Kuva Kuva

Äänet nelivedolla

Technical issues chat

Valvoja: Käyttäjä

carry800
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 10:25 pm
Paikkakunta: Raahe

Äänet nelivedolla

Viesti Kirjoittaja carry800 »

Minkälaisia ääniä muilla kuuluu hjs:ta nelikko päällä mentäessä vähä suuremmilla nopeuksilla. Itellä hurisee jonkinverran eli johtuneeko kardaanista vai jakolaatikosta. Ja kannattaako siitä huolestua?
Avatar
Mad Mike
Viestit: 36
Liittynyt: Su Helmi 20, 2005 7:53 pm
Paikkakunta: Joensuu

Re: Äänet nelivedolla

Viesti Kirjoittaja Mad Mike »

kea-603 kirjoitti:Minkälaisia ääniä muilla kuuluu hjs:ta nelikko päällä mentäessä vähä suuremmilla nopeuksilla. Itellä hurisee jonkinverran eli johtuneeko kardaanista vai jakolaatikosta. Ja kannattaako siitä huolestua?
Itselläni piti nelikko karmeaa meteliä kovempaa ajaessa, melkein kuulosuojaimet piti olla. Uusi kardaani ja ongelma hävisi. OffroadTarvikkeella myydään kaksinivelistä etukardaania. http://www.offroadtarvike.fi/toyota.html
jaiksis
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 8:38 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jaiksis »

Perkules ku itellä on sellanen ongelma että kun kytkee nelivedon päälle ja ajelee ihan normaalisti niin aina välillä kuuluu melkonen jurnutus jostakin.

Jos on veto päällä tai jarruttaa moottorilla niin kaikki toimii ihan normaalisti mut siin kohtaa ku veto on tasaista ja ajaa vaikka monttuun nii kuullostaa iha niinkuin lentäisi sohjoa tienpinnasta lokarikaariin.

Kokeilin jo ristikot ja tuntu ihan napakalta mut kardaania kun pyörittää auton ollessa paikallaan niin, löysää on varmaan 1/6 kierrosta. Voisko ääni kuulua huonosta hammas kosketuksesta?
HJ61 v-87
BJ40 v-80
allis1
Viestit: 18
Liittynyt: To Heinä 12, 2007 10:07 pm
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja allis1 »

Mulla on toi sama ongelma ja syykin selvisi. Katso tuolta...

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/t ... C_ID=45944
jonttu
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 10:04 pm
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja jonttu »

itselläkin jurnutti niin perkeleesti kun pistin omen korottavat jouset.. mut lähti kun jyrsin akselin ja jousipakan väliin "kiilat" siis etupäähän.
jaiksis
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 8:38 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jaiksis »

jonttu kirjoitti:itselläkin jurnutti niin perkeleesti kun pistin omen korottavat jouset.. mut lähti kun jyrsin akselin ja jousipakan väliin "kiilat" siis etupäähän.
Muuten hyvä mut menee caster kulma käsille kun laittaa kiilat väliin. Voi olla et ohjaus keskittää paremmin mut ohjaus voi olla muuten vähän niin ja näin.
HJ61 v-87
BJ40 v-80
sepi
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Touko 22, 2006 8:19 pm
Paikkakunta: siuntio

Viesti Kirjoittaja sepi »

mitäs viksummat tähän sanoo kun kytken nelikon pois liikkeessä (hj 61) niin välillä kuuluu aika julma kolahdus/pamaus?
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

jaiksis kirjoitti:Perkules ku itellä on sellanen ongelma että kun kytkee nelivedon päälle ja ajelee ihan normaalisti niin aina välillä kuuluu melkonen jurnutus jostakin.

Jos on veto päällä tai jarruttaa moottorilla niin kaikki toimii ihan normaalisti mut siin kohtaa ku veto on tasaista ja ajaa vaikka monttuun nii kuullostaa iha niinkuin lentäisi sohjoa tienpinnasta lokarikaariin.
Etunivelen pronssihelat on yksi mahdollisuus,ainakin IFS keulassa aika tavallinenkin "jurnuttaja".Tai sitten,onko väljää etuperän kardaanilaipalla,vaikka ylös-alas heilutellen?

Sepi:aika normaalia,jonkun verranhan siihen tulee puristusta kun etu-ja takapää kulkee eri matkan esim. mutkissa.Sitten kun kaikki jännite laukeaa vedon katketessa niin kolahtaahan se.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

jaiksis kirjoitti:
jonttu kirjoitti:itselläkin jurnutti niin perkeleesti kun pistin omen korottavat jouset.. mut lähti kun jyrsin akselin ja jousipakan väliin "kiilat" siis etupäähän.
Muuten hyvä mut menee caster kulma käsille kun laittaa kiilat väliin. Voi olla et ohjaus keskittää paremmin mut ohjaus voi olla muuten vähän niin ja näin.
Onnistuisikohan kiilojen kanssa, jos katkaisisi perän kuoret kummaltakin puolelta banjoa ja kääntäisi sitten ohjaukset vermeet takas suoraan ja hitsaisi saumat kiinni? Kuinkahan tarkka vetarien pituus on, eli haittaako jos katkasukohdasta katoaa pari milliä?
#428
tappura
Viestit: 45
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 4:56 pm

Viesti Kirjoittaja tappura »

yhdyn jappin kommenttiin nämä cruisereiden ja hiluxien etuakselien pronssihelat tahtoo pitää sitä jurnutusta joka loppuu , kun ottaa napalukot pois päältä.
jaiksis
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 8:38 pm
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jaiksis »

Onnistuisikohan kiilojen kanssa, jos katkaisisi perän kuoret kummaltakin puolelta banjoa ja kääntäisi sitten ohjaukset vermeet takas suoraan ja hitsaisi saumat kiinni? Kuinkahan tarkka vetarien pituus on, eli haittaako jos katkasukohdasta katoaa pari milliä?
Onnistuu kyllä ja sehän on ihan perus kauraa ainakin SOA projekteissa. Aiheesta lisää vaikka tuolta. http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm Luulen kuitenkin että helpommalla pääse laittamalla esim tuplanivel ristikon ku kääntämällä pallot (ainakin bj:ssä oli ihan oikeesti hommaa). Ei se tietysti poista perus ongelmaa eli sitä että kardaanin laipat ei ole yhden suuntaiset mutta jyrinät pitäs poistua.
HJ61 v-87
BJ40 v-80
hj60
Viestit: 1404
Liittynyt: To Marras 25, 2004 8:42 am
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Jep, älkää katkoko kuoria perän vierestä, vaan ne pallot irti siitä alkuperäsen sauman juuresta. Ei kapene akseli ja saa pysymään suoranaki. SOA-jutuissa on tuosta lisää.
SLCK # 183
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.
Jappi
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 8:40 pm
Paikkakunta: Puolanka

Viesti Kirjoittaja Jappi »

hj60 kirjoitti:Jep, älkää katkoko kuoria perän vierestä, vaan ne pallot irti siitä alkuperäsen sauman juuresta. Ei kapene akseli ja saa pysymään suoranaki. SOA-jutuissa on tuosta lisää.
Ja ihan varmuuden vuoksi:Älkää missään nimessä leikatko muuta kuin hitsaus irti,ei siis suoraan akselia poikki asti...
Avatar
Viipo
Viestit: 143
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 6:38 pm
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Tänään opin taas uutta...

Ihmettelin tuossa mikä varaosaliikkeellä maksaa, kun joutuvat viikon verran tilailemaan ristikoita etukardaaniin ympäri suomea. Luulin, jotta jokseenkin yleinen osa tuo HJ:n ristikko...

No tämä selvisi, kun lopulta sain ristikot kouraan: ne oli paljon pienemmällä kupilla ja ulkopuolisilla lukoilla. Sitten kun ihmeteltiin tätä, selvisi, että vasta -82 loppupuolen vehkeissä tuli isommat ristikot... Tottahan toki olin tilatessa sanonu auton olevan -81, kun luulin siinä olevan alkuperänen etujordaani.

No, nyt on tilauksessa sitten oikeat ristikot...

Lisäksi etupäästä löytyypi tojon perinnevika: klappia pinjoniakselissa

Tojotalta kävin kyselemässä hintoja; reilu 70e isompi, vajaa 40e pienempi... Ongelma on vaan se, että noitakin löytyy kolmea eri mallia. Joo, käypänen löytyisi auton valmistenumerolla, mutta: kun ei oo harmainta aavistusta mistä vehkeestä tuo koko etumurikka on kotoisin :P

Joutuu varmaan purkamaan kappaleiksi ja kattomaan laakereista varaosanumerot. Ihan ensin koitan kyllä ottaa vaan vähä shimmilevyjä vähemmäksi...
#412 HJ-60 turbo, high steer, differential locks, TSL 39,5x15, 24v/12v, 10" lift.
Avatar
Hessu
Viestit: 882
Liittynyt: La Syys 29, 2007 8:50 am
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

jaiksis kirjoitti:Onnistuu kyllä ja sehän on ihan perus kauraa ainakin SOA projekteissa. Aiheesta lisää vaikka tuolta. http://www.phnet.fi/public/mika.jussilainen/bj40soa.htm Luulen kuitenkin että helpommalla pääse laittamalla esim tuplanivel ristikon ku kääntämällä pallot (ainakin bj:ssä oli ihan oikeesti hommaa). Ei se tietysti poista perus ongelmaa eli sitä että kardaanin laipat ei ole yhden suuntaiset mutta jyrinät pitäs poistua.
Melkoista jumppaamista näyttää olevan. Ehkä se on sitten laitettava elämä risaseksi ja ostettava se tuplanivelkardaani.
#428
Vastaa Viestiin