän epäilin, pitää varmaan avata ja tarkista mahdolisimman pian..
jonas-k
Viestit: 11
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 7:43 pm

Viesti Kirjoittaja jonas-k »

Nyt laakerit pyödällä, ja ei ollut mitään hälyttävä, muutamassa liuskossa näkee että se pinta on tullut kiiltävä, mutta ei mitään "kuoppia" tai pahoja uria, mutta kummiskin käytönjälkiä löytyy..

Melkein kaikissa oli numero 2, mutta yhdessä yläliuskossa oli 0,5 mutta vastaavassa alapuolella oli koko 2.
Ja toinen pytty oli päivastoin, eli yläliuskassa 2 ja ala 0,5.

Tarkoitaako se että nuo 0,5 on reilusti alikokoja??

Ja onko nuo 0,5 saatavilla mistä? Timop?
Tommo__79
Viestit: 111
Liittynyt: Ti Elo 05, 2008 10:09 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Tommo__79 »

jonas-k kirjoitti:Onko niin että jos ölypaine on riittävästi niin kk-laakerit kunnossa?
Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?

Olen juuri ostannut HDJ- vm-90 ajettu 490tkm. jossa kiertokangen laakerit on vaihdettu noin 100tkm sitten, edellinen omistajan mukaan, tosiaan ei ollut merkintä huoltokirjassa eikä mitään kuitteja siitä.
VFE-846. se kone on avattu 477tkm kohdalla(parista laakerista otin kuvat, mut kaikki oli samanlaisia) ja olisin vaihtanut ACL:n laakerit mutta kone on rempattu aiemmin ja kampura koneistettu 0.5mm alikokoseks.. muutamat öljyset sormenjäljet on laakereissa :)

Kuva
Kuva

ja viikon (reilu parisataa km) ajetut öljyt ja suodatin oli kun auto minulta lähti 11.7.2010
-ei riemulla rajaa kun parhaalla ajaa-

Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec
LJ70 3"korotus,37x14.5 Creepyt yms.

WUOKSI OFFROAD
jonas-k
Viestit: 11
Liittynyt: To Heinä 15, 2010 7:43 pm

Viesti Kirjoittaja jonas-k »

Tommo__79 kirjoitti:
jonas-k kirjoitti:Onko niin että jos ölypaine on riittävästi niin kk-laakerit kunnossa?
Vai voiko paine olla hyvä vaikka laakerit on huonot?

Olen juuri ostannut HDJ- vm-90 ajettu 490tkm. jossa kiertokangen laakerit on vaihdettu noin 100tkm sitten, edellinen omistajan mukaan, tosiaan ei ollut merkintä huoltokirjassa eikä mitään kuitteja siitä.
VFE-846. se kone on avattu 477tkm kohdalla(parista laakerista otin kuvat, mut kaikki oli samanlaisia) ja olisin vaihtanut ACL:n laakerit mutta kone on rempattu aiemmin ja kampura koneistettu 0.5mm alikokoseks.. muutamat öljyset sormenjäljet on laakereissa :)


ja viikon (reilu parisataa km) ajetut öljyt ja suodatin oli kun auto minulta lähti 11.7.2010
ok. Otin auki varmuuden vuoksi, ja vaikka tuli todettu ei olis vielä tarvinnut vaihda, tilasin kummiskin timop:ltä uudet acl laakerit ja vaihdoin ne samantien kun se kerran oli aukaistu.
Nyt pyörii siinä uudet laakerit taas :)
andy
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 11, 2009 2:00 pm
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja andy »

Viime viikolla tehtiin tuolle minunkin hdj:lle kk-laakerihuolto. 450 tkm sillä on kelattu ja aihetta vaihtoon kyllä oli, vain kutosen liuska oli ehyen näköinen. Jospa nyt olisi muutama satatuhatta "huoletonta" kilometriä edessä :lol: ...

Vielä kiitokset, tietenkin tälle foorumille ongelman tunnetuksi tekemisestä ja Juukaan Lipposen pajalle asiantuntevasta ja rivakasta palvelusta...
Avatar
-MaTTi-
Viestit: 1595
Liittynyt: Su Marras 28, 2004 9:45 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja -MaTTi- »

Täällä kuvia/kertomusta Englannista: http://www.landcruiserclub.net/forum/vi ... =15&t=8321
SLCK #65
2007 Toyota FJ Cruiser 6M/T (CNG Supercharged)
1981 Toyota Land Cruiser BJ42 (under construction)
timop
Viestit: 518
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 9:18 am
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja timop »

Tuolla aikaisemmin Hessu kyseli tasapainotuksista. Venemoottoria rakennellessa osia piti puntaroida kun kerran on puntari. Ei nuo laakeriongelmat johdu ainakaan epätasapainosta.

Minulle oli yllätys miten hyvin osien painot pitää kutinsa, kanget ja männät on kilon luokkaa olevia murikoita ja painot oli kuitenkin tehtaan jäljiltä alle viiden gramman haarukassa. Männät oli tosin uudet tarvikkeet, mutta ei orginaalit heitä sen enempää, ovat vaan 30g painavampia. Peijakas kun vaakassa oli näyttö 0,1 gramman tarkkudella niin joutuhan niitä vähän silittelemään. Paketit on nyt gramman sisällä, mutta konetta ei ole vielä käytetty, en tiedä vielä huomaako sitä edes mitenkään.
TP
Ukkosentuoja
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 01, 2010 3:40 pm
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Ukkosentuoja »

Omaan 570tkm ajettuun hdj:hin vaihettiin tänään kk laakerit.Ilmeisesti ei oltu vaihettu koskaan, melkosia paloja lähtenyt laakereista pois.Saapahan nyt ajella tältä osin huolettomasti.

Kiitokset timop:lle laakereista. Kiitos myös vaihtotyön tehneelle Juuan ofroadtarvike Lipposelle ripeästä toiminnasta.

Kuva
lepoantti
Viestit: 206
Liittynyt: To Kesä 23, 2005 7:14 pm
Paikkakunta: sawo

Viesti Kirjoittaja lepoantti »

tosta tasapainotus jutusta sen verran että kyllä osia kannattaa puntaroida. kaveri kun teki 12h-t:n uusiksi niin yksi kanki oli 70 grammaa painavampi kuin kevein, ja kyllä niissä muissakin oli suurempi kuin 5 gramman heittoja. mutta nyt käy kyllä kone tasaisesti
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Onko aivan mahdoton homma vaihtaa kk-laakerit tasamaalla auton alla makaamalla? Monttu ois kyl olemassa, mutta ajokunnottomia projekteja liikaa edessä...
#428
Avatar
Mika.T
Viestit: 139
Liittynyt: Ti Marras 11, 2008 1:43 pm
Paikkakunta: 016

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onnistuu tasamaallakin.

Jos autoa ei ole korotettu niin joutunee irrottamaan taaemman raidetangon että öljypohja mahtuu pois.
Vastaa Viestiin