Kuva Kuva

kiertokangen laakerit, mistä? HJ-60 -81?

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

kiertokangen laakerit, mistä? HJ-60 -81?

Viesti Kirjoittaja Viipo »

En jaksanut tehä uutta threadia, joten lainasin vanhaa...

Eli onnistuuko miten/mitenkään kampiakselin runkolaakerien vaihto koneen ollessa paikallaan?
Ajattelin vaihtaa kk- ja runkolaakerit, sekä öljypumpun joutessani, kun öljynpainemittari näyttää aika pieniä paineita kuumana, ja kone "nakuttaa" vedätettäessä. Liekkö vaan "ominaisuus" vai kiertokangen laakerit lopussa? myllyllä veivattu vasta reilu puoli miljoonaa menemään...

Tosin, ilman koneen pois nostamista jäis ainakin takapään stefat vaihtamatta ym. Ajattelin vaan, että ilman suurempaa purkamista ois tuokin parin tunnin homma.
Viimeksi muokannut Viipo, Ke Marras 01, 2006 1:32 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
PikkuF
Viestit: 1142
Liittynyt: Su Loka 31, 2004 4:34 pm
Paikkakunta: Askola

Viesti Kirjoittaja PikkuF »

Kyllä kannattaa ottaa kansi irti,jotta pääsee myös hiomaan venttiilit,sekä poistamaan karstat lautasten yläpuolelta....
Hehkutulpan reijästä saa kyllä periaatteessa paineen sylinteriin,mutta pelkkien kumien vaihto on vain kansiremontin yksi osio.
Omassa Hojossani lähtee kansi irti samasta syystä tulevana talvena....
0400-494 406
pikkuff(ät)gmail.com

I LOVE MY CRUISERS
SLCK # 43
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

purin vanhan suihkun ja hitsasin siihen ilmaletkun karan kiinni, ja kompuralla vaan paineet sylinteriin. hyvin onnistui, tosin yksi lautasen kiila lenti jonnekkin tangetin suuntaan, mutta onneksi B-asconan cihtikoneesta löyty käypänen tilalle :P
Ainakin se sininen tuprutus loppui.
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Mistäs helevetistä saapi kiertokangenlaakerit edullikkaasti? AD ja motonet ym. myy eioota, ku koivuselta ei saa enää moisia.

En uskalla edes merkkiliikkeestä lähteä kysymään... tarvikkeena ois sarja maksanu 25e, mutta veikkaan alkuperäsenä hinnan olevan vähintään kymmenkertanen. Kävin mm. vinssin käyttövivun vaijeria kysymässä, niin 321e/kpl!
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Jep, eli tojotan alkuperäsiä laakereita on kahta sarjaa, sarja 1 maksaa jotain 190e/srj ja sarja 2 maksaa noin 220e
Lisäksi noita eri laakeriliuskoja on alkuperäsenäkin laitettu sekasin noihin moottoreihin, eli vaikka jokatoinen kaula saattaa olla erikokosella laakerilla... Eli kone pitäs purkaa ja kattoa mitä varaosanumeroita löytyy mistäkin.

Kävi vaan mielessä tuossa, jotta kuuluuko tuo ajottainen nakutus edes kiertokangenlaakerista, koska se ei ole tasavahvaa, vaan saisko joku sylinteri vähä enempi soppaa ajoittain? Eli, jos suihkut mittauttaisi tai vaan ajelis sinneasti ennekun tuo pata laukeaa, ja metästää sitten 12ht:n pellin alle...
osilpi
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:09 am
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja osilpi »

Kiertokangenlaakereita on Arwidsonilla hyllyssä (AD:n pitäisi voida tilata):
-0,25 alikokoa ( 061080C-025), ovh 6,2e/pari.

17 paria näyttäisi olevan.

Muita kokoja tilaamalla.
-Toyota Camry 2.4 2002
-Subaru Forester 2.0A 2008
-Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T, lukkoakselit, SOA
-Case 1840 1999
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

jaa, 0,25 ylikokoa tuntus löytyvän, mutta stanua ei saa koko suomesta... noo, pitää viedä veivi hiottavaksi, 13e/kaula
Ainut onkelma on vaan siinä, että hojo on tällä hetkellä ainoo ajoauto, ja se ei kerkeis olemaan pitkään levällään.
Avatar
Rytö
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 9:36 pm
Paikkakunta: Tohmajärvi

Viesti Kirjoittaja Rytö »

Jokos tämä ääni on selvitetty? Itellä meinaan aikalailla samat oireet alkaa vaivata. Suihkut on kyllä kunnossa, eilen laitettu...
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

on, tavallaan...

Yhestä kiertokangesta oli kulunu männäntapin hela väljäksi ja kahesta oli männäntappi juminu kiinni. käytin ne koneistamolla, jossa vaihtoivat niihin uudet helat... Pikkusen tosin meinas ruveta arveluttamaan jossain vaiheessa joensuun koneistamon ammattitaito, kun hain osia, niin ne oli "joo, tässä yhessä kiertokangessa oli melko väljä tää hela... mut myö pistettiin se tolla ruuvilukitteella kiinni, niin se ei heilu niin pahasti."

o_O

Lisäksi männät ja veivit tuli erillään... Mäntiin piirsin purkaessa numerot, samoin ku veivien vastakappaleet oli järjestyksessä, mutta empä älynny ite kiertokankia merkata, eli arvalla tulivat kasaan. Ja onhan nuo kestäneet toistaiseksi.

Laakerit löysin hintaan 0e, kun tuli juttua edellisen omistajan kanssa... Oli "unohtanut" antaa mukaan tommosen kassillisen osia, jossa oli varattuna kaikki uudet varaosat, eli kk-laakerit, runkolaakerit, tiivisteet, stefat, männänrenkaat...

Oli kai aatellu myyvänsä jollekkin, kun noi on sentään jonkin arvoset, mutta luovutti sitten mulle "kaupanpäällisiksi"

MUTTA:

Vaikka toi puolenmiljoonan "huolto" tulikin tehtyä, niin sama ääni jatkui... pari viikkoa, jonka jälkeen se vaimeni ja hävisi.

Todennäköisesti se johtui juurikin noista väljästä, tai jumineeita männäntapeista. Ääni vaan loppui, kun osat "sisäänajautui" reilun kaasunkäytön saattelemina.

Näin jälkikäteen kone on jo turbotettu ja yksi kansikin on jo halkaistu liiallisella syötöllä/liian pienellä ahtimella, mutta ei oo sivuääniä kuulunu... paitti joku suihku kusee, mut sitä ei lasketa.
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
Avatar
Rytö
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 9:36 pm
Paikkakunta: Tohmajärvi

Viesti Kirjoittaja Rytö »

Suihkujen remppauksen jälkeen tuo kolkutus itse asiassa vaan pahentui,tai paremminkin terävöityi... otappa näistä selvää. Pitää kai kattoa nuo kk-laakerit. Tai heittää nurkkaa koko pata ja laitaa toinen tilalle. :roll:
Avatar
Rytö
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 9:36 pm
Paikkakunta: Tohmajärvi

Viesti Kirjoittaja Rytö »

Nytpä on vaihdettu kk-laakerit. Osa äänistä kyllä hävisi. Liuskat oli aika valmiin näköiset ja väljää oli, mutta kyllä siihen vielä semmonen persoonallinen ääni jäi... :(
Ei muuten ollu kalliit liuskat:27e! Alkuperäisiä kysyin:214e!
Avatar
Juigi
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 8:10 pm
Paikkakunta: Utajärvi

Viesti Kirjoittaja Juigi »

Paljonko on suihkujen aukeamispaine HJ 60-85?
HJ-61
Viestit: 54
Liittynyt: Ti Marras 21, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja HJ-61 »

Juigi kirjoitti:Paljonko on suihkujen aukeamispaine HJ 60-85?
oisko näin :arrow: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=291 ... amis+paine
Vastaa Viestiin