Sivu 1/1

kiertokangen laakerit, mistä? HJ-60 -81?

Lähetetty: La Loka 21, 2006 8:28 am
Kirjoittaja Viipo
En jaksanut tehä uutta threadia, joten lainasin vanhaa...

Eli onnistuuko miten/mitenkään kampiakselin runkolaakerien vaihto koneen ollessa paikallaan?
Ajattelin vaihtaa kk- ja runkolaakerit, sekä öljypumpun joutessani, kun öljynpainemittari näyttää aika pieniä paineita kuumana, ja kone "nakuttaa" vedätettäessä. Liekkö vaan "ominaisuus" vai kiertokangen laakerit lopussa? myllyllä veivattu vasta reilu puoli miljoonaa menemään...

Tosin, ilman koneen pois nostamista jäis ainakin takapään stefat vaihtamatta ym. Ajattelin vaan, että ilman suurempaa purkamista ois tuokin parin tunnin homma.

Lähetetty: La Loka 21, 2006 6:38 pm
Kirjoittaja PikkuF
Kyllä kannattaa ottaa kansi irti,jotta pääsee myös hiomaan venttiilit,sekä poistamaan karstat lautasten yläpuolelta....
Hehkutulpan reijästä saa kyllä periaatteessa paineen sylinteriin,mutta pelkkien kumien vaihto on vain kansiremontin yksi osio.
Omassa Hojossani lähtee kansi irti samasta syystä tulevana talvena....

Lähetetty: Su Loka 22, 2006 5:55 pm
Kirjoittaja Viipo
purin vanhan suihkun ja hitsasin siihen ilmaletkun karan kiinni, ja kompuralla vaan paineet sylinteriin. hyvin onnistui, tosin yksi lautasen kiila lenti jonnekkin tangetin suuntaan, mutta onneksi B-asconan cihtikoneesta löyty käypänen tilalle :P
Ainakin se sininen tuprutus loppui.

Lähetetty: Ti Loka 31, 2006 5:16 pm
Kirjoittaja Viipo
Mistäs helevetistä saapi kiertokangenlaakerit edullikkaasti? AD ja motonet ym. myy eioota, ku koivuselta ei saa enää moisia.

En uskalla edes merkkiliikkeestä lähteä kysymään... tarvikkeena ois sarja maksanu 25e, mutta veikkaan alkuperäsenä hinnan olevan vähintään kymmenkertanen. Kävin mm. vinssin käyttövivun vaijeria kysymässä, niin 321e/kpl!

Lähetetty: Ke Marras 01, 2006 1:37 pm
Kirjoittaja Viipo
Jep, eli tojotan alkuperäsiä laakereita on kahta sarjaa, sarja 1 maksaa jotain 190e/srj ja sarja 2 maksaa noin 220e
Lisäksi noita eri laakeriliuskoja on alkuperäsenäkin laitettu sekasin noihin moottoreihin, eli vaikka jokatoinen kaula saattaa olla erikokosella laakerilla... Eli kone pitäs purkaa ja kattoa mitä varaosanumeroita löytyy mistäkin.

Kävi vaan mielessä tuossa, jotta kuuluuko tuo ajottainen nakutus edes kiertokangenlaakerista, koska se ei ole tasavahvaa, vaan saisko joku sylinteri vähä enempi soppaa ajoittain? Eli, jos suihkut mittauttaisi tai vaan ajelis sinneasti ennekun tuo pata laukeaa, ja metästää sitten 12ht:n pellin alle...

Lähetetty: To Marras 02, 2006 11:09 am
Kirjoittaja osilpi
Kiertokangenlaakereita on Arwidsonilla hyllyssä (AD:n pitäisi voida tilata):
-0,25 alikokoa ( 061080C-025), ovh 6,2e/pari.

17 paria näyttäisi olevan.

Muita kokoja tilaamalla.

Lähetetty: Ma Marras 06, 2006 1:10 pm
Kirjoittaja Viipo
jaa, 0,25 ylikokoa tuntus löytyvän, mutta stanua ei saa koko suomesta... noo, pitää viedä veivi hiottavaksi, 13e/kaula
Ainut onkelma on vaan siinä, että hojo on tällä hetkellä ainoo ajoauto, ja se ei kerkeis olemaan pitkään levällään.

Lähetetty: Ti Helmi 05, 2008 11:57 am
Kirjoittaja Rytö
Jokos tämä ääni on selvitetty? Itellä meinaan aikalailla samat oireet alkaa vaivata. Suihkut on kyllä kunnossa, eilen laitettu...

Lähetetty: Ke Helmi 06, 2008 12:51 am
Kirjoittaja Viipo
on, tavallaan...

Yhestä kiertokangesta oli kulunu männäntapin hela väljäksi ja kahesta oli männäntappi juminu kiinni. käytin ne koneistamolla, jossa vaihtoivat niihin uudet helat... Pikkusen tosin meinas ruveta arveluttamaan jossain vaiheessa joensuun koneistamon ammattitaito, kun hain osia, niin ne oli "joo, tässä yhessä kiertokangessa oli melko väljä tää hela... mut myö pistettiin se tolla ruuvilukitteella kiinni, niin se ei heilu niin pahasti."

o_O

Lisäksi männät ja veivit tuli erillään... Mäntiin piirsin purkaessa numerot, samoin ku veivien vastakappaleet oli järjestyksessä, mutta empä älynny ite kiertokankia merkata, eli arvalla tulivat kasaan. Ja onhan nuo kestäneet toistaiseksi.

Laakerit löysin hintaan 0e, kun tuli juttua edellisen omistajan kanssa... Oli "unohtanut" antaa mukaan tommosen kassillisen osia, jossa oli varattuna kaikki uudet varaosat, eli kk-laakerit, runkolaakerit, tiivisteet, stefat, männänrenkaat...

Oli kai aatellu myyvänsä jollekkin, kun noi on sentään jonkin arvoset, mutta luovutti sitten mulle "kaupanpäällisiksi"

MUTTA:

Vaikka toi puolenmiljoonan "huolto" tulikin tehtyä, niin sama ääni jatkui... pari viikkoa, jonka jälkeen se vaimeni ja hävisi.

Todennäköisesti se johtui juurikin noista väljästä, tai jumineeita männäntapeista. Ääni vaan loppui, kun osat "sisäänajautui" reilun kaasunkäytön saattelemina.

Näin jälkikäteen kone on jo turbotettu ja yksi kansikin on jo halkaistu liiallisella syötöllä/liian pienellä ahtimella, mutta ei oo sivuääniä kuulunu... paitti joku suihku kusee, mut sitä ei lasketa.

Lähetetty: Ke Helmi 06, 2008 2:00 am
Kirjoittaja Rytö
Suihkujen remppauksen jälkeen tuo kolkutus itse asiassa vaan pahentui,tai paremminkin terävöityi... otappa näistä selvää. Pitää kai kattoa nuo kk-laakerit. Tai heittää nurkkaa koko pata ja laitaa toinen tilalle. :roll:

Lähetetty: Pe Helmi 08, 2008 9:50 pm
Kirjoittaja Rytö
Nytpä on vaihdettu kk-laakerit. Osa äänistä kyllä hävisi. Liuskat oli aika valmiin näköiset ja väljää oli, mutta kyllä siihen vielä semmonen persoonallinen ääni jäi... :(
Ei muuten ollu kalliit liuskat:27e! Alkuperäisiä kysyin:214e!

Lähetetty: Su Huhti 18, 2010 11:13 am
Kirjoittaja Juigi
Paljonko on suihkujen aukeamispaine HJ 60-85?

Lähetetty: Su Huhti 18, 2010 2:13 pm
Kirjoittaja HJ-61
Juigi kirjoitti:Paljonko on suihkujen aukeamispaine HJ 60-85?
oisko näin :arrow: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=291 ... amis+paine